Panor82
H håbbe1961 skrev:
Hej, Säkerhetsbrytaren är inte på "ON" ?
Har du slagit på säkerhetsbrytaren? ;)

*edit* Håbbe han före igen*

• Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Har du slagit på säkerhetsbrytaren? ;)
Haha jaaa

Så snurrig är jag inte trots det känns så ABB säkerhetsbrytare monterad på vägg med etikett och kabelanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Förutsätter att säkerhetsbrytaren är tillslagen när du mäter enl inlägget ovan.
Om du efter det fortfarande inte har någon spänning vid elpatronen så stega dig sussesivt fram från säkerhetsbrytaren och se var du ev tappar spänningen.

S skogsliden skrev:
Du skriver felkopplad elpatron. Har den fungerat tidigare och nu bara lagt av att ge värme utan någon förändring i installationen?

Det är första gången jag provar , är en firma som kopplat in den

Panor82
Timmerhus Södra Dalarna Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Haha jaaa

Så snurrig är jag inte trots det känns så [bild]
Har du spänning fram till säkerhetsbrytaren? Vad är det mer som är kopplat i säkerhetsbrytaren?

S skogsliden skrev:
Förutsätter att säkerhetsbrytaren är tillslagen när du mäter enl inlägget ovan.
Om du efter det fortfarande inte har någon spänning vid elpatronen så stega dig sussesivt fram från säkerhetsbrytaren och se var du ev tappar spänningen.

Det jag inte fattar är ju att jag får 230 volt i alla 3 sladdar , då möter jag sladd för sladd mot jord .
Men när jag mäter mellan sladdarna som jag fick beskriver så visar det bara noll

Panor82 Panor82 skrev:
Har du spänning fram till säkerhetsbrytaren? Vad är det mer som är kopplat i säkerhetsbrytaren?
Det är min laddomat å en rökgasgivare ..

Dom fungerar så snällt dock

• Laddomat och rökgasgivare monterade på en vägg i pannrum, med synliga rör och kablar.
    Skapa konto
Via patronen ansluter faserna till varandra vilket ger att du får spänningen ”tillbaka” från en annan fas med spänning och ger att du tror dig ha spänning på alla men att du i verkligheten kan sakna 1-2 faser. Mellan två faser ska det vara 400, har du inte det mellan alla inbördes vet du att du saknar en fas.
Börja att mäta i säk brytaren och stega dig framåt.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Svart elcentral med vita säkringar och grå kablar mot vit vägg, inga säkringar verkar ha löst ut.
Skapa konto
Svart elcentral med vita säkringar och grå kablar mot vit vägg, inga säkringar verkar ha löst ut.
Skapa konto
Skapa konto
S skogsliden skrev:
Via patronen ansluter faserna till varandra vilket ger att du får spänningen ”tillbaka” från en annan fas med spänning och ger att du tror dig ha spänning på alla men att du i verkligheten kan sakna 1-2 faser. Mellan två faser ska det vara 400, har du inte det mellan alla inbördes vet du att du saknar en fas.

Ahaaa då är det säkert så ...
Kanske ska kolla propparna mer noggrant igen..

Jag har bara tittat på propparna å ser inte att någon löst ut ..

Finns det nå smidigt sätt att kolla om proppar är sönder trots dom ej utlösts ?

• Gilla
xxsenx
  • Laddar…
Panor82
S skogsliden skrev:
Som sagt slå av säkerhetsbrytaren och skruva av locket. Mät på inkommande mellan dom tre faserna som föreslagits.
Har du fortfarande fel där så skulle jag kolla säkringarna.
Är det diazed så prova att byta alla tre ifall pluppen inte åkt ut ordentligt.
Funkar inte det så gå vidare till huvudsäkringarna.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
..

Redigerat:
Ser ut som att du saknar 2 faser fram. Eller att den som kopplat in har kopplat alla 3 anslutningar till samma fas.
För om vi säger att alla anslutningar är till samma fas så får du + vid fas-fas mätningar.
Saknas 2 faser helt mäter du fungerande fas-jord 230V. Icke inkopplad fas-jord 230V för då får du spänning genom värme elementet från den fungerande fasen.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
H
1 Tryck in återställaren för maxtermostaten. Obs dom kan vara trög att trycka in så tryck hårt.

2 vad är termostaten inställd på? Ser ut att vara ställd på 0 grader på en av bilderna

• Gilla
puttrix och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Har du åter ställt temperaturen begränsar?
Under / innanför den röda kvinnokroppen!
Har du kåpan av är den brun på foto.

Ja den har jag tryckt på å den är inte utlöst ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.