Hej!

Har en elpanna Nibe evc190 från -88, samt en Mitsubishi FH35 luftluftspump som uppvärmning i huset, min fundering är dock inställningsmässigt, vad jag kan förstå så är det absolut bästa att köra luftpumpen så mycket som möjligt eftersom den är mest energisnål?

Luftpumpen värmer hela övervåningen, nästan lite för bra eftersom det är sjukt vamt även när pumpen är inställd på 21 grader, samt att den värmer så gott som hela nedervåningen.

De enda elementen som vi brukar ha igång är det i matsalen samt i vardagsrummet(se bifogad bild för referens), i och för sig så har det inte varit någon vidare kyla här i Småland än så har inga sådana meriter att gå på.
Det jag är ute efter är lägre energiförbrukning/billigare drift.

1. Öppna termostaterna fullt på elementen och styra med värmekurvan på pannan, eller reglera på termostaterna på elementen?

2. Vi eldade rätt duktigt häromdagen i våran Contura, märkligt nog så var elementen varma fastän rumstemperaturen visade 24 grader, kan det ha att göra med att radiatortermostaterna sitter väldigt långt ned mot golvet? För det optimala måste väl vara i sådana lägen att pannan inte kör på utan låter luftpumpen och kaminen stå för värmen?

Huset i fråga är ett 1½ plans Älvsbyhus på 150kvm från -89.
Planritning av hus med markeringar för Conturakamin, VV-beredare, L/L-pump och element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.