Hej,

Vi kommer snart renovera vår tvättstuga från byggåret 1983 och kommer därför även byta elpannan (Euronom C15EK) från 1983. Elpanna förser både tappvatten och våra vattenburna radiatorer med varmvatten (se bild).

Vi värmer idag huset mestadels med vår nya LLVP (kombinerat med FTX) och när temperaturen sjunger till -10°C eller kallare sätter vi på radiatorerna. Vår årsförbrukning ligger på ca 13,000 kWh och vi bor 2 vuxna + 2 barn i tvåplanshus på 132 kvm. Vi önskar snart använda radiatorerna mer ofta för att öka komforten samt att barnen blivit äldre och vill sova med stängda dörrar.

Vi har uteslutit Luft-vatten värmepump och bergvärme då elbesparningen blir för liten med tanke på vår nuvarande årsförbrukning (vi bor i Stockholm). Därför undrar jag om ni kan hjälpa mig att tipsa vad jag ska ersätta min elpanna med?

Finns det t.ex. varmvattenvärmepump som kan förse radiatorerna med varmvatten? Vi har en frånluftsventil nära befintlig elpanna (se bild). Eller tycker ni jag ska köra på en ny modern elpanna likt samma system jag har idag?

• Gammal elpanna Euronom C15EK från 1983 i en tvättstuga med avskalad isolering och synliga rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en Euronom C15EK elpanna från 1983 bredvid en modern Bosch tvättmaskin i en tvättstuga med ljus vägg och tak.
    Skapa konto
Det finns ju betydligt sämre/mindre radiatorer för värmepump. Jag har liknande fast kopplat 1-rör och kör med luft/vatten utan problem.

Du behöver inte byta ut elpannan till en ny elpanna, de drar lika mycket och den nya är av sämre kvalite.
Framförallt köp inte en elpanna med värmeväxlare till varmvattnet, det är skräp.

Isakare Isakare skrev:
Du behöver inte byta ut elpannan till en ny elpanna, de drar lika mycket och den nya är av sämre kvalite.
Framförallt köp inte en elpanna med värmeväxlare till varmvattnet, det är skräp.
Så du skulle rekommendera att jag demonterar elpannan vid renoveringen och sen monterar tillbaka den?

K KeElh skrev:
Så du skulle rekommendera att jag demonterar elpannan vid renoveringen och sen monterar tillbaka den?
Jepp annars måste du ha en panna med el för både spets av värme och VV. Eller en riktig el-panna och en separat VVB. En ny VVB ca pris 12 kkr och en ny panna ca 25 kkr + montering. En 200 L VVB ställs på samma plats och pannan läggs ovanpå. blir något lägre i höjd som nu. Kan gå med en 300L VVB, men då mätas om det får pats på höjden.

J jonaserik skrev:
Jepp annars måste du ha en panna med el för både spets av värme och VV. Eller en riktig el-panna och en separat VVB. En ny VVB ca pris 12 kkr och en ny panna ca 25 kkr + montering. En 200 L VVB ställs på samma plats och pannan läggs ovanpå. blir något lägre i höjd som nu. Kan gå med en 300L VVB, men då mätas om det får pats på höjden.
Tror inte riktigt jag följer helt med på det du skriver då jag inte riktigt kan det här området 😅. Du får gärna länka till bilder eller produkter så att jag kan läsa på lite av de förslag du skrev.

Om jag förstått det rätt så har vi idag en cirkulationspump som tar varmvatten från vattentanken och sedan pumpar runt vatten i radiatorerna (se bild). Går det inte i samband med renoveringen att ordna en liknande lösning och byta ut allt till nya moderna delar + komponenter för att slippa riskera ha läckage/driftstopp mitt i vintern?

• Röd expansionstank omgiven av vattenrör och en pump i ett underhusutrymme, del av värmesystem i en byggnad.
    Skapa konto
Nu är det en äldre typ ni har, med allt som behövs för reglera värmen och VV, men kvaliten är bra, är det något som inte fungerar som det ska, eller bara för att ligga i framkant och byta för det.

Här finns en typ https://metrotherm.se/produkter/elpannor/elpannor/focus-pv-13-modul

Ska ev finnas andra fabrikat med, men svårt att hitta. dom är mest för att koppla ihop med en utedel.
Elpannor brukar kallas för pannkaka och lägges ovanpå en VVB
Här finns det några fabrikat
https://varmebaronen.se/produkter/single/p-26/elpanna-elomin-iii
https://metrotherm.se/produkter/elpannor/elpannor/focus-pv-13-komplett

VVB finns det många fabrikat av och är av modulmått som kylskåp ungefär, bara olika höjder för olika liter.
Lite svårt att säga vad ni behöver, men nu är det nog en VVB inbyggd på 300 liter.

• Gilla
KeElh
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu är det en äldre typ ni har, med allt som behövs för reglera värmen och VV, men kvaliten är bra, är det något som inte fungerar som det ska, eller bara för att ligga i framkant och byta för det.

Här finns en typ [länk]

Ska ev finnas andra fabrikat med, men svårt att hitta. dom är mest för att koppla ihop med en utedel.
Elpannor brukar kallas för pannkaka och lägges ovanpå en VVB
Här finns det några fabrikat
[länk]
[länk]

VVB finns det många fabrikat av och är av modulmått som kylskåp ungefär, bara olika höjder för olika liter.
Lite svårt att säga vad ni behöver, men nu är det nog en VVB inbyggd på 300 liter.
Tack för svaret, blev mycket tydligare för mig. Jag har några företag som ska komma på besök för att lämna offert för tvättstugan och ska försöka bolla lite med dem om de har förslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.