Byggahus.se
E
Utrednings- och projektkoordinator på Avdelningen för analys.

Det är Anders Persson du ska ha fatt i, som nyligen tagit över rodret efter Falemo.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Saxar ett av svaren från Elin Cederholm på Elsäkerhetsverket (ELSV) angående hempul. Hennes svar kommer efter punkt 2 som är skriven av mig. Notera avsnittet med fet text i svaret. ELSV har valt att inte dementera de felaktiga påståenden som framförts i ett antal artiklar som påstår motsatsen.

Jag pratade personligen med Elin ett antal ggr om bla att ELSV har ett olyckligt stort öra till SEF och att deras påverkanskampanjer närmast bör betraktas som obehörig påverkan av oberoende myndighet. Elin menade att man inte kunde påverkar vad SEF skriver om eller den information som skickas till ELSV. Det tyckte jag var ett synnerligen märkligt uttalande.

________________________________________________________________________________
Från: Elin Cederholm <Elin.Cederholm@elsakerhetsverket.se>
Date: tis 17 dec. 2019 kl 15:39
Subject: SV: "Så ska hemmapularna stoppas" - Några funderingar...
. . .
. . .
2. Att det saknas fastställd statistik för elolyckor orsakade av ”hemmafixare” känns synnerligen märkligt med tanken på senaste tidens mediakommunikation som ger en helt annan bild. Det är ju nästan bedräglig att gå ut med informationen enligt nedan då det saknas korrekta underlag:

  • Elsäkerhetsverkets plan för att minska fulelen
  • Säker el hemma

Precis som jag skrev i svaret nedan så har vi inga siffror på hur många av elolyckorna, tillbuden eller bränderna som är orsakade av att en privatperson har gjort en felaktig eller feldimensionerad elinstallation.


Det vi däremot vet är att felaktiga elinstallationer och feldimensionerade anläggningar är en orsak till elolyckor, tillbud och brand. Ca 14 personer omkommer varje år i elrelaterade bränder. Vi vet att 3 av 10 (33 procent) uppger att bostadsägare gjort elarbeten i hemmet. Vi vet också att besiktningsingenjörer och elinstallatörer upptäcker allvarliga brister som utgör direkt fara när de besiktigar eller arbetar i bostäder. Besiktningsingenjörer och elinstallatörer uttrycker i undersökningar att bristerna ofta eller ibland ”beror på obehörigt elinstallationsarbete”.

För att göra säkra elinstallationer (till exempel koppla, dimensionera och välja komponenter) krävs kunskap och praktisk erfarenhet. Har man inte den kunskapen är det större risk att elinstallationen inte blir säker.

Dessa uppgifter tillsammans är tillräckliga för att vi på Elsäkerhetsverket vill öka vår information och kommunikation till privatpersoner. Vårt syfte är inte att ”sätta dit” personer som utför olagligt elinstallationsarbete (hemmafixare) utan att tillhandahålla en tydlig och tillgänglig information så att personer har tillräcklig kunskap när de ska göra sitt val om vem som ska göra en elinstallation i deras anläggning.

Elsäkerhetsverket har inte tillträde till privatpersoners bostäder så får vi ta reda på tillstånden om detta via andras statistik och egna undersökningar. Ett av syftena med vår rapport Elsäkerhet i bostäder är ju just att få en överblick över hur det ser ut i Sveriges bostäder.

Jag vill också påminna om att vi inte styr rubriksättning och vinkling i artiklar som publiceras av andra än oss själva.
. . .
. . .

________________________________________________________________________________
Fantastiskt, man har inga siffror på hur mycket av olyckorna som är på hempulad el, ändå drar man slutsatsen att den är farlig.

Mycket av den idiotiska installationen i vårt hus är enligt säljaren gjord av en behörig elektriker, men skulle säker klassas som hempul av en besiktningsman... (Säljaren hade folk till allt, så jag betvivlar att man gjort det själv).
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Utrednings- och projektkoordinator på Avdelningen för analys.Det är Anders Persson du ska ha fatt i, som nyligen tagit över rodret efter Falemo.
Du menar att Arbetsförmedlingens tidigare förvaltningsdirektör Anders Persson som blev ny generaldirektör på Elsäkerhetsverket kommer göra saken mycket bättre. :crysmile::crysmile::crysmile:

Som vanligt skyfflar man inom den Svenska byråkratin bara runt folk från elefantkyrkogården som saknar något vettigt att göra utan någon som helst hänsyn till kompetens eller erfarenhet. Samma sak med Covid-samordningen. Politiker och politruker som ser om varandras ryggar, vilket samhälle vi lever i...
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
O
Det går att lyssna på Elin här:
https://sverigesradio.se/artikel/75...Y7cKlSVeCLRI1vYYbHMglv_b3Wx86erhCnezo1r3b9e08

Tyvärr lyckas hon inte hålla isär begreppen. Hon säger att : "I tre av tio hushåll finns olagliga elinstallationsarbeten". Vad han egentligen menar är: "I tre av tio hushåll har det utförts olagligt elinstallationsarbete, men vi har inga som helst belägg för hur stor del av dessa har resulterat i felaktiga eller farliga installationer". Men men, det lär hon aldrig erkänna.

Elin Cederholm skrev:
För att göra säkra elinstallationer (till exempel koppla, dimensionera och välja komponenter) krävs kunskap och praktisk erfarenhet. Har man inte den kunskapen är det större risk att elinstallationen inte blir säker.
Mycket riktigt. Den springande punkten är "har man inte den kunskapen" inte "har man en auktorisation ifrån Elsäkerhetsverket". Tyvärr bygger inte auktorisationen i dagens regelverk på kunskap utan den överlägset mest avgörande punkten är "har arbetat i ett installationsföretag i fyra år". Ta bort det kravet och inför en kunskaps- och färdighetskontroll istället. För att illustrera hur infantilt dagens regelverk är brukar jag jämföra med körtkort.

Körkort idag:
Det spelar ingen roll ifall du tagit 10 eller 100 körlektioner, klarar du inte uppkörningen får du inget körkort.

Körtkort om det fungerade som elauktorisation:
Du får automatiskt körkort efter 100 körlektioner, det finns ingen uppkörning och ingen kontrollerar hur du kör.

Kravet på 4 års praktik är dessutom av nöden tvunget satt till en överdrivet lång tid för att fånga upp även de trögaste och mest svårlärda elektriker. Majoriteten uppnår tillräcklig nivå på betydligt kortare tid. Att ersätta praktikkravet med ett prov (vilket testats och bedömts var möjligt) skulle gynna alla. Konvertera sedan de verksamhetsområden som nu definierats till auktorisationsnivåer och så får vi dessutom ett mer flexibelt system.

:seenoevil:
 
  • Gilla
Jotsat och 17 till
  • Laddar…
E
Ligger mycket i det du skriver @Steamboy. @Boilerplate4U om du kunde försökt hålla vissa delar utanför och fokusera på eldelen av det politiska och försökt hålla din text någorlunda sansad, givetvis kan den vara kritisk, så tror jag din poäng mycket lättare kan gå fram.

För jag misstänker att du sitter på en.
 
E El-Löken66 skrev:
länka gärna de mest intressanta rapporterna så vi kan läsa.
Är dessa någon form av offentliga handlingar så man kan begära ut för det brukar ligga ganska gömt.
javisst, borde bifogat relevanta länkar redan från början!

Elsäkerhetsverkets årsrapporter 2007-2019 finns samlade på
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/vi-arbetar-med/elolyckor/Elolycksfallsrapporter/

uppgifter från DOR -- Dödsorsaksregistret -- består inte av något dokument, utan från webb-slagningar på
https://sdb.socialstyrelsen.se/if_dor/val.aspx

sen är det väl lite spridda skurar med data från SCB, och tidigare ELSV-rapporter, med data som till exempel Mikael har lagt ut tidigare

angående bränder tror jag att det finns data fram till 2015 och jag har inte sett så mycket som är alltför uppseendeväckande -- antalet insatser från räddningstjänsten verkar vara tämligen konstant under perioden 2005-2015, och då läser jag i ELSV-rapporten som finns på
https://www.elsakerhetsverket.se/om...render-och-orsaker-till-elbrander-i-bostader/
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ligger mycket i det du skriver @Steamboy. @Boilerplate4U om du kunde försökt hålla vissa delar utanför och fokusera på eldelen av det politiska och försökt hålla din text någorlunda sansad, givetvis kan den vara kritisk, så tror jag din poäng mycket lättare kan gå fram. För jag misstänker att du sitter på en.
Jag förstår vad du syftar på. Tyvärr är den nuvarande regleringen för närvarande styrd av politiska motiv som går hand i hand med agendan från ett mäktigt fackförbund snarare än fakta. Så kommer det förbli om man inte också hanterar problematiken på samma plan dvs med politiska påtryckningar. Att argumentera med fakta har ju visats sig vara helt meningslöst.
 
E
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag förstår vad du syftar på. Tyvärr är den nuvarande regleringen för närvarande styrd av politiska motiv samt agendan från ett mäktigt fackförbund snarare än fakta. Så kommer det förbli om man inte också hanterar problematiken på samma plan dvs med politiska påtryckningar. Att argumentera med fakta har ju visats sig vara helt meningslöst.
Ja då, bara min personliga åsikt.
Och det du skriver uppmärksammades för några år sen, att detta med behörighetssystemet inte var bra, det fanns till och med några som fick ut denna genom att avlägga några dagars kunskapstest.

Nu gick det ju som det gick men jag tror faktiskt det kunde gått åt rakt motsatt håll också. Men jag förstår att de som då hoppades på förändringar blev besvikna över nuvarande system, som man ju får anta kommer vara några år nu.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Tänk efter ett varv till. Vad har tillkommit under det senaste 25 åren?
Jag skruvar mycket el själv men ger mig aldrig på något jag är tveksam på. Det jag alltid gör däremot är att fråga Google om råd. Där har du den största förklaringen till att olyckorna gått ner.
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja då, bara min personliga åsikt. Och det du skriver uppmärksammades för några år sen, att detta med behörighetssystemet inte var bra, det fanns till och med några som fick ut denna genom att avlägga några dagars kunskapstest.

Nu gick det ju som det gick men jag tror faktiskt det kunde gått åt rakt motsatt håll också. Men jag förstår att de som då hoppades på förändringar blev besvikna över nuvarande system, som man ju får anta kommer vara några år nu.
Jag anser att behörighetssystemet dras med betydande brister. Detta är allvarligt eftersom reglerna fungerar som rättesnöre för såväl elteknikbranschen som för landets konsumenter.

Som exempel är det väldigt märkligt att en oerfaren/inkompetent "yrkesman" som inte själv har behörighet kan jobba under överinseende av en elinstallatör som är anställd på samma firma. Men det är inte ok med en korrekt utförd installation av en privatperson under överinseende av samma elinstallatör.


Micke501 Micke501 skrev:
... Jag skruvar mycket el själv men ger mig aldrig på något jag är tveksam på. Det jag alltid gör däremot är att fråga Google om råd. Där har du den största förklaringen till att olyckorna gått ner.
Och så har du ju byggahus.se! (y):D
 
Redigerat:
  • Gilla
David-O och 5 till
  • Laddar…
Tyar inte läsa mer än första inlägget, svaret är internet. Det finns exemplariskt utförliga guider (både text och video) på ALLT du kan föreställa dig. Jag som aldrig gjort allvarligare ingrepp på en bil än att byta hjul kunde på ca 30 minuter byta kulturen+spännhjul på en Kia ceed, de verkstäder jag pratade med ville ha mellan 1500-4000 för arbete exkl. delar.
Jag köpte delarna för 850kr, peppade ca 10 minuter med internet och bytte det på 30 minuter.
El kan omöjligen vara annorlunda, det är farligare men betydligt lättare..
 
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag förstår vad du syftar på. Tyvärr är den nuvarande regleringen för närvarande styrd av politiska motiv som går hand i hand med agendan från ett mäktigt fackförbund snarare än fakta. Så kommer det förbli om man inte också hanterar problematiken på samma plan dvs med politiska påtryckningar. Att argumentera med fakta har ju visats sig vara helt meningslöst.
Det är nog mest att det går lite typ rundgång.
Ty politikerna kan ju som regel inget alls om el (och dessutom är det ju inte någon fråga på den politiska agendan, ingen kioskvältare som man vinner val på, att driva någon som helst fråga i detta).

Så ifall deras expertmyndighet påstår att el är livsfarligt, skördar massor med liv och att det görs en massa farligt hempul så nickar de ju naturligtvis och säjer "Jaha, då får ni försöka ordna det bättre, berätta vad ni behöver ifrån oss politiker".
Man kan ju liksom inte inrätta en expertmyndighet och sen inte tro på den.
Dock är ju en hygglig andel av ELSV's personal kommen från elbranschen, så de ser ju samma verklighet som de blev itutate såsom lärlingar på en elfirma.

Och nu har vi ganska nyligt haft den senaste vändan med lag-revidering inom elområdet (kommer ta 10-20 år till nästa gång), och vilka var remissinstanser och experter?
Arbetet började med Elbehörighetsutredningen (SOU 2013:04) och bestod förutom av enmansutredaren en expertgrupp som hade följande medlemmar:
Expertgruppen: Kim Reenaas Verksjurist, Elsäkerhetsverket Paula Starbäck Undervisningsråd, Skolverket Jan Siezing - VD, Elektriska installatörsorganisationen (EIO) Tina Nordling Regionombudsman Elektrikerförbundet Matz Tapper - Civilingenjör, Svensk Energi Johan Smeds Civilingenjör, Villaägarna Björn Nyberg Elinstallatör, Teknikföretagen (representant för) Johnny Jansson Projektledare SSG Anna Carlsson, Departementssekreterare Näringsdepartementet, Johan Lundberg, Rättssakkunnig, Näringsdepartementet.


Såå, vad tror ni med den laguppställningen?
Finns det någon risk för att det inte kommer råda konsensus över att det är bra som det är (monopol).
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är nog mest att det går lite typ rundgång.
Ty politikerna kan ju som regel inget alls om el (och dessutom är det ju inte någon fråga på den politiska agendan, ingen kioskvältare som man vinner val på, att driva någon som helst fråga i detta).

Så ifall deras expertmyndighet påstår att el är livsfarligt, skördar massor med liv och att det görs en massa farligt hempul så nickar de ju naturligtvis och säjer "Jaha, då får ni försöka ordna det bättre, berätta vad ni behöver ifrån oss politiker".
Man kan ju liksom inte inrätta en expertmyndighet och sen inte tro på den.
Dock är ju en hygglig andel av ELSV's personal kommen från elbranschen, så de ser ju samma verklighet som de blev itutate såsom lärlingar på en elfirma.

Och nu har vi ganska nyligt haft den senaste vändan med lag-revidering inom elområdet (kommer ta 10-20 år till nästa gång), och vilka var remissinstanser och experter?
Arbetet började med Elbehörighetsutredningen (SOU 2013:04) och bestod förutom av enmansutredaren en expertgrupp som hade följande medlemmar:
Expertgruppen: Kim Reenaas Verksjurist, Elsäkerhetsverket Paula Starbäck Undervisningsråd, Skolverket Jan Siezing - VD, Elektriska installatörsorganisationen (EIO) Tina Nordling Regionombudsman Elektrikerförbundet Matz Tapper - Civilingenjör, Svensk Energi Johan Smeds Civilingenjör, Villaägarna Björn Nyberg Elinstallatör, Teknikföretagen (representant för) Johnny Jansson Projektledare SSG Anna Carlsson, Departementssekreterare Näringsdepartementet, Johan Lundberg, Rättssakkunnig, Näringsdepartementet.


Såå, vad tror ni med den laguppställningen?
Finns det någon risk för att det inte kommer råda konsensus över att det är bra som det är (monopol).
Jodu, en helt korrekt och enhällig uppställning i sann samhällsmonopol-anda utan otillbörlig inblandning eller representation från någon konsumentorganisation (dvs de onda "hempularna"). Idel experter! ;)

Enligt Bo Diczfalusy (tidigare kanslichef på Energikommissionen):

"Det är en väldigt bra bredd och kunskap i expertgruppen, som kommer att vara värdefull för utredningen. Expertgruppen träffas ungefär var sjätte vecka. Vi hinner med 7-8 möten under detta år och hittills har vi haft tre. Experterna har till uppgift att biträda och delta i diskussionerna kring hur ett nytt system ska se ut och komma in med material,"

https://www.mynewsdesk.com/se/ssg/n...den-nya-lagutredningen-om-elbehoerighet-84053
 
Jonas Persson
Sitter och funderar på det faktum att det idag är enklare än någonsin att få tag på installationsmaterial samtidigt som problemen inte ökar. Jag tror att man aldrig kan få hempulare att sluta koppla själva och måste acceptera detta faktum och göra lätt för dem att göra rätt. Innan Clas Ohlson-eran tog man vad som fanns att tillgå och det blev sällan korrekt (MacGyver) eller i bästa fall begagnad delar. Var det en bättre situation än idag?

Begagnad el troligtvis kopplad på 70-talet då huset byggdes, de flesta kablarna har röd, svart och vit kabel. Oorganiserad installation av kablar och dosor mot trävägg och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man tager vad man haver, lagat bastuaggregat från tidigt 70-tal.
Gamla elektriska installationer med synliga sladdar och ojämna kopplingar på en rostig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag kan man köpa rätt delar och till bra priser, så därför kopplas det mesta med rätt delar, men av någon utan behörighet. Samtidigt är det hiskeligt dyrt att anlita en elektriker för ett mindre ingrepp som du gör själv på mindre än en timme.

El är ett stort område, men jag vill påstå att det mesta hempulet rör sig om ett ganska liten del; 10-16A och eluttag, strömbrytare, lampor och normcentraler som klarar dessa strömmar. Köper du även installationskabel blir det oftast tillräckligt rätt. Det må bli snett och vint, klamrat fult och med ojämnt avstånd, men det fungerar. Fanns inte kabel att köpa skulle nog mängden högtalarkabel och skarvsladdar vid dessa installationer öka kraftigt.

Vad jag försöker säga är att om man köper delarna på ett byggvaruhus så kommer det i princip att fungera och det fungerar bättre än på den tiden då det inte gick att köpa delarna och man fick trixa för att få till det. SEF må driva frågan hårt att bara behöriga elektriker ska få installera el, men vi lever inte i en perfekt värld med medborgare som bara kommer att acceptera detta faktum. Hempulet kommer att fortgå men med sämre kvalitét.

Sportdykning är ett annat område där döden finns nära men som man kan köpa utrustning, fylla på luft och dyka utan att ha utbildning. De flesta har en utbildning, men det är inte brottsligt att dyka utan. Många dykcenter vill se ditt certifikat men troligtvis får du dyka om du "glömt det hemma". Oavsett kan du dyka i egen regi.
 
  • Gilla
  • Haha
claesborjesson och 6 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Lite konstigt att man kan köpa en elcentral på Jula som man själv inte får koppla in.
Jag är själv elektriker, jag köper nästan allt mitt material på Hornbach, då kan jag se priset och får inga prischocker.

Biltema undviker jag, men om jag har att välja på att fortsätta jobbet nästa dag eller köpa någon kabel eller dylikt så kan det hända att jag köper det på Biltema. (Jobbar ibland i obygden).

Grossisternas ojämna/oöverskådliga priser med ojämna rabatter gör mig vansinnig. En skåpnyckel på Ah....ll fick jag ge c:a 760 Sek för som jag sedan hittade för 150. Eller en rulle kabel som på Hornbach kostade 1100:- kostade 3900:- hos grossisten.

När jag pratar med andra elektriker när jag är hos grossisten, så bryr dem sig inte vad det kostar, priserna faktureras automatiskt direkt till kunden.

På Hornbach handlar alla utländska elektriker (och jag). Alltid lägsta priser och jag kan välja pris/kvalite. Däremot lite ojämt tyskinspirerat sortiment. Men kunden kan välja Lågt-Högt pris (Malmberg<Elko<Hager<Schneider).

Bauhaus kör ABB-grejor ....

Lite större och när det inte är bråttom grejor köper jag via elbutik.se.
 
Redigerat:
  • Gilla
rotbackarn och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.