G
Skall byta ut ett par elmotorer i utsugsfläktarna.Dom jag har idag är på 7,5 hk 1400 v och axeldiameter 38.
Har för mig att det finns 5,5 hk 1400 v och axeldiam 38.
Annars är axeldiam på 28 på 5,5 hk.
Eftersom skovelhjulet sitter direkt på axeln så måste nog grövre axel till enligt elkillen.
Tänkte först svarva till en adapter och sätta på en 28 axel men är osäker om det går.
Skovelhjulet är av järn och väger ca 24 kg och diam på skoveln 600 mm.Fläktbladen sticker ut ca 200 mm.
Någon som hae ett svar och var hitta en 4 kw (5,5 hk ) elmotor med 38 axel.

Vad jag vet har ABB två motorer i storleken 132, den ena 132S (5,5kW) och den andra 132L (7,5kW) dessa då med 38 axel.
Har inte sett någon 4kW med så "grov" axel.

Men lite nyfiken, klarar en mindre motor av att driva fläktarna ?
Skall du driva fläkarna med samma varvtal och med samma motstånd (kanaler etc.) som innan kommer det kräva lika mycket effekt som innan.

G
Hej inga problem att driva fläktarna med mindre motorer.Det enda man gör är att minska rörets grovlek.Istället för typ 800 mm så går jag ned till 500 mm.Det enda jag tappar är volymen,från 25000 kubik/timmen till kanske 15-18000 kubik.
Men spelar mindre roll.Lackboxen blir inte så stor.Blir 7x5x3,5.Lxbxh.Kubikmässigt 123 kubik.Så det räcker och blir över.

Och så till axeldiametern.Jula sålde för många år sedan sådana motorer,axeldiamatern 38.
Annars får jag svarva till några bussningar.

Ändrar man anläggningen som du gör så funkar det med mindre motor, bra tänkt.
Men jag skulle ändå tagit en större motor, kraftigare axel och kraftigare kullager i motorn för att hålla vikten av fläkthjulet.

Men skall du bara köra hobbybruk så kommer det nog hålla ändå.
Lycka till med lackboxen :)

G
Tack o Bock för svaren.Beslutade mig för att sälja fläktarna.Hittade ett par som var något mindre med rätt motorstorlek.
Ha en trevlig sommar på er.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.