7 961 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Elmotor kortsluter. Laga?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Exempelvis med en tångamperemeter. Duger med en billig variant. Har för mig att både biltema och Jula har varianter för 3 - 400 kr. Allmänt bra att ha instrument. Den "kramar" om utsidan av ledningen och mäter magnetfältet som är proportionellt med strömmen.
I princip går det ju att mäta med strömläge på en multimeter också, billigare. Men då gäller att man vet vad man håller på med. Multimetern måste kopplas i serie med en fas i taget. Gör man fel så kan en billigare multimeter formligen explodera.
I princip går det ju att mäta med strömläge på en multimeter också, billigare. Men då gäller att man vet vad man håller på med. Multimetern måste kopplas i serie med en fas i taget. Gör man fel så kan en billigare multimeter formligen explodera.
TackH hempularen skrev:Exempelvis med en tångamperemeter. Duger med en billig variant. Har för mig att både biltema och Jula har varianter för 3 - 400 kr. Allmänt bra att ha instrument. Den "kramar" om utsidan av ledningen och mäter magnetfältet som är proportionellt med strömmen.
Ska koppla ihop allt och kolla om jag får tag i en nisse som håller på med lite sånt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden