Jag har en äldre fläkt som jag fick igår. Den ska användas som utsug. Idag koppla jag in de starta den. Och den gick tyst och fint i 5-10 min. Sen stendog den och sköt säkringen i garaget.

Jag dubbelkolla och byte plats på fasen men samma resultat Så fort jag kopplar på ström så går säkringen i garaget .

Inga missljud i lagerna. Snurrar lätt och fint.

Går det laga en sån här tro?

• Äldre industrifläkt med specifikationsetikett, smutsig i behov av eventuell reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad betyder " och sköt Så kron i garaget. " ?
Hur har du kopplat in motorn, Y eller D koppling?

Oj. Sköt säkringen i garaget. Alltså efter en lite stund körning så gick strömmen.

Så här va den koppla innan och nu.

• Bild av en elektrisk kopplingsdosa med flera ledningar och anslutningar, innan någon ändring.
    Skapa konto
Den är Y kopplad vilket betyder att du bör mata den med 380 volt. Om du har matat den med 230V kan du nog räkna med att lindningen överhettat och isoleringen är körd. Liten chans att laga tyvärr. Det ser inte ut som motorn hade någon form av termovakt heller. Iof ovanligt på så små motorer.

Ps min sambo tycker jag är överdrivet negativ inbland. Det går skruva isär och försöka lukta sig fram till kortisen. Sedan isolera om i den punkten. Men då är man nästan överdrivet positiv

Det ligger en lös skruv & bricka där, kan den ha hoppat runt och orsakat kortis?
Det ser ut som mässingsblecken ligger emot chassit, eller är det en synvilla?

Ni har båda rätt och fel. Finns lös bricka men de "la" jag där när jag lossade skyddet över. Och det ligger inte emot men ser ut så.. Jag körde på 380. Kanske prova koppla om den till 220 och prova om det går eller är det "omöjligt"?

Höljet på kopplingshuset har flyttat sig åt vänster på bilden och kortslutit en fas till jord !!

Du matar väl motorn med 3-fas 400Volt, då ska den vara kopplad som den är på bilden.
220V 3-fas finns bara i Norge. så du ska inte koppla om några bleck.

Jag har släppt på huset runt kablarna. Och när jag tog kortet så la jag bara huset över för att ni skulle se. Alltså ligger det inte emot "tyvärr" felet verkar va längre ner.

Nu har jag fått isär motorn. Allt såg bra ut förutom detta. Bifogar kort ganska mörkt. Antar att det är här den har bränt.?
Går inte laga?

• Isärtagen elektrisk motor som visar tecken på brännskador på vissa spolar, vilket indikerar möjlig överhettning.
    Skapa konto
Det ser inte bra ut! den motorn hör hemma på skroten nu. Konstigt att den gick när du testa.
Sen ser ut som att nån varit lite våldsam, Vaxtrådarna är av mellan kl 10-12.
.

• Gilla
Byggglädje
  • Laddar…
Ja. Där har du en riktig ”härdsmälta”.
Ibland kan man ha tur på en industriskrot, att dom har ett lager av standard motorer på hyllan annars köp en ny.

Tack alla för snabb hjälp. Motorn e på skroten nu. Jag har en liknande elmotor med samma varvtal fast lite mindre kw. Tror den förra va 1.1kw och den "nya" 0.75kw.

Spelar detta större roll. Som sagt så e varvtalet samma.

Det är inte säkert att det är en bra idé med den mindre motorn. Om den gamla motorn hade rätt effekt för fläkten så kommer den nya att vara lite klen med risk för överhettning som följd. Är det enkelt att montera den så kan du prova den och mäta strömmen. Drar den under märkström är det lugnt.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.