Har en gammal spis med fast anslutning enligt bilderna (kopplingsschema och befintlig installation) och har precis köpt en ny spis. Tänkte att det borde vara enkelt att koppla ett perilexuttag på kabeln och bara köra på innan jag upptäckte att den gamla kabeln inte har nog många trådar.

Utifrån kopplingsschemat på nya spisen (gula lappen), så verkar det gå att koppla in den fast. 1~ enligt gamla schemat och 2~ enligt det nya verkar vara väldigt lika även om beteckningarna skiljer, det ser det ut som att jag skulle kunna koppla in den nya på befintlig kabel MEN blir osäker.

Är den gamla kabeln och den nya spisen kompatibla eller måste jag ta till något mer drastiskt, d.v.s. antingen dra om matingen eller byta ut den nya spisen?

Tacksam för hjälp!

Kopplingsschema för spis på en vit etikett med anslutningar för 380V 1~ och 380V 3~.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsschema med äldre kablar och anslutningar som går in i en elcentral, behov av uppdatering för ny spis.
Skapa konto
Kopplingsschema för spis märkt på gul etikett med enfas- och trefasmärkning.
Skapa konto

Den gamla är en ren 380/400V spis utan nolla, den nya är lika ( Grattis inga problem med inkoppling ) Har du ett uttag perilex. Den kabel som syns på gamla spisen, bort med den, har passerat bäst före datum för länge sedan, fnöskig och torr. Ny spiskabel med 4 ledare i räcker bra 3 faser och jord i .

• Gilla
Skårud
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.