pacman42 pacman42 skrev:
Fy f-n vad dyr den var. Då plockar jag hellre ihop den själv av delar.
Ja, 300kr är inte att förakta.
Själv jobbar jag hellre en halvtimme övertid 😀

Hannuse Hannuse skrev:
Ja, 300kr är inte att förakta.
Själv jobbar jag hellre en halvtimme övertid 😀
Jag får inte betalt för övertiden, så jag jobbar hellre hemma

Gör man det själv är det ju inte så svårt att splitta det. Är ju bara RX som används så man har ju oftast en uart TX fri att skicka vidare till nästa i kedjan ifall man vill. Får väl dock förmodligen spänningssätta de separat då elmätaren förmodligen inte kan förse mer än knappt en enhet.

Mjukvaran jag baserade min ESPHome lösning på har det tex: https://github.com/Beaky2000/esphome-p1mini

pacman42 pacman42 skrev:
Fy f-n vad dyr den var. Då plockar jag hellre ihop den själv av delar.
Själva elektroniken är antagligen:
1 optokopplare som drivs av mätarens utgång och som på sin egen utgång har 3 parallella optokopplare som går till varsin RJ-12 kontakt där de sitter som originalet fast 3 st. Varje kopplare har antagligen sitt eget strömbegränsningsmotstånd på lysdiodens ingång. Inte så mycket grejor.

Problemet som jag ser är hur man skall fixa utgående RJ12 hon-kontakt och kapslingen. Där går pengarna åt...

B Bo Berglund skrev:
Själva elektroniken är antagligen:
1 optokopplare som drivs av mätarens utgång och som på sin egen utgång har 3 parallella optokopplare som går till varsin RJ-12 kontakt där de sitter som originalet fast 3 st. Varje kopplare har antagligen sitt eget strömbegränsningsmotstånd på lysdiodens ingång. Inte så mycket grejor.

Problemet som jag ser är hur man skall fixa utgående RJ12 hon-kontakt och kapslingen. Där går pengarna åt...
Den skriver jag ut på 3D-skrivaren i så fall.

S Sp1nd3l skrev:
Har koppat in en P1IB-ext ([länk]) på mätaren till sommarstugan. Mätaren är S34U18, 3-fasmätare ([länk])

Stämmer det att den bara skickar ut data var 10:de sekund?
Ja, det är korrekt.
Specen föreskriver var 10:e sekund.

S Sp1nd3l skrev:
Har koppat in en P1IB-ext ([länk]) på mätaren till sommarstugan. Mätaren är S34U18, 3-fasmätare ([länk])

Jo och var 10:e sekund räcker med råge för att "normalanvändaren" får tillräckligt med fakta.

Nu har jag i alla fall lyckats att splitta porten,och har förutom en Tibber även CTEK:s lastbalanserare och en dongel från Homewizard.
Mycket nöjd med det datat som jag får in, och att det även kan användas i det "smarta hemmet".
Det kommer säkert fler roliga produkter närmaste tiden, eftersom den nya standarden tar över allt mer.

Energiförbrukningsmonitor som visar aktuell wattförbrukning, kilowattimmar och kostnad i svenska kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pdov och 2 till
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:

Min mätare från Vattenfall sänder datapaketen var 10:e sekund.
Den från Eon ger data var 5:e sekund.

Att detta skulle vara "bara" är jag inte med på...

Hannuse Hannuse skrev:
Ja, det är korrekt.
Specen föreskriver var 10:e sekund.
Minst.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vill man ha någon form av realtidsmätning i någon App är 10s lång responstid, tex väntan vid en lastförändring.
Lagrar man mätserier i en SQL-databas är 10s kort tid som genererar så mycket data att databasen kan bli stor och långsam...

• Gilla
Sp1nd3l
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Minst.
Ja, det verkar vara någonting som branchen har kommit överens om, men hittar ingen definition av tidsrymden i mätförordningen?
10 sekunder räcker oftast, men däremot vet jag inte hur man kom fram till att det anses vara den acceptabla lösningen?
Hittar bara specifikationer från mätarleverantörerna?

Edit:
Jag hade lite att göra, så läste föreskriften EIFS 2023:1, där har man förtydligat förordningens mening, så istället för "nära realtid", så skriver man "minst var 10:e sekund".

Redigerat:
Vill man reglera map Ströms yrka så räcker 10s mer än väl, även en minut fungerar bra i de flesta fall. Säkringar är tröga.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vill man reglera map Ströms yrka så räcker 10s mer än väl, även en minut fungerar bra i de flesta fall. Säkringar är tröga.
Ja, men lastbalanseringen till elbilsladdaren kan bli svår att få bra funktion på om tidsintervallet blir för långt.
Men 10 sekunder tror jag kommer att fungera, framtiden får utvisa det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.