Fn87 Fn87 skrev:
Det var den mest obskyra versionen av HASS jag sett, tätt följt av varianten man kan installera på en surfplatta. AlexxIT gör bra grejer så det borde bara vara att köra på. På sikt bör du fundera på en supportad variant men det kan vara skönt att se att det du vill ska fungera gör det.
var lite så tanken var.. blir nog att installera HA OS på egen burk.. känns som minst bekymmer..

ebolasmurf ebolasmurf skrev:
amshan finns dock ej när jag söker efter det. Tömt cache och provat med olika webläsare...
Og restartet HASS?
Fungerer det å installere andre integrasjoner med HACS?

toreamun toreamun skrev:
Og restartet HASS?
Fungerer det å installere andre integrasjoner med HACS?
bara de som finns med i listan.

I stand corrected. Gisses vilket smidigt sätt att köra homeassistant på windows. Jag har precis testat och det fungerar.

Skärmdump av Home Assistant-gränssnittet med öppen integrationsfönster för HACS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av Home Assistant på Windows med öppen HACS-integrationslista och 'Add repository'-fönster.
Skapa konto

• Skärmdump av Home Assistant användargränssnitt på Windows med öppen integrationssökning för 'HACS'.
    Skapa konto
  • Gilla
ebolasmurf
  • Laddar…
Ett steg länge.. har lagt till AMSHAN men när jag ska ange topic så fungerar ingen topic alls. provat med root level topic och high level...
Jag har igång mqtt på HA och den kan läsa av min mqtt broker.

ebolasmurf ebolasmurf skrev:
Ett steg länge.. har lagt till AMSHAN men när jag ska ange topic så fungerar ingen topic alls. provat med root level topic och high level...
Jag har igång mqtt på HA och den kan läsa av min mqtt broker.
Hvis du går til konfigurasjonen av MQTT i Home Assistant (http://homeassistant.local:8123/config/mqtt eller Configuration -> Integrations -> MQTT -> Configure) så er det mulig å se hva som blir publiser til MQTT. Her kan du skrive inn topic under "Listen to a topic" og se og hva som blir mottatt på det topic. Hvis alt er satt opp på https://energyintelligence.se/ P1 leseren din skal du da se data på topic esp32_SERIENR/raw (där SERIENR är P1 enhetens serienummer).

Et annet alternativ for å se hva integrasjonen mottar er å sette endre loglevel til debug for integrasjonen (custom_components.amshan: debug). Se mer om hvordan her: https://www.home-assistant.io/integrations/logger/
Jeg tror endring av log level i configuration.yaml krever restart av Home Assistant. Loggen finner man i filsystemet eller ved å gå til http://homeassistant.local:8123/config/logs og klikke på knappen "Load full Home Assistant log" helt nederst.

Tjena.

Jag har en D1 mini byggd enligt Svanströms recept men har lite frågor.

När jag kör kabel till min P1 port på min mätare ( Kamstrup, Trollhättans energi) och ger läsaren ström via micro usb så får jag logg enligt bild 1 och när jag kör ström via rj12 kontakten på läsaren enligt bild 2. Jag får ingen data in i Home Assistant hur jag än gör. Vad gör jag fel och hur borde jag göra?
Skärmklipp av loggutdata från en teknisk enhet med kod och kommandon, visar felsökning av en D1 mini enhet.
Skapa konto
Skärmdump av en loggutmatning från en energiläsnings konfiguration och anslutningsstatus i terminal.
Skapa konto

• Gilla
cappa
  • Laddar…
Jag köpte en slimmelezer++ nyligen och fick igång den utan problem med en Sagemcom cs50001. Loggade in på min sida på Ellevio och aktiverade p1 porten.
//Janne

J Jonas Kvarnstrom skrev:
Någon som vet om en SlimmeLezer ([länk], [länk]) skulle fungera med en Aidon-läsare från Tekniska verken, Linköping? På läsaren står "Aidon 6534" och ovanför HAN-porten står "6442SE". Vad jag förstår är det RJ12.

Jag blev först glad när jag insåg att det fanns en HAN-port och att jag skulle kunna läsa ut mer detaljerade data än från en lysdiodbaserad detektor. Sedan blev det plötsligt jobbigt när jag inte hittade några färdiga "läsare" att köpa, och det var olika portar, olika protokoll och en massa andra varianter att ta hänsyn till...

Sedan läste jag hela den här tråden och här finns ju gott om instruktioner så nu vet jag ungefär vad jag skulle behöva för att löda ihop en "läsare". Jättebra! Fast så var det annat som kom ivägen, och jag har inte lött ihop något på länge så det tar mig nog lite tid att leta upp komponenter och inköpsställe och få allt ihopkopplat på ett bra sätt... Tanken på elmätning fick läggas på hyllan ett tag.

Nyligen blev det energitema för Home Assistant 2021.8 ([länk]) så då fick jag lite inspiration igen, och SlimmeLezer nämndes där. Men så räcker det ju inte med att det är kompatibel kontakt om det är olika protokoll eller kodningar eller andra inkompatibiliteter.

Någon som vet? Eller finns det någon som säljer andra färdiga läsare alternativt byggsatser (en påse komponenter)?

Annars får jag väl sluta vara lat och börja tänka lite själv :)

• Diagram som visar förbrukad energi i kWh över tid med en slimmelezer++ ansluten till en Sagemcom cs50001.
    Skapa konto
Mätte på stift 1 & 3 samt 1 & 6 på en kabel som jag stoppade i mätaren och jag har inga 5V där inte. Det som händer är att jag får 0,5V typ var 10:e sek. Är inte min port aktiverad då?
Kamstrup Omnipower.

R Rubby skrev:
Mätte på stift 1 & 3 samt 1 & 6 på en kabel som jag stoppade i mätaren och jag har inga 5V där inte. Det som händer är att jag får 0,5V typ var 10:e sek. Är inte min port aktiverad då?
Kamstrup Omnipower.
Men, på bild 2 är ju espn igång? Då måste den ju ha 5v från rj12.

Var 10 sekund så skickas data så det kan vara det du ser.

Oavsett så är det något som inte matchar. Dina telegram är för korta och kommer vid konstiga tider. Säker på att den kör korrekt standard?

Fn87 Fn87 skrev:
Men, på bild 2 är ju espn igång? Då måste den ju ha 5v från rj12.

Var 10 sekund så skickas data så det kan vara det du ser.

Oavsett så är det något som inte matchar. Dina telegram är för korta och kommer vid konstiga tider. Säker på att den kör korrekt standard?
Jag är inte säker på någonting gällande detta. I båda fallen så är ESP:n igång man ser inte det på första bilden bara. I första fallet så matar jag esp:n med ström via micro-usb och vid andra bilden så matar jag med ström och då in i Rj12 med hjälp av en USB-laddare. När jag kopplar bort all ström och vill få ström via mätaren så är esp:n Sten död.

Fn87 Fn87 skrev:
Lite googlande leder mig till att tro att Kamstrup inte klarar av att driva espn. Källa [länk]

Är du säker på att allt är ihoppkopplat rätt. Skickar du signalen till mätaren och ber om info. Stift 2 ska ha 5v ut.

[länk]
Ja det är kopplat enligt Svanströms schema med kretskort å allt.
Men varför beter ESP:n olika om den får ström via micro-usb eller Rj12?

R Rubby skrev:
Ja det är kopplat enligt Svanströms schema med kretskort å allt.
Men varför beter ESP:n olika om den får ström via micro-usb eller Rj12?
Det är samma med min. Funkar bara att mata den via usb. Har försökt ta reda på varför men lyckas inte. Får samma meddelande som du om jag kör 115200baud

Sänker jag hastigheten till 2400 får jag detta:
[12:25:18][D][data:265]: ~\xa0\xe2+!#\x9a\xe6\xe7 [12:25:18][D][data:265]: Kamstrup_V0001 [12:25:18][D][data:265]: 5706567325276043 `\xff [12:25:18][D][data:265]: 6841138AN245101092 [12:25:18][D][data:265]: [12:25:19][D][data:265]: \xe9 4

Men vet fortfarande inte vad jag ska göra med den datan :(

C cappa skrev:
Det är samma med min. Funkar bara att mata den via usb. Har försökt ta reda på varför men lyckas inte. Får samma meddelande som du om jag kör 115200baud

[12:25:18][D][data:265]: ~\xa0\xe2+!#\x9a\xe6\xe7 [12:25:18][D][data:265]: Kamstrup_V0001 [12:25:18][D][data:265]: 5706567325276043 `\xff [12:25:18][D][data:265]: 6841138AN245101092 [12:25:18][D][data:265]: [12:25:19][D][data:265]: \xe9 4

C cappa skrev:

ok. Skall testa att sänka hastigheten när jag kommer hem och se om jag får samma data som dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.