583 027 läst ·
2 024 svar
583k läst
2,0k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Någon smart människa som kan hjälpa mig att återanvända en Wemos D1 Mini till att även läsa av mätaren?
Gissar att jag inte behöver en separat Wemos bara för att få till det?
Har idag en Wemos D1 Mini väldigt nära min mätare, den används ihop med en "CT-Clamp" för att mäta förbrukningen av en tvättmaskin.
RX är alltså ledig och jag gissar på att man kan mata denna med TX från mätaren?
Wemosen får idag ström från (5V) via USB porten så jag gissar att jag endast behöver få till RX-TX kretsen och GND?
Någon vänlig själ som skulle kunna rita upp hur jag ska koppla detta?
Har idag en Wemos D1 Mini väldigt nära min mätare, den används ihop med en "CT-Clamp" för att mäta förbrukningen av en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
RX är alltså ledig och jag gissar på att man kan mata denna med TX från mätaren?
Wemosen får idag ström från (5V) via USB porten så jag gissar att jag endast behöver få till RX-TX kretsen och GND?
Logga in
Skapa konto
Intressant men har du tänkt på hur du ska lösa mjukvarudelen?R rodak skrev:Någon smart människa som kan hjälpa mig att återanvända en Wemos D1 Mini till att även läsa av mätaren?
[bild]
[bild]
[bild]
Mätaren matar med 5V som ESP8266 egentligen inte vill ha utan den vill ha 3.3V. Men har läst om de som har kopplat på 5V och kört ett längre tag med det även om det varnas för förkortad livslängd. Tror även du behöver invertera signalen men borde gå i mjukvara med.R rodak skrev:
Så det diagrammet ovan gör är en pull-down från 5V till 3.3V och invers om jag är rätt på det.
Men om min ESP8266 (Wemos) redan har matning?J jaash skrev:Mätaren matar med 5V som ESP8266 egentligen inte vill ha utan den vill ha 3.3V. Men har läst om de som har kopplat på 5V och kört ett längre tag med det även om det varnas för förkortad livslängd. Tror även du behöver invertera signalen men borde gå i mjukvara med.
Så det diagrammet ovan gör är en pull-down från 5V till 3.3V och invers om jag är rätt på det.
Behöver jag då bara brygga 5V med RTS på mätaren och skicka TX från mätaren till RX på ESPn? Eller är jag helt ute och cyklar? Behövs den där BC547 alls då?
Självbyggare
· Skövde
· 32 inlägg
Jag kör denna https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/ vilket funkar fint tills elmätaren hänger sig (E360-buggen). Den är baserad på esphome.
Hej,gustavstrandberg skrev:
Det är just denna jag vill köra men vill kombinera så att samma ESP8266 används till 2 saker då den redan hänger där bredvid mätaren och berättar för mig när tvättmaskinen är färdig
Vill alltså ha ett kopplingsschema för att kombinera dessa 2 i en ESP8266 (mjukvaran ska inte vara några problem för mig (I hope
https://github.com/digiblur/digiDryerMon
https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader
Mata med 5V från mätaren annars och ta bort USB-kabeln och använd schemat rakt av...?
Annars kopplar du bara inte in 5V pinnen i RJ11-kontakten.
Annars kopplar du bara inte in 5V pinnen i RJ11-kontakten.
Använda schemat rakt av är ju enkelt var för sig, men kan jag kombinera båda utan att något brinner upp?B byggsorken skrev:
Vad jag förstått när jag läst runt så ger inte 5V från mätaren tillräckligt med ström för att driva mer än bara minimum.
Hittade detta schemat som använder en wemos med USB ström, ser ut som att det kan funka.
Och som bonus kan jag använda en vanlig telefonkabel istället för en med 6 pinnar.
Wish me luck, återkommer om wemosen inte brinner upp
Logga in
Skapa konto
Som jag förstår det behöver PIN 2 5V för att spotta ur sig något, och enligt schemat ovan så ska man alltså kunna ta det från Wemosen?A alfista skrev:
Jaha, då var det klart och inget har brunnit upp än.
Ni som har E360 mätare, ser ni nåt i ESPHome loggen att nån kommunikation sker när buggen är "aktiv"?
Jag har trippelkollat allt men får 0 data från mätaren och 0 loggar i ESPHome.
Kan man på nåt sätt se om Porten är aktiv eller om ESPHome försöker kommunicera men får långfingret tillbaka? Mätaren sattes upp i Juli så borde ha "buggfri" mjukvara?
Ni som har E360 mätare, ser ni nåt i ESPHome loggen att nån kommunikation sker när buggen är "aktiv"?
Kan man på nåt sätt se om Porten är aktiv eller om ESPHome försöker kommunicera men får långfingret tillbaka? Mätaren sattes upp i Juli så borde ha "buggfri" mjukvara?
Ja loggen flödar på när det funkar. Har du kontaktat elbolaget och bett att få den aktiverad? Se om den matar 5V ut tror den endast gör det när porten är aktiv.R rodak skrev:Jaha, då var det klart och inget har brunnit upp än.
Loggen visar 0, är det så den beter sig när det inte funkar eller bör man kunna utläsa nån form av kommunikation ändå? För här är det stendött.J jaash skrev:
Ja, chattade med Eon förra veckan och de aktiverade porten och den skulle komma igång "under dagen". Får 5V mellan GND och 5V på mätaren så ström finns det i porten iaf.