570 941 läst ·
2 024 svar
571k läst
2,0k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 149 inlägg
På hukommelsen sender Omnia E-meter en payload hvert sekund. Muligens "bare" 2,5 sekunder, men om du kun får oppdatering hvert minutt er det nok noe galt et sted i oppsettet ditt.R Ryden skrev:Hej jag kan nu uppdatera att när han-porten väl var aktiverad så gick det mycket bättre!
Nu har jag lyckats få in data genom mqtt till Home Assistant.
En fråga är dock, i min kod har jag lagt in en uppdateringsfrekvens på 1min, dock så får jag inte seriellkontakt oftare än ca var annan minut. Är det rimligt för min kamstrup omnia-mätare eller borde jag kunna få det oftare. Jag har konstant 3.3V på pinne 2 (Data REQ).
Vh Johan
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Med konstant hög REQ kommer mätaren att skicka datapaket åtminstone var 10:e sekund. Så en eller två minuter låter som en f/w-inställning nånstans.R Ryden skrev:
Eventuellt kollar den varje minut men hittar ett delat paket och börjar om med en minuts delay tills den startar lyssningen strax innan nästa minut och då får ett komplett paket...
Jag har lagt in kod som stänger av lyssningen mellan läsningarna och slår på igen strax innan nästa minut. Sen läser den av först anlända kompletta paket (CRC stämmer) och avkodar det, skickar till MQTT etc varefter den stänger serieporten tills nästa lyssning. Funkar bra.
pacman42 skrev:
NodeMCU mini D1 är det enklaste sättet om du inte kör på en ren ESP8266, men då behöver du en regulator typ denna:
- [länk]
NodeMCU mini D1 och ESP8266 hittar du här:
- [länk]
Notera att den rena ESPn saknar USB för programmering så du behöver en seriekrets till den, exempelvis denna (där även ren ESP kan köpas):
- [länk]
Hmm, jag kanske borde beställa 3,3V regulator och rena ESP för framtida projekt. Jag kör mest med NodeMCU mini D1, bara för att det är så lätt...
Hur gick det?R Ryden skrev:
Zigbee har ju profiler kopplade till HW, så om man skall använda ZigBee så behöver man drivrutiner som kan hantera detta. Använder man MQTT med konfigurerbar translering så är det enklare, men använder man en kommersiell lösning (Hue, SmartThings, deConz/ConBee etc) så är det mer komplext att få till.K karlmb skrev:
Jag hade inte gett mig på det spåret och jag anser mig vara rätt insatt och kunnig.
Är det alltså science fiction att använda en ESP med Zigbee på samma enkla vis som en ESP med Wifi? Tex mot HA.pacman42 skrev:
Zigbee har ju profiler kopplade till HW, så om man skall använda ZigBee så behöver man drivrutiner som kan hantera detta. Använder man MQTT med konfigurerbar translering så är det enklare, men använder man en kommersiell lösning (Hue, SmartThings, deConz/ConBee etc) så är det mer komplext att få till.
Jag hade inte gett mig på det spåret och jag anser mig vara rätt insatt och kunnig.
Inte science fiction, men mycket mer komplext.K karlmb skrev:
Edit: Läs på här om du vill försöka göra det: https://docs.espressif.com/projects/esp-zigbee-sdk/en/latest/esp32/introduction.html
Jag kan förresten lägga till att när väl ESP32-C6 stöds i Arduino och vi har färdiga bibliotek för ZigBee-delen, då kan man lite lättare komma vidare i alla fall. Men, man måste ändå ha stöd i andra änden vilket i praktiken kräver att man antingen har sin egen gateway (exempelvis baserad på MQTT) eller utvecklar sina egna drivrutiner. Jag bevakar själv detta området, men det har en bra bit kvar att vandra.
pacman42 skrev:
Hej det gick sådärJ Jannet skrev:
Jag har nu en fungerande ESP8266 kopplad till HAN-porten och HAN-Porten är aktiverad.
De t jag har kvar att lösa är dock:
1. Möjlighet att få ut data oftare än varannan minut, vet inte riktigt varför. Funderar på att koda om så att jag skickar REQ med digitalutgång på ESP istället för ständig REQ med 3.3V.
2. Jag har inte rikrigt fått till ett bra sätt att visa datan i HA, provar med AMSHAN, men fastnar när jag ska lägga till Mqtt-topics:
Någon som har tips på bättre sätt att lösa detta?
Ok. Men hur många som inte bara vill titta i en app använder inte någon form av GW?pacman42 skrev:
Jag kan förresten lägga till att när väl ESP32-C6 stöds i Arduino och vi har färdiga bibliotek för ZigBee-delen, då kan man lite lättare komma vidare i alla fall. Men, man måste ändå ha stöd i andra änden vilket i praktiken kräver att man antingen har sin egen gateway (exempelvis baserad på MQTT) eller utvecklar sina egna drivrutiner. Jag bevakar själv detta området, men det har en bra bit kvar att vandra.
Låter som typ Tibber eller Greenely som säljer egna GW för tex urkoppling av värme etc. Och de har ju sina egna HAN läsare också.
Vi andra kör väl med någon form av GW trots allt om än en wifi-router...
Ja, men hur många av dessa gateways stöder tredjeparts HW utan drivare? En minoritet är svaret. Dessutom då måste man ta fram mjukvaran för mätningen och avläsningen själv. Och det skall debuggas osv. Jag är den förste att göra denna typ av dongle så snart den är rimlig att ta fram, för tillfället finns inte ens utvecklingsmiljön annat än i alfa-release...K karlmb skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Fel!R Ryden skrev:
REQ skall vara +5V in till mätaren. Det är därför enklare att bara koppla ihop +5V utmatningen från mätaren med REQ ingången direkt i kabeln.
ESP använder/tål bara 3.3V...
Så om du vill köra aktiv REQ behöver du använda en PNP-transistor som kopplar in +5V till REQ styrt av en utgång på ESP8266:an. Och den utgången måste säkras upp mot att inte få spänning till ESP överstigande 3.3V också. Det går åt mera än en transistor och ett motstånd...
Blir väl en NPN som drivs av ESP via ett motstånd till basen, ett motstånd från NPN kollektor till PNP bas, ett motstånd från PNP bas till +5V.
Sedan PNP kollektor till REQ på mätaren och PNP emitter till +5V.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
Borde man inte kunna utnyttja de inbyggda programmerbara pull-up-motstånden och grindar som de flesta ESP-kort har?