Säg att jag vill dra om all el i lägenheten till jordad och vill göra det mesta arbetet själv för att spara en slant - vart kan jag läsa på om detta? Idag är det bara köket och badrummet antar jag som har jordat, i badrummet sitter det dock inget uttag.
Naturligtvis vill jag följa reglerna och låta en elektriker kontrollera instalaltionen och ansluta till elnätet men att dra kablaget själv borde väl spara in en del.

Kan man dra det nya parallellt med det gamla, alltså låta det gamla sitta kvar medans man kopplar in det nya? Det gamla urkopplad för att förhindra kortis eller dyl men kunna ha det i bruk med det nya på plats men ej inkopplat.

Kan det gamla sitta kvar efter att det nya installareats, "bara" koppla ur det gamla vid elcentralen? Eller brukar man dra in det nya genom att dra ur det gamla?

MVH

http://www.bokus.com/b/9789147018789.html

Den där boken används på el-programmet. Den visar hur det mesta utförs.
Vet inte om den tar upp just ämnet skyddsjorda i efterhand, men det borde den, tycker jag.

När man har gjort klart sin lärlingstid så får man den boken gratis. (Fast det är väl egentligen när man är lärling som man behöver den mest.)

Om det är infälld installation så drar man i det nya med det gamla normalt sett. Finns mycke info här på forumet att läsa där du säkert kan få svar på det mesta om du söker.

Ja man kanske kunde hitta den där boken på akademibokhandeln så skulle man ju kunna bläddra lite o se om den behandlar ämnet i fråga =)

Tror att det borde handla om sk infälld el då väggarna är antingen i råbetong eller lättbetong, i köket finns det väl delvis utanpåliggande men den är ju o andra sidan redan jordad.

Andra tips?

MVH

Mikael_L
Kommod skrev:
Naturligtvis vill jag följa reglerna och låta en elektriker kontrollera instalaltionen och ansluta till elnätet men att dra kablaget själv borde väl spara in en del.
Ja, och just då, så följer du (ni) inte reglerna, för precis så där får ni enligt lag inte göra ... :)

Jordkomplettering av infälld el sker enklast genom att dra ur de gamla ledningarna med de nya fastsatta i änden av de gamla.
Då det i vilket fall är olagligt så kan du väl göra allt själv!

Bryt huvudströmbrytaren, mät att det är spänningslöst på alla fasskenor.
Ta ett rör i taget, hitta var varsin ände ligger.
Koppla loss sladdarna, anteckna var de olika färgerna sitter om du riskerar att känna dig osäker. Sitter de flera sladdar med samma färg så får du utöka detektivarbetet lite.
vira ihop änden av sladdarna med samma färger fast en gulgrön också. Och dra igenom allt genom röret. Glöm inte att du även måste skyddsjorda lamputtag. Har du kronkopplade lamputtag får du fimpa ena ledaren.
I centralen får du bara sätta en jordledare på varje anslutningsplint.

Använd Wago 222 kopplingsklämmor, dom kan du inte misslyckas med, var noga att inte skada ledningarna när du skalar och skala den längd som anges på Wago'n.

Sen finns det lite överkurssaker med, som du förhoppningsvis inte stöter på problem med.
Max antal 1,5 kvmm ledare i 16mm rör är 5 st
Fas och Jord och nolla ska följa varandra "gruppvis".

Men, känner du dig osäker, framförallt i centralen, ska du kanske inte pillra med detta själv.

Ifall du mot förmodan inte skulle känna till det, eller få för dig att det inte behövs, så är ett tips att skaffa ett bra kabelsmörjningsmedel. Du skall vara bra envis om du skall dra utan! =)

Och en medhjälpare, en drar och en matar på. Det är till och med bättre än kabelsmörja.

elmont skrev:
Och en medhjälpare, en drar och en matar på. Det är till och med bättre än kabelsmörja.
ja det gör faktiskt stor skillnad om man använder "pushpull" metoden, skulle ha igenom en EKK3g1.5 i ett 16-rör ca 2 meter sträcka med 2 böjar, och det var betydligt lättare när jag fick tryckhjälp.

Om då den ena personen är elektriker så löser man de flesta behörighetsproblemen.

Protte

Mikael_L
Och då menar du behörig elektriker, väl ? ;)

Och om sen den andre är anställd av den ene, med allt vad det innebär i form av skatter och arbetsgivaravgifter, så är alla behörighetsproblem lösta .... :)

Tänkte mest om kommoden puttar på medan elektrikern pullar, Sedan om elektriker har egen eller jobbar på annans behörighet har väl mindre betydelse.

Protte

Tillbaka till ämnet. och slopa behörighetsbiten som avhandlats i precis hur många trådar som helst. Ni har ändå läst reglerna vid det här laget.
Något som är värt att betona är vad som ovan nämndes med färger. Det har tidigare används alla möjliga färger till olika saker. Det var inte alltid så enkelt att nolla var blå och skyddsjord gulgrön. Ska man dessutom gå tillbaka till då det inte fanns någon jord alls kan jag väl tänka mig att du kommer hitta både gult och rött i dina dosor. Kanske rent utav hela regnbågen.
Ska du dra om något alls behöver du veta först och främst vad det är som går för ledare. Noll ledaren ska vara blå, skyddsjorden ska vara gulgrön. Sen ser man ju alla tänkbara kombinationer på de olika ledarna beroende på om det är konstan fas för en enfasgrupp, eller om det går trefas i samma rör. eller om det är ett antal tändtrådar i röret.
Jag tror att någon behörig ska få svara på vad som gäller regelmässigt, men jag har för mig att brun ska vara konstant fas idag, alltså om du hittar den i en dosa ska det finnas ström på den om inte säkringen är bruten, men som sagt, det finns behöriga som ger dig svar på sådant.
Givetvis måste du också komma ihåg att t.ex. spis kan ha kraftigare ledare än resterande saker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.