Kan själv!
· Trelleborg
· 19 591 inlägg
I vilket av fallen tänker du på?
Är det för de som behöver praktiken under studietiden? Hur funkar det idag i så fall?
Är det för de fall där man vill låta någon som ej har behörighet arbeta så var min tanke att man arbetade parallellt och att den behörige då finns lättillgänglig för frågor och kontroller vid lämpliga tillfällen.
Är det för de som behöver praktiken under studietiden? Hur funkar det idag i så fall?
Är det för de fall där man vill låta någon som ej har behörighet arbeta så var min tanke att man arbetade parallellt och att den behörige då finns lättillgänglig för frågor och kontroller vid lämpliga tillfällen.
Den behörigas elmontörer brukar få hålla den utbildade i handen medan den behöriga planerar jobben och sköter kontoret.E elmont skrev:
Men vem håller praktikanten i handen då?
Det stora problemet idag är att det kostar ganska mycket för en elfirma att anställa en nyutbildad elektriker som när praktiktiden på två år är slut går till en annan firma av olika skäl.
Precis, där finns ett stort problem. Varför skulle företagen gå med på ett hempularcert?E elmont skrev:
Ett hempularcert skulle minska orderingången för företagen och dessutom lönsamheten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 591 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 591 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 118 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 118 inlägg
Tror inte jobben skulle minska, det är nog många som redan hempular
Däremot kan det bli mer samarbete mellan företag och hemelektrikerna, vissa jobb som en del fixar själv skulle kunna knoppa av till elfirman genom en större medvetenhet om faror och materialval hos hemelektrikern
Däremot kan det bli mer samarbete mellan företag och hemelektrikerna, vissa jobb som en del fixar själv skulle kunna knoppa av till elfirman genom en större medvetenhet om faror och materialval hos hemelektrikern
Självklart, dessutom skulle hempulet öka för dom som innehar körkort tror jag. Förut kanske vissa tänkte att jag vet hur man gör men jag får ju inte. Men sedan har vi ändå mörkertalet hempulare som av någon anledning inte vill ha körkort utan fortsätter hempulahsd skrev:
Jag har auktorisation b och får på den yrkesmässigt bland annat flytta uttag, strömställare etc samt installera nytt i befintlig gruppledning om jag har ett egenkontrollprogram. Men på min fritid får jag med göra det utan kontrollprogram. Då har jag nästan elkörkort... Vad nice

Någon förändring av elutbildningen, samt vad den resulterar i blir nog ett måste ifall det ska tryckas in ett extra behörighetssteg som ska passa husägare.tommib skrev:
Jag tycker att gymnasiets elutbildning ska leda till en personlig behörighet att hantera allt efter G2 huvudsäkringar i en normal bostadsinstallation. Ska man faktiskt bli elektriker så måste man dessutom lära sig att göra jobbet effektivt och ekonomiskt, vilket en hempulare strängt taget inte behöver.
Och egentligen är det väl vettigt att de som går el på gymnasiet, på ett eller annat vis i princip automatiskt får en behörighet som är något mellanting mellan AL och B.
Ty i praktiken, där ute i verkligheten, så är det ju de här killarna som går och gör alla jobb, helt utan att någon A eller AL övervakar.
Först kanske man kommer som praktikant, där tycker många företag att de aldrig ska göra något självständigt arbete (vettigt), utan de går med någon annan (obehörig!), men som ofta har jobbat såpass länge att de åtminstone passerat lärlingstiden.
Sen kommer de som lärlingar, då är det ungefär samma, men nu börjar alltfler företag slira lite på att de inte ska arbeta självständigt. Där jag varit så hade chefen en ganska stark inställning att lärlingarna ska alltid vara med någon mer erfaren (t.ex. mig, som aldrig var lärling ...
Men sen som 1'a årsmontörer så var det bara iväg och jobba med nästan vad som helst, på egen hand.
Och så ser det nog ut överallt, och när alla dessa ej auktoriserade elektriker ändå är de som åker omkring, och sätter upp uttag och lysrörsarmaturer, kopplar in motorer, ansluter 4x240mm² AKKJ, kopplar larm, nätverk, ställer upp fördelningscentraler, medan den auktoriserade chefen sitter på kontoret och skriver offerter och skickar fakturor ...
... så kan man undra varför dessa inte bara borde få en behörighet som motsvarar vad de faktiskt ändå gör?
Det ändrar ju inget i praktiken, de gör samma slags jobb ändå, med eller utan behörighet, men om de fick någon slags behörighet så skulle några saker inträffa.
ESV skulle plötsligt ha alla elektriker registrerade, så man börjar ha lite bättre koll på hur den svenska elektrikerkåren verkligen är.
ESV skulle kunna börja utöva tillsyn över de som faktiskt kopplar ihop elen i Sverige.
ESV skulle få en möjlighet att utöva sanktioner mot de som inte sköter sig.
Och jag tror att detta var den bärande tanken i ESV's provverksamhet, där man skulle kunna validera sina kunskaper i teoretiskt samt praktiskt prov.Mikael_L skrev:
Det var i alla fall så det uttalades i målet med utvärderingsverksamheten, att det finns tiotusentals elektriker som troligen kan tillräckligt mycket för att egentligen kvalificera sig till en AL, så ifall de bara fick visa upp och prova av sitt kunnande, så skulle man kunna meddela dem en auktorisation.
Och här kan vi samtidigt skymta två helt olika synsätt över hur behörigheten ska utvärderas och ges.
ESV's provverksamhet - Testa ifall en person har tillräckliga kunskaper (strunta i hur den fått kunskaperna)
Putte 9497, som anser att man bör gå hela vägen, med en stor del av gymnasieskolan som utbildning och sen en lång praktikperiod.
ESV-sättet är som vi utdelar körkort, vi testar av teoretiska och praktiska färdigheter med prov. Ifall man övningskört privat, på körskola eller inte alls, spelar ingen roll. Klarar man testerna så är man duglig.
Det andra sättet skulle vara att man absolut måste sitta ett visst antal veckor i någon slags bilförarskola, antalet veckor man måste tillbringa där är uträknat för att de flesta ska klara av det, även de omotiverade eller inte så klipska, så det spelar ingen roll ifall man kan läsa in teorin på kvällarna under en vecka, man måste ändå sitta de där 4 månaderna dagtid för att alls kunna bli godkänd.
Och sen när teorin är klar så får man börja övningsköra, och det måste man göra i exakt 7 månader, sen är man automatiskt godkänd utan någon mer kontroll. Ty denna långa övningskörningstid anses vara såpass lång att man förutsätter att nu har alla, även de sämsta, lärt sig köra.
Hit med ett elkörkort, så man kan bli laglig i sitt egna hem. Jobbigt att vara olaglig, speciellt när man ska uppfostra sina barn till laglydiga små medmänniskor. Har ju även redan ett symaskinskörkort! Används dock inte så ofta. 
Klicka här för att svara