Jag tror inte på elkörkort. Man måste fundera på vilka problem man vill lösa och om föreslagen lösning gör det. Och nej, jag tror inte på det.

Jag tar mig själv som exempel. Jag kan betydligt mindre än @tommib eller för den delen någon av elektrikerna här, men jag skulle ändå inte sätta mig i skolbänken för att bevisa att jag kan tillräckligt för att pula på den nivå jag gör.

Så vad gör jag då och vad gör jag inte?

Jag har exempelvis bytt ut gammal bly-kulo på landet. I samband med det satt dit något extra eluttag samt flyttat några strömbrytare. Plockat bort än mer gammal el som redan borde ha plockats bort tidigare men bara lämnats mer eller mindre väl isolerad då den ersatts med ny dragning andra vägar. I stan gör lägenhetsboende att elpularbehovet alltid varit lågt.

Vad jag inte skulle göra är att dra fram nya grupper då nytt elbehov uppstår. Egentligen håller jag mig borta från allt elcentralsarbete, men det är nog delvis för att jag lätt slipper, då kombinationen ny central och delvis gamla ledningar gör att all min el går via kopplingsdosor precis utanför centralen.

Utifrån det väljer jag att tycka att jag kan tillräckligt för att inte bry mig om att jag bryter mot lagen. Jag förstår genom teoretisk utbildning en elkrets samtidigt som jag kan så lite om dimensionering att jag inte känner att det är värt att sätta sig in i mer för att ta ett steg till.

Vissa kan säkert mer och gör mindre, medan andra kan mindre och gör mer, men jag tror att få av oss anser oss intresserade av att bevisa vår kunskapsnivå för den typ av hempuleri vi ägnar oss åt. Det må provocera, men så tror jag och därför tror jag att ett elkörkort vore meningslöst. För få skulle skaffa det.

Jag vet inte riktigt vad jag tror på istället, för dagens stränga behörighetssystem är ju dysfunktionellt på sitt sätt.

• Gilla
Matten och 6 till
  • Laddar…
Det här är ju ett hett ämne. Svårlöst på sitt eget vis. Men granskar man de flesta byggtrådar som rör el så kommer ju frågan till slut upp, och förekommer därefter tämligen frekvent;

"Får jag dra ledningar och elektriker kopplar in?"

Lek med tanken att det skulle tillåtas, hur skulle det tillfredsställa allas önskan om utökat tillåtet hempuleri?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
LOL. Man kan dock argumentera att den där manualen inte uppfyller kraven för att bli satt på marknaden eftersom manualen inte kan sägas vara på svenska.
Medföljde något som köpts billigt på någon webbshop? :thinking::p

Och tvärt emot vad folk i allmänhet tror så är det inte kopplingen som är det "svåra" för kopplingen måste ju vara "löst" innan man kan dra trådarna annars vet man ju inte vilka och hur trådarna ska dras. Man drar ju inte ett antal trådar på chans.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Som jag uppfattat lagtexten så är det förbjudet att utan rätt formalia utföra något som är tänkt att vara del av en starkströmsanläggning. Det grundläggande felet här är ju att det är olagligt att göra det oavsett om man kopplar in det eller inte. Det vore mycket rimligare om reglerna vore utformade så att man får koppla vad man vill så länge man inte kopplar in det på nätet. I ett sådant scenario har man givetvis fortfarande utmaningen att övertyga en elektriker om att det är säkert att ansluta. Men det vore en rimligare nivå. Det är ju först när man kopplar in det på nätet som det kan bli farligt.

En annan orimlig detalj är att en elektriker på sin fritid inte får koppla saker i sitt eget hus som han under arbetstid får göra hos kunder.

Och det andra stycket tror jag att 99,99% av alla elektriker skiter i.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och det andra stycket tror jag att 99,99% av alla elektriker skiter i.
Jag tror som du. Och om inte ens elektrikerna respekterar lagen. Vem skall då göra det? En lag som ingen respekterar är verkningslös och kanske rent av kontraproduktiv.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Såld i svensk butik.

[länk]
Lika illa det.
Handlar aldrig på det stället
Finns bättre byggmarknader

tommib
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte på elkörkort. Man måste fundera på vilka problem man vill lösa och om föreslagen lösning gör det. Och nej, jag tror inte på det.

Jag tar mig själv som exempel. Jag kan betydligt mindre än @tommib eller för den delen någon av elektrikerna här, men jag skulle ändå inte sätta mig i skolbänken för att bevisa att jag kan tillräckligt för att pula på den nivå jag gör.

Så vad gör jag då och vad gör jag inte?

Jag har exempelvis bytt ut gammal bly-kulo på landet. I samband med det satt dit något extra eluttag samt flyttat några strömbrytare. Plockat bort än mer gammal el som redan borde ha plockats bort tidigare men bara lämnats mer eller mindre väl isolerad då den ersatts med ny dragning andra vägar. I stan gör lägenhetsboende att elpularbehovet alltid varit lågt.

Vad jag inte skulle göra är att dra fram nya grupper då nytt elbehov uppstår. Egentligen håller jag mig borta från allt elcentralsarbete, men det är nog delvis för att jag lätt slipper, då kombinationen ny central och delvis gamla ledningar gör att all min el går via kopplingsdosor precis utanför centralen.

Utifrån det väljer jag att tycka att jag kan tillräckligt för att inte bry mig om att jag bryter mot lagen. Jag förstår genom teoretisk utbildning en elkrets samtidigt som jag kan så lite om dimensionering att jag inte känner att det är värt att sätta sig in i mer för att ta ett steg till.

Vissa kan säkert mer och gör mindre, medan andra kan mindre och gör mer, men jag tror att få av oss anser oss intresserade av att bevisa vår kunskapsnivå för den typ av hempuleri vi ägnar oss åt. Det må provocera, men så tror jag och därför tror jag att ett elkörkort vore meningslöst. För få skulle skaffa det.

Jag vet inte riktigt vad jag tror på istället, för dagens stränga behörighetssystem är ju dysfunktionellt på sitt sätt.
Jag är egentligen inte ute efter ett hempularcert som sådant. Min tanke är att det automatiskt blir möjligt om man inför en personlig behörighet för att få koppla el och kontrollerar kunskap med teoretiskt/praktiskt prov istället för att man fysiskt närvarat ett visst antal timmar någonstans.

Den andra delen av det är exakt det som Avemo tar upp ovan. Elektrikerna skiter i det. Många privatpersoner skiter också i det. Då måste man ifrågasätta regleringen.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Jag är med på ifrågasättandet av dagens system, och jag tror också att personlig auktorisation med flera nivåer vore välgörande för den kommersiella sidan, jag tror bara inte att den lösningen skulle ha nämnvärd påverkan på hempulandet.

Jag vet att TS förslag* även har en komponent med begränsad köprätt av elartiklar, men den delen tror jag ännu mindre på. :)

Som sagt, att vilja åtgärda ett problem är en sak, att komma på ett system som faktiskt löser problemet en annan.

*Råkade först felaktigt tillskriva detta tommib. Fick felaktigt för mig att han var TS.

Redigerat:
tommib
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet att ditt förslag även har en komponent med begränsad köprätt av elartiklar, men den delen tror jag ännu mindre på.
Nej, det har jag inte föreslagit. Jag har nyligen opponerat mig mot det då jag tror att det bara skulle leda till än mer undermåliga installationer.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Sorry, hade för mig att du var TS. Läste om början av tråden och såg där idén om köpförbud, men det var ju inte ditt förslag... Har även rättat ovan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skulle Svenska A, Matte A och Engelska A behövas för ett hempularkörkort?

De ämnena krävs ju inte för bilkörkort, oavsett klass, inte för jägarexamen, inte för sprängämnescertifikat, inte för motorsågskörkort.
Vad är så unikt med att klamra och koppla lite kablar hemma så språkkraven bör vara så formaliserade?
Ingen aning, men klarar man inte kurserna svenska A, engelska A och matte A så kanske man inte ska ha körkort på varken el eller bil. Måste ju finnas lite krav annars kan ju vem som helst bli laglig hempulare och fler hus brinner upp fast på laglig väg

A Avemo skrev:
Det var en avsevärt bantad lista från din tidigare ståndpunkt om att hela elprogrammets kursplan skulle ingå. Språk är mycket bra att kunna i nästan alla lägen. Men varför skulle det vara ett krav för att få koppla el?
Ingen aning men jag är som partiledarna, har en egen teori men vänder kappan efter vinden:p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.