Hur menar du nu?P Putte 9497 skrev:
Jag ser inte riktigt kopplingen, kan du förklara?
Ett elkörkort vore bra, men jag håller med dig att ett sådant kommer aldrig bli verklighet i Sverige för här ska allt vara reglerat i byråkrati. Så vill man ha ett elkörkort för att koppla el hemma lagligt får man nog flytta till ett land i tredje världen. Men tanken är god.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte på elkörkort. Man måste fundera på vilka problem man vill lösa och om föreslagen lösning gör det. Och nej, jag tror inte på det.
Jag tar mig själv som exempel. Jag kan betydligt mindre än @tommib eller för den delen någon av elektrikerna här, men jag skulle ändå inte sätta mig i skolbänken för att bevisa att jag kan tillräckligt för att pula på den nivå jag gör.
Så vad gör jag då och vad gör jag inte?
Jag har exempelvis bytt ut gammal bly-kulo på landet. I samband med det satt dit något extra eluttag samt flyttat några strömbrytare. Plockat bort än mer gammal el som redan borde ha plockats bort tidigare men bara lämnats mer eller mindre väl isolerad då den ersatts med ny dragning andra vägar. I stan gör lägenhetsboende att elpularbehovet alltid varit lågt.
Vad jag inte skulle göra är att dra fram nya grupper då nytt elbehov uppstår. Egentligen håller jag mig borta från allt elcentralsarbete, men det är nog delvis för att jag lätt slipper, då kombinationen ny central och delvis gamla ledningar gör att all min el går via kopplingsdosor precis utanför centralen.
Utifrån det väljer jag att tycka att jag kan tillräckligt för att inte bry mig om att jag bryter mot lagen. Jag förstår genom teoretisk utbildning en elkrets samtidigt som jag kan så lite om dimensionering att jag inte känner att det är värt att sätta sig in i mer för att ta ett steg till.
Vissa kan säkert mer och gör mindre, medan andra kan mindre och gör mer, men jag tror att få av oss anser oss intresserade av att bevisa vår kunskapsnivå för den typ av hempuleri vi ägnar oss åt. Det må provocera, men så tror jag och därför tror jag att ett elkörkort vore meningslöst. För få skulle skaffa det.
Jag vet inte riktigt vad jag tror på istället, för dagens stränga behörighetssystem är ju dysfunktionellt på sitt sätt.
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Jag skulle gladeligen ta ett sådant, ifall det funnes, för med ett gammalt hus finns det gott om saker att fixa, och det är frustrerande att inte få göra det trots att jag kan det, alternativt kan lära mig det. Men med ett hus värt ett sjusiffrigt belopp och bolån på nästan lika mycket kan jag inte ta risken att försäkringsbolaget får för sig att trilskas vid någon incident — även om det inte var mina egna kopplingar som orsakat händelsen, utan om de bara på något sätt skulle upptäckas vid utredningen. Det är besvärligt nog som det är att bråka med försäkringsbolag, och jag vill dessutom inte ljuga. Jag vill hålla mig på rätt sida av lag och moral.
Större jobb skulle jag dock fortfarande ringa in elektriker på — helt enkelt för att jag inte hinner göra dem själv.
Större jobb skulle jag dock fortfarande ringa in elektriker på — helt enkelt för att jag inte hinner göra dem själv.
Det är mycket bra Putte 9497, att vi får dels lite koll på vad som ingår i nuvarande gymnasieväg och dels lite diskussionsunderlag.
Men om man redan kan, eller har allt det där, eller kanske det mesta ...?P Putte 9497 skrev:Jag tycker att Svenska A, Matte A och Engelska A borde vara grunden samt
Samt någon form av praktik några veckor i det egna hemmet som övervakas av en elektriker med A behörighet.
- Ellära
- Elarbetsmiljö & säkerhet
- Elinstallation grundkurs
Slutligen ett teoretiskt & ett praktiskt prov
Allt detta vore rimligt om man nu vill ha ett körkort men utbildningarna kan anpassas för dagens utbildningar.
Har man betyg lägst godkänt i vissa ämnen så behöver man bara läsa enstaka ämnen på komvux.Mikael_L skrev:
Jag tycker att det måste finnas någon gräns på kunskap för elkörkort annars kan vem som helst få detta
Man kanske kunde snegla på ETG-certifikat som man kan få genom praktiskt prov efter en ETG godkänd gymnasieutbildning, ska vi kalla det gymnasie-elektriker utbildning, a 3 år.
Det praktiska provet som elbranschen tagit fram är på 24h och gör att man kan tillgodoräkna sig det som ett års praktik om man vill ta ut ett ECY-certifikat. För att få göra provet måste man klarat gymnasieprogrammets teori och praktik.
Man skulle väl kunna kalla ETG-certifikatet för ett ”körkort för el”?
Det är också något som branchen tagit fram för att få bra elektriker som man vet kan börja jobba och som därför lätt får anställning direkt efter gymnasiet.
Jag hade ingen aning om att det fanns ett certifikat man kunde ta ut som final på sin gymnasieutbildning, förrän idag. Råkade ”snubbla” på en tidningsartikel.
Gymnasieskolan måste förstås betala en avgift till ”ETG AB”
och anpassa utbildningen efter deras mål.
Det praktiska provet som elbranschen tagit fram är på 24h och gör att man kan tillgodoräkna sig det som ett års praktik om man vill ta ut ett ECY-certifikat. För att få göra provet måste man klarat gymnasieprogrammets teori och praktik.
Det är också något som branchen tagit fram för att få bra elektriker som man vet kan börja jobba och som därför lätt får anställning direkt efter gymnasiet.
Jag hade ingen aning om att det fanns ett certifikat man kunde ta ut som final på sin gymnasieutbildning, förrän idag. Råkade ”snubbla” på en tidningsartikel.
Gymnasieskolan måste förstås betala en avgift till ”ETG AB”
Länk!blackarrow skrev:
Man kanske kunde snegla på ETG-certifikat som man kan få genom praktiskt prov efter en ETG godkänd gymnasieutbildning, ska vi kalla det gymnasie-elektriker utbildning, a 3 år.
Gymnasieskolan måste förstås betala en avgift till ”ETG AB”och anpassa utbildningen efter deras mål.
Eh, hittade lite själv
https://www.installatorsforetagen.se/om-oss/engagemang/etg/#/
http://www.etgsverige.se/
https://www.sef.se/medlem/larling/certifikat-efter-etg-examen/
Som jag fattar det så är det alltså ingen behörighet av något slag som man erhåller, och inget som ESV heller det minsta hänsyn till vad gäller behörighet. Utan det är en möjlig genväg att få ett ECY-cert utan att göra sin lärlingsperiod på 1600 timmar som lågbetald lärling.
Och ecy-cert innebär bara att man är anställningsbar enligt SEF och IN's kollektivavtal, så ett ECY-cert är ett helt värdelöst kort för precis alla utom de som tar anställning i en kollektivavtalsanslutet företag.
Redigerat:
Ett elkörkort ska gälla för den som äger sin fastighet (enfamiljshus) och har max huvudsäkring 20 A. Men ska det gälla alla arbeten i anläggningen?
Om man bygger ett nytt hus, får man då göra elinstallationer?
Vad skulle försäkringsbolagen säga?
Är det ens fullt rimligt att man skulle ta ett elkörkort?
Hur skulle utformningen se ut då inte alla anläggningar ser lika ut?
Vad skulle förkunskapskraven vara?
Många frågor som behöver benas ut
Om man bygger ett nytt hus, får man då göra elinstallationer?
Vad skulle försäkringsbolagen säga?
Är det ens fullt rimligt att man skulle ta ett elkörkort?
Hur skulle utformningen se ut då inte alla anläggningar ser lika ut?
Vad skulle förkunskapskraven vara?
Många frågor som behöver benas ut
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Ju mer jag funderar på detta ju mer ställer jag mig frågande till varför ett "elkörkort" bara ska gälla den egna bostaden.
Spontant vill jag hellre att man ska anpassa hur behörigheten bedöms.
1. Sektionerna till flera behörigheter utifrån komplexitet.
2. Bedöm kompetens och lämplighet för ansökt behörighetsnivå genom för behörigheten lämpliga teoretiska/praktiska prov.
Hur personen som vill ha behörigheten tillskansar sig denna kompetens är oviktigt, om det sker genom praktik, inläsning eller hypnos. Om det sker under gymnasiet, komvux, kvällskurs eller självstudier kan också kvitta.
Detta gör också att det blir enklare att vidareutbilda sig eller omskola sig till elektriker.
2. Bedöm kompetens och lämplighet för ansökt behörighetsnivå genom för behörigheten lämpliga teoretiska/praktiska prov.
Hur personen som vill ha behörigheten tillskansar sig denna kompetens är oviktigt, om det sker genom praktik, inläsning eller hypnos. Om det sker under gymnasiet, komvux, kvällskurs eller självstudier kan också kvitta.
Detta gör också att det blir enklare att vidareutbilda sig eller omskola sig till elektriker.
Redigerat:
Men ett elkörkort var tänkt att från början avse att göra hempuleri lagligt. Vill man idag bli elektriker får man gå den långa vägen som alla får gå13th Marine skrev:
Ju mer jag funderar på detta ju mer ställer jag mig frågande till varför ett "elkörkort" bara ska gälla den egna bostaden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Fast vad är skillnaden?P Putte 9497 skrev:
Gör en behörighetsnivå som är lämplig för "hemmapulande", det bör ju vara samma innehåll oavsett om du jobbar hemma, hos grannen eller hos kund.
Det är just den långa vägen som jag ställer mig frågande till, praktikkravet känns otidsenlig och innebär ett hinder.
Därmed inte sagt att det inte ska finnas möjlighet att genom praktik tillskansa sig de kunskaper som krävs för att erlägga ett godkänt prov för att kunna bli behörig.
Du menar att man ska göra om dagens behörighetssystem helt och hållet?13th Marine skrev:
Fast vad är skillnaden?
Gör en behörighetsnivå som är lämplig för "hemmapulande", det bör ju vara samma innehåll oavsett om du jobbar hemma, hos grannen eller hos kund.
Det är just den långa vägen som jag ställer mig frågande till, praktikkravet känns otidsenlig och innebär ett hinder.
Därmed inte sagt att det inte ska finnas möjlighet att genom praktik tillskansa sig de kunskaper som krävs för att erlägga ett godkänt prov för att kunna bli behörig.
Ja, varför inte.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Ja! Precis det jag menar! =)
Jag är även för personlig behörighet baserad på teoretiska och praktiska prov, ej hur länge man haft praktik.
Kanske kan sträcka mig så långt som att jag kan tänka mig att man kan jobba under uppsyn av behörig, men då ska den behöriga inspektera alla relevanta moment och finnas i omedelbar närhet när arbetet utförs.
Jag är även för personlig behörighet baserad på teoretiska och praktiska prov, ej hur länge man haft praktik.
Kanske kan sträcka mig så långt som att jag kan tänka mig att man kan jobba under uppsyn av behörig, men då ska den behöriga inspektera alla relevanta moment och finnas i omedelbar närhet när arbetet utförs.
Och vem ska betala den behöriga för dom timmar han ska hålla "praktikanten" i hand. Det är redan i dag svårt att få platser för dom "nyutbildade" pga att dom dom är mer i vägen än till nytta, i alla fall i början. Och det TROTS den relativt långa skolutbildningen och praktiktiden.