S
är det så att du börjat jobba med annat och har därför glömt?
eller gör du mest industri el?
 
Ok, så du ska inte bygga en ny vägg utan flytta elen till den väggstump som blev kvar. Ja, vill du ha det bra och snyggt så förläng rören till en dosa i väggen längre bort. Kan du komma åt ifrån vinden så underlättar det ju, beroende på från vilket håll rören kommer. En dosa i taket kommer att se konstigt ut.

Ang skarvsladdar så kan vi i ditt fall förenkla det kraftigt: Inga skarvsladdar mellan rum!

Överlåt till en elektriker att fixa allt detta, plus ev nya uttag mm efter behov. Du kan kanske förbereda så långt att du monterar dosor i väggen och drar en slang mellan dem.
 
Sabinas skrev:
Jodå, jag är elektriker. Lite ringrostig bara.
Sabinas skrev:
Sedan frågan också hur man kopplar i den.Snöra ihop samma färger med varandra bara?
Jag kanske har en misstänksam människosyn men ungefär här slutade jag ta denna tråd på allvar... :confused:
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Är det något fel med att skala av kablarna, knyta ihop dom med en kärringknut och sedan skydda det hela med lite maskeringstejp?
 
Nimajneb skrev:
Är det något fel med att skala av kablarna, knyta ihop dom med en kärringknut och sedan skydda det hela med lite maskeringstejp?
Helt fel. Råbandsknop ska det vara.
 
  • Gilla
M_J_E
  • Laddar…
Troll?
 
lordi skrev:
Troll?
Tråden startade 1 April..
:sly:
 
Ja, det ska bli spännande att se vilka inlägg i denna tråd som kommer att städas bort ;)
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, det ska bli spännande att se vilka inlägg i denna tråd som kommer att städas bort ;)
Nah, det finns mycket klokskap i tråden. Exempelvis är det väl bra att Nimajnebs vansinniga råd om kärringknut omedelbart korrigerades. Alla vet väl att en råbandsknop är så mycket pålitligare! ;)
 
Alfredo skrev:
Nah, det finns mycket klokskap i tråden. Exempelvis är det väl bra att Nimajnebs vansinniga råd om kärringknut omedelbart korrigerades. Alla vet väl att en råbandsknop är så mycket pålitligare! ;)
Förlåt att jag väcker denna gamla tråd, men jag måste bara påpeka att råbandsknop endast är pålitlig när kablarna är av samma dimension. Är det olika tjocklek på dem ( tex 1,5 och 2.5 mm2) så bör man använda skotstek som är mycket säkrare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.