Mikael_L
J jool08 skrev:
Den andra kabeln går till en liten box som sedan förgrenar sig till taklampan och till ytterligare ett uttag.
Menar du att en av dessa två kablar går till den där lilla boxen och sen vidare till lampa och uttag?
Två elsladdar säkrade med en klump tätning i en genomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var sitter den boxen då?

Var går den andra kabeln? Jag antar att den går till husets elcentral då ...

Magnus E K
Det är väl draget två kablar från centralen för att få två grupper utan att behöva en undercentral i förrådet, gissar jag i alla fall. På en bild som TS postade men som försvann igen var den andra kabeln klamrad uppåt längs med regeln (man kan se hålen efter klammerna om man tittar noga).

Tack för alla svar!

Tolkar det sammantaget som att elektrikern inte gjort något formellt fel. Den enda som sannolikt gjort fel är jag själv som tagit bort klamrarna för att leda ut kablarna ur isoleringsskiktet, visste inte att det var otillåtet.

Å andra sidan har jag pratat med en elektriker som tycker att jag absolut kan flytta klamrarna själv och även vinkla ut eluttaget så att det hamnar på utsidan av OSB-skivan. Han rekommenderade att jag skulle isolera kring det gula röret, dra de vita kablarna rakt igenom OSB-skivan och sedan klamra fast de på utsidan. Han erbjöd sig även att komma och inspektera jobbet efteråt.

Så, hur ska jag förhålla mig till detta? Nu har jag fått rekommendationen från en stor elfirma som arbetar i området och rent tekniskt är det lätt att utföra. Men jag tolkar ändå reglerna som att jag egentligen inte får göra detta utan behörighet. Vad händer t.ex. om det skulle börja brinna i förrådet? Riskerar jag att stå utan försäkring då? Hjälper det om jag får ett skriftligt intyg från elektrikern som besiktar jobbet? Eller det fortfarande samma risk eftersom jag trots allt gjort jobbet själv?

Det enda "intyg" som gäller är en korrekt installation. Vid en eventuell skada är det installationens skick man tittar på, i den mån det går. Det finns inga formella skriftliga intyg att begära på att en installation är korrekt, utan det är den fysiska installationen som talar.

Så man kan utan nämnvärd risk flytta lite på detta uttag. Det är bra om det även blir snyggt o prydligt med fina böjar på kabeln och vinkelrät införing i uttaget, det inger förtroende. Sedan får inte kabelmantel "halka ur" uttaget, utan det ska sitta ett klammer 3-5 cm från uttaget som håller kabeln på plats. Eftersom kåpan över uttaget åker av under flytten så har man ju tillfälle att granska dess anslutning att den ser bra ut.

Mikael_L
J jool08 skrev:
Så, hur ska jag förhålla mig till detta? Nu har jag fått rekommendationen från en stor elfirma som arbetar i området och rent tekniskt är det lätt att utföra. Men jag tolkar ändå reglerna som att jag egentligen inte får göra detta utan behörighet. Vad händer t.ex. om det skulle börja brinna i förrådet? Riskerar jag att stå utan försäkring då? Hjälper det om jag får ett skriftligt intyg från elektrikern som besiktar jobbet? Eller det fortfarande samma risk eftersom jag trots allt gjort jobbet själv?
Ja ellagstiftningen är ju lite märklig och dysfunktionell, men jag vill nog påstå att ingreppet (att flytta kabel och uttag) nog bör anses som behörighetskrävande (jag personligen tycker inte det borde vara så ...) , i alla lär elsäkerhetsverket påstå det, och de kan väl ses som en tung remissinstans i tolkande av reglerna inom området.

Men med det sagt så kan vi gå vidare med att konstatera att lagbrottet är själva handlingen att utan behörighet utföra behörighetskrävande arbete. Så någon elektriker kan inte intyga något för att göra handlingen i sig laglig.
Brottet obehörig elinstallation tvättas ju inte ens bort även om elektrikern river bort allt och gör om det själv.
Själva elsystemet är ju inte lagligt eller olagligt, det är antingen korrekt eller inte korrekt.
Och en elektriker likväl som en obehörig kan ju prestera båda varianterna.

Men till sist, ... presterar du själv något som är korrekt, så vågar jag lova att äta upp en hatt eller nåt, ifall du skulle få några problem med försäkringsbolag eller polis/tingsrätt - såvida du inte typ anmäler dig själv och bifogar bevis åt åklagaren.

Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är väl draget två kablar från centralen för att få två grupper utan att behöva en undercentral i förrådet, gissar jag i alla fall. På en bild som TS postade men som försvann igen var den andra kabeln klamrad uppåt längs med regeln (man kan se hålen efter klammerna om man tittar noga).
Ja, my bad.
Jag borde sett att inte båda gick till uttaget, jag bara alltför snabbt antog det.

Nåväl.
Hur fixar man detta snyggt då? Hur skulle jag gjort själv?

Det är inte så lätt att få ut ett 50mm gult kabelskyddsrör genom en innervägg snyggt, ganska omöjligt skulle jag vilja säga.

En El/Tele-central har 2 st stutsar för 50mm rör/slang, och erbjuder en lösning.
203817-44-1420700.jpg

Och det skulle bli en ganska utmärkt lösning ifall man ville sätta upp en liten undercentral, men då skulle man velat ha den högre upp på väggen, dvs förlänga det gula röret en dryg meter, dvs även förlänga den vita kabeln, och byta upp till lite större area, och då medför det väl även lite omkoppling och ombyggnad i matande central.

Till sist sköt det väl rejält över målet, och ambitionsnivån, antar jag ... :sleep:

Men visst kan man sätta en sådan även där långt nere på väggen, och sen få dit något slags lock som kräver verktyg för att öppna och sen göra alla omkopplingar vidare över till elen i förrådet i denna stora kopplingslåda.
Och varför inte göra hela installationen i förrådet infälld i rör då?

En annan variant, som jag skulle överväga är att göra övergången gult rör till infällt och/eller infälld installation i förrådet via någon ganska rymlig dosa, som är stor nog att man kan ta upp ett 50mm hål.
Kanske en "pungdosa" av något slag:
T.ex. Schneider big box
193634-44-8879865102366-1421343p-205341-tif-png-300wx300h.jpg

Ta upp ett 50mm hål snett in från baksidan, sen fästa dosan på närmaste regel, eller spika på lite extra regel ifall det blir svårt att böja gula röret så mycket åt sidan.
Ett skruvat doslock (eller ett uttag) får sen skydda innehållet från klåfingriga barn.

Detta är den enkla lösningen, att få till det där riktigt snyggt. Inte jätteenkelt, men när man väl fått till anslutningen 50mm markrör -> dosa, så är det bara vanligt enkelt arbete.
Och jag skulle fortfarande överväga infälld installation, ifall alla väggar och tak fortfarande är öppna.

Hur man gör blir det inte bra!
Gör om gör rätt.
Skaffa 1,5m 50 mm gult markrör med en skarvmuff och förläng röret upp till rätt höjd sätt @Mikael_L Tele/Elcentral med en JFB och några säkringar. Passa på att fäll in VP rör och gör ett snyggt infälld installation.
Dra samtidigt en ny kabel 5x2,5 mm² till elcentralen i huset. För snart behöver du ladda EL bilen ute i garaget.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.