Hej!
Misstänker att detta är en ganska simpel fråga men jag har stor respekt för elarbeten och vill inte göra något dumt.

Har ett förråd som ska isoleras, inget märkvärdigt, ambitionen är frostfritt. I nuläget finns fasad, vindskydd och regelstomme. Tanken är att fylla med isolering (glasull) och täcka med OSB.

Problemet är att den inkommande elen ligger mitt i isoleringsskiktet, där man dessutom placerat en elkontakt (se bild). Elkontakten är fäst med 2 skruvar och jag antar att jag bara kan lossa på denna och skruva fast på regelns kortända (så att den hamnar inåt huset)? Men hur gör jag med det gula röret och vita kablarna? Kan jag bara bädda in allt detta i isoleringen och låta kabeln löpa ut genom ett hål i OSB-skivan? Eller har jag skapat en riskkonstruktion i så fall?

• Elkontakt och kablar i isolerat vägghörn med vindskydd och träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hasse83
  • Laddar…
tommib
Ehm....

Vem har gjort nuvarande installation? Det är verkligen inte ok som det ser ut idag. Om det är gjort av en yrkesman bör vederbörande omedelbart göra om och göra rätt.

Principiellt så kan du gå över till en normal infälld installation från det gula kabelröret men det försvårar framtida utbyte. Jag hade nog satsat på en liten lucka i OSBn så att man kommer åt vid framtida byten.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ja lucka, eller bänd ut den gula mark röret utan att göra veck på den så den mynnar utanför OBS-skivan. Man får göra ett urtag i OBS-skivan, men då kan man göra en riktig installation med en 5x2,5 mm2 kabel och en minicentral som säkrar garaget senare.

tommib
Ja, det är inte heller en dum idé. Det ser ut att finnas tillräckligt med gulrör för att kunna få ut den på ett bra sätt. Hålet blir avlångt i OSB-skivan för att inte få för brant böj på röret.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
JanneJanne123
Var leder dem andra kabeln som inte matar uttaget på bilden?

Tack för era svar!

tommib tommib skrev:
Ehm....
Vem har gjort nuvarande installation? Det är verkligen inte ok som det ser ut idag. Om det är gjort av en yrkesman bör vederbörande omedelbart göra om och göra rätt.

Principiellt så kan du gå över till en normal infälld installation från det gula kabelröret men det försvårar framtida utbyte. Jag hade nog satsat på en liten lucka i OSBn så att man kommer åt vid framtida byten.
Vi har köpt huset som nyproduktion, så detta är som entreprenören gjort det. Kan du eller någon annan förklara för mig vad som är felaktigt gjort och hur det borde vara?

L Leif i Skåne skrev:
Ja lucka, eller bänd ut den gula mark röret utan att göra veck på den så den mynnar utanför OBS-skivan. Man får göra ett urtag i OBS-skivan, men då kan man göra en riktig installation med en 5x2,5 mm2 kabel och en minicentral som säkrar garaget senare.
Min första tanke var att bända ut det gula röret men det är på något sätt fäst i ytterpanelens baksida, sitter helt fast och man kan inte se hur. Eventuellt är det den vita massan som sticker ut i rörets mynning som är klistrat mot väggen. Nu är min tanke att bara dra de vita kablarna genom glasullen till ett hål/lucka i OSB, men osäker på om man får göra så.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Var leder dem andra kabeln som inte matar uttaget på bilden?
Den andra kabeln går till en liten box som sedan förgrenar sig till taklampan och till ytterligare ett uttag.

Vad skulle ni göra? Klaga hos entreprenören eller försöka göra en egen lösning. Om jag ska klaga så vet jag som sagt inte vad jag ska säga eftersom jag är totalt okunnig på detta. Bryter nuvarande lösning mot någon branschregel?

tommib
J jool08 skrev:
Vi har köpt huset som nyproduktion, så detta är som entreprenören gjort det. Kan du eller någon annan förklara för mig vad som är felaktigt gjort och hur det borde vara?
Kabeln som går till uttaget ska vara fast monterad. Det där ser, ursäkta uttrycket, ut som fan. Om det är gjort av en auktoriserad firma så bör de rätta till det omedelbart eller skämmas ögonen ur sig.

Den vita massan är väl fogskum som man använt för att täta röret. Korkat och onödigt, försvårar ev omdragning och fyller inget syfte när röret mynnar inne i en byggnad. Man bör kunna skära loss röret.

Jag tycker absolut att du ska klaga hos entreprenören och kräva en fackmässig lösning. Be att få prata med den auktoriserade elinstallatören för regelefterlevnad och kräv ett svar på om företaget anser att det där är en godtagbar elinstallation.

Håller med Tommib.
Ta kontakt med firman och så får dom lösa det.
Är det samma firma som gjort eldragningen?
Kolla på www.elsakerhetsverket.se och se om de är registrerade.
Hoppas att det inte är några "multihantverkare" :thinking:

tommib tommib skrev:
Kabeln som går till uttaget ska vara fast monterad. Det där ser, ursäkta uttrycket, ut som fan. Om det är gjort av en auktoriserad firma så bör de rätta till det omedelbart eller skämmas ögonen ur sig.

Den vita massan är väl fogskum som man använt för att täta röret. Korkat och onödigt, försvårar ev omdragning och fyller inget syfte när röret mynnar inne i en byggnad. Man bör kunna skära loss röret.

Jag tycker absolut att du ska klaga hos entreprenören och kräva en fackmässig lösning. Be att få prata med den auktoriserade elinstallatören för regelefterlevnad och kräv ett svar på om företaget anser att det där är en godtagbar elinstallation.
Vad menas egentligen med fast monterad?

Redigerat:
tommib tommib skrev:

Oj, råkade visst redigera bort stora delar av det förra svaret. Har läst en del om detta nu och har lärt mig mycket intressant. Kabeln på bilden satt från början med ett par vanliga kabelklämmor, vi lossade dessa för att se om det gula röret gick att böja. Men efter mer läsning så verkar det vara behörighetskrav på att flytta dessa klämmor, vilket jag inte trodde när det handlar om en utanpåliggande kabel.
Inser nu att detta inte kan färdigställas utan en elektriker även om det från början såg enkelt ut. Förstår inte riktigt varför det skulle vara farligt att flytta kabelklämmor själv, men vill såklart göra detta korrekt. Elen till förrådet är iallafall avstängd så kan inte vara någon skada skedd. Ska kontakta en elektriker som får göra en garanterat godkänd lösning innan jag isolerar vidare. Säkerheten först!
Är det nåt annat än att det saknas kabelklämmor som är fel med installationen på bilden?

J jool08 skrev:
Tack för era svar!

Talade du om för elektrikern att du skulle isolera?tror inte det men sätt en helalucka och placera dosor där och gå vidare med installationen därifrån

Min första tanke var att bända ut det gula röret men det är på något sätt fäst i ytterpanelens baksida, sitter helt fast och man kan inte se hur. Eventuellt är det den vita massan som sticker ut i rörets mynning som är klistrat mot väggen. Nu är min tanke att bara dra de vita kablarna genom glasullen till ett hål/lucka i OSB, men osäker på om man får göra så.

Den andra kabeln går till en liten box som sedan förgrenar sig till taklampan och till ytterligare ett uttag.

Vad skulle ni göra? Klaga hos entreprenören eller försöka göra en egen lösning. Om jag ska klaga så vet jag som sagt inte vad jag ska säga eftersom jag är totalt okunnig på detta. Bryter nuvarande lösning mot någon branschregel?

Enda felet på installationen är väl att kablarna inte sitter fast? Det är ju lätt att åtgärda även om du rent formellt inte får göra det eftersom du inkräktar på elektrikerskråets skyddade arbetsmarknad...

• Gilla
Lindgrenski och 1 till
  • Laddar…
Jag kan väl livligt föreställa mig att det bara är nån som kopplat in så de hade byggström och att det sen skulle färdigställas och åtgärdas men det har inte blivit gjort.
Ska ts göra det i det här läget så är det nog enklast att räkna på att göra om det helt och korrekt.

Vad finns i andra änden av kablarna? Kommer de ifrån centralen i huset? Är de skyddade av jordfelsbrytare?

Det ser lite udda ut att man dragit två kablar på det sättet, men nog inget direkt fel.

Mikael_L
Jag vill liksom useless dämpa retoriken något.

Det är inget annat formellt elfel i den där installationen än att kablarna som går till uttaget inte är klamrade.

Att det sen ser tarvligt och jönsigt ut är en annan sak, men jag misstänker samtidigt att det är inget annat än något tillfälligt fix, som är/var tänkt att ordnas till bättre när väggen blir klar.

• Gilla
Matten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.