Att reparera en apparat (med samma komponenter) för nätspänning är inte behörighetskrävande. Jag tror inte ens det finns några hinder om apparaten "ger" spänning så som en timer. Jag tror t.o.m att du får bygga om den, men då kommer frågor som CE-märkning in i bilden.

Byte av/till dimmer är behörighetskrävande. Skulle faktiskt vara intressant att höra om samma sak gäller en timer.

//Patrik

Ok, en elektriker måste montera den, men en obehörig får reparera den!?:)

Patrik_Hed skrev:
Byte av/till dimmer är behörighetskrävande. Skulle faktiskt vara intressant att höra om samma sak gäller en timer.

//Patrik
Jag tror att byte till en likadan apparat är ok även om de är en dimmer/timer (eller BORDE ju vara de iaf).

Byta en dimmer till en exakt likadan dimmer skulle ju t.o.m min morsa klara av.

Det är ju då folk ger sig på att byta en strömbrytare med mer än två trådar (trapp/korskopplingar osv) till dimmer som de brukar bli problem.

Rrrrr skrev:
Jag tror att byte till en likadan apparat är ok även om de är en dimmer/timer (eller BORDE ju vara de iaf).

Byta en dimmer till en exakt likadan dimmer skulle ju t.o.m min morsa klara av.

Det är ju då folk ger sig på att byta en strömbrytare med mer än två trådar (trapp/korskopplingar osv) till dimmer som de brukar bli problem.
Aha, ja det kanske stämmer. Kanske sagt lite för mycket... :rolleyes:

//Patrik

tycker jag är en extremt luddig.

Har aldrig blivit klok på var och hur man ska göra en bra skillnad på vad som är fast
installation eller inte. Jag själv har nog en klarbild men frågan är om alla har det dvs myndighet, försäkringsbolag osv.

Jag spenderade en hel arbetsvecka för typ 5 år sedan med att försöka få fram fakta men det vad en gråzon.

Själv när jag pluggade teknisk så hade vi El på schemat med någon klass B1 denna fick vi inte ut utan vad då tvungen att tillföra praktik för att få ut några "stämplar" som kostade en slant. Det är nu 20 år sen så ni får rätta mig om jag skriver något fel.

Men jag fick jobba "under" en Behörig Elektriker och göra fasta installationer och då bara efter skåpet om jag minns rätt. I mitt fall använde jag detta för ansluta maskiner för 15 år sedan.

Men jag är 100% säker på att jag aldrig sett något regelverk för att du inte får reparera en produkt som normalt är ansluten till 240 alt 400V. Hur många t.ex vitvarureapapratörer har någon form av behörighet. Men har någon något som motsäger det jag skriver så är jag inet sen att ändra mig om källan är av värde.

Jag tror säkert detta med behörighet och nödig kännedom har säkert innan dryftast på detta forum.

Så med min "kunskap"
Du kan fixa kondingen utan du bryter mot några regler, sedan kommer vi in på om den sitter som fast installation eller inte.

Nu kommer säkert ni som arbetar dagligdags som just elektriker skruva på er ;)

Om "timern sitter i en apparatdosa kan du byta den själv, om den sitter i en förhöjningsram utanpåliggande med EKK är det fastinstallation som bara får bytas av elektriker. Men jag kan ha fel för luddigare regelverk finns inte.

Men....det är DU som villaägare som ansvarar för ditt hus elinstallation, oavsett om det är en obehörig eller behörig elektriker som gjort något hos dig. Så fel eller inte fel, ditt ansvar.

Nu tycker jag att elektriker tillhör den sista gruppen av stolta hantverkare som följer någon form av hederskodex och gör bra jobb. Sedan finns det ju rötägg i alla branscher. Så att risken med fel tror jag är liten.

Du får byta befintliga apparater så som uttag och strömbrytare som är fasta så länge som du har nödig känedom, alltså vet vad du pysslar med.
Du får inte bygga ut, ändra i anläggningen med fasta installationer.

Laga elektronik får du göra hur mycket du vill men garanti och CE märkningen är ju då ett minne blott. Om du tex lagar denna apparat själv och en elektriker kopplar in den så är elektrikern ansvarig för att lämna en elsäker anläggning, elektrikern vet ju inte i det fallet om du har lagat apparaten rätt och kanske inte vill montera den men om elektrikern är medveten om att du lagat och litar på dig och något händer så blir det ju en försäkringsfråga, är det ditt fel eller ska det gå på firmans försäkring, hur som helst lär det bli långdraget. Om du monterar och något händer så är du nog rökt på försäkringen. Allt detta om man kan bevisa att det var apparaten som det var fel på.

Jag vet att det finns folk på forumet som kan ge en mer utförlig beskrivning i både regelförfarandet och eventuella försäkringsråd, du får nog snart svar.

Glufsglufs skrev:
Du får byta befintliga apparater så som uttag och strömbrytare som är fasta så länge som du har nödig känedom, alltså vet vad du pysslar med.

Du får inte bygga ut, ändra i anläggningen med fasta installationer
QUOTE]

Så din tolkning är att TS får byta ut sina "timers" under direktiven "Nödig känndom om el" ?

Oavsett hur den är monterad?

Du likställer en elektronisk timer med en Strömbrytare?

Får man enligt din tolkning byta en t.ex 3-fas brytare i sin tvättstuga?

Jag menar vad är en fast installation och hur definierar du den?

Jag är bara nyfiken på hur du tolkar, hur vet man att "man vet vad man pysslar" med?

Redigerat:
Tocke skrev:
Glufsglufs skrev:

Du får inte bygga ut, ändra i anläggningen med fasta installationer
QUOTE]

Så din tolkning är att TS får byta ut sina "timers" under direktiven "Nödig känndom om el" ?

Oavsett hur den är monterad?

Du likställer en elektronisk timer med en Strömbrytare?

Får man enligt din tolkning byta en t.ex 3-fas brytare i sin tvättstuga?

Jag menar vad är en fast installation och hur definierar du den?

Jag är bara nyfiken på hur du tolkar, hur vet man att "man vet vad man pysslar" med?
Jag vet inte exakt hur du läser men först så frågade TS om nödig kännedom och jag svarade "Du får byta befintliga apparater så som uttag och strömbrytare som är fasta så länge som du har nödig känedom, alltså vet vad du pysslar med.
Du får inte bygga ut, ändra i anläggningen med fasta installationer."

Hur du får det till att en timer är inblandad förstår jag inte riktigt.

På övriga frågor så säger jag NEJ

En fast installation är en installation som inte är tillfällig eller flyttbar.

Om man måste fråga vet man inte vad man pysslar med.

Länge sedan jag kollade elsäkerhetsverkets sida, men det verkar vara nytappning av texten. :P

Hahaha....nu får du bara byta "ytterhöljet"
<H3 style="MARGIN: auto 0cm"><H3 style="MARGIN: auto 0cm">Det här får du göra själv

• Byta proppar och glödlampor.
  • Montera stickproppar, sladduttag och sladdströmbrytare.
  • Ersätta ytterhöljet för eluttag och strömbrytare.
</H3></H3>
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...-for-elen/Vad_du_for_gora_sjalv_med_el_hemma/

Lugn nuuuu!;)

Vi har en dialog inte en debatt. Jag frågade hur du tolkade inte att jag ifrågasätter det du skriver! :)

"Hur du får det till att en timer är inblandad förstår jag inte riktigt".

Men TS tråd handlar ju om en elektronisk timer, den är väl kärnämnet här. Eller?

Glufsglufs skrev:
Tocke skrev:
En fast installation är en installation som inte är tillfällig eller flyttbar.

Om man måste fråga vet man inte vad man pysslar med.
Om du klamrat kabeln på vägg är den inte flyttbar, är det en fast installation? :blushing:

Hur kan man lära sig något om man inte frågar? :)

Jo, då är det ju en fast installation, jämför skarvsladd alltså. (skarvsladdar får man alltså inte klammra fast heller även om det är väldigt vanligt hos folk)

Ja, det var en miss av mig att tolka din tolkning :S

Glufsglufs skrev:
Jo, då är det ju en fast installation, jämför skarvsladd alltså. (skarvsladdar får man alltså inte klammra fast heller även om det är väldigt vanligt hos folk)

Ja, det var en miss av mig att tolka din tolkning :S
Varför jag skrev frågan vad just att detta vad något jag drev just mot Elsäkerhetsverket för 5 år sedan.

Att om det uppfattades som en fast installation om man använde kabelkanal eller klammer.

Svaret jag fick av den ansvariga ingenjör på elsäkerhetsverket vad att så länge det fanns en Stickkontakt i ena änden klassades inte detta som fast installation.

Men om samma kabel genomfördes i en vägg (från rum till rum) så klassades det som fast installation även om det fanns en stickkontakt i änden.

Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på den personen, ska leta i mina papper. För det skulle vara roligt att lyfta frågan mot Elsäkerhetsverket igen.

För jag vet att han vimsade länge innan han gav svar och han kunde inte hänvisa till något juridiskt hållbart dokument som man kan luta sig emot.

Jag tror att Elsäkerhetsverket är nog som många andra verk beskaffade med lite gamla trötta och icke intresserade personer med "eget" tycke. Varpå man aldrig kommer fram till en bra definition vad en fastinstallation egentligen är och kan således aldrig enas inom verkets väggar.

Ta bara den information om att man numera endast som lekman får byta yttre höljet på strömställare/vägguttag. :wow:

Jag är inte ute efter att på något sätt topprida någon hit eller dit, utan baar se om någon har en bra förklaring på gällande och källa. Så vi ala vet vad som gäller

Det där med kanal kan jag kanske förklara. En kabelkanal liksom egentligen doslock och liknande saker ska inte vara så pass lätta att man kan ta sig in i dom utan verktyg (eller hyggligt svårt med händerna egen anm.) och då kan man nog klassa det som tex ligger i kanal som fast installation. Så har jag uppfattningen om det i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.