10 456 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Eljo/Schneider vs. no name
Den aspekten tänkte jag inte på, och högst aktuell då jag troligen kommer bygga ut inom 3-5 år. Dock verkar det ju som att även grejer ur Schneiders soritment överges efter ett tag.-=fullmoon=- skrev:
Stämmer för det mesta och har lärt mig den hårda vägen att undvika billigt skit. Tyckte bara att det var en snuskigt stor prisskilnad i det här läget, vilket fick min ekonomiska del av hjärnan att vakna till liv igen.-=fullmoon=- skrev:
Hör lika lite till den här diskussionen som att jag precis upptäckt att min elektriker har bytt ut en gammal tvåfas-matning mot en enfas-matning vilket gör att mitt 400V element känns väldigt slött för tillfället. Som toppen på moset måste han dessutom valt att gå genom en dosa som numera är överkaklad (och det rådde inga tvivel om att den skulle kaklas över heller). Så i helgen blir det till att bryta upp golvet från krypgrunden för att skarva förbi dosan vilket han borde gjort från allra första början när golvet var öppet uppifrån och sedan mata 3 faser (eller han är ju fortfarande övertygad om att han ska lyckas mata sig förbi den dolda dosan, tänkte dock vara bussig och öppna upp golvet underifrån så att han får chansen att göra det rätt istället).-=fullmoon=- skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jo, men nu får vi ju ändå tänka på att Trend har hängt med sedan 1987... var på tiden med ett byte!majkball skrev:Den aspekten tänkte jag inte på, och högst aktuell då jag troligen kommer bygga ut inom 3-5 år. Dock verkar det ju som att även grejer ur Schneiders soritment överges efter ett tag.
Stämmer för det mesta och har lärt mig den hårda vägen att undvika billigt skit. Tyckte bara att det var en snuskigt stor prisskilnad i det här läget, vilket fick min ekonomiska del av hjärnan att vakna till liv igen.
Hör lika lite till den här diskussionen som att jag precis upptäckt att min elektriker har bytt ut en gammal tvåfas-matning mot en enfas-matning vilket gör att mitt 400V element känns väldigt slött för tillfället. Som toppen på moset måste han dessutom valt att gå genom en dosa som numera är överkaklad (och det rådde inga tvivel om att den skulle kaklas över heller). Så i helgen blir det till att bryta upp golvet från krypgrunden för att skarva förbi dosan vilket han borde gjort från allra första början när golvet var öppet uppifrån och sedan mata 3 faser (eller han är ju fortfarande övertygad om att han ska lyckas mata sig förbi den dolda dosan, tänkte dock vara bussig och öppna upp golvet underifrån så att han får chansen att göra det rätt istället).
//Patrik
Såhär är det !majkball skrev:
Enligt mig då ...
De stora kända och dyra märkena som elektriker gillar att använda är alltid bra, allt från någon slags miniminivå av bra upp till lysande bra. Yrkesmännen skulle troligen inte använda dessa i så stor utsträckning om dom var dåliga.
Det finns en del billiga grejer som också kommer upp till en bra nivå, men då får man hålla på och lägga tid på att hitta dom. Och sen kanske produkten ifråga plötsligt försvinner från marknaden och då måste man hålla på och leta igen. Samt att ev kompletteringar går åt pipan.
Vad skiljer då bra från dåligt?
Det som man som användare lägger märke till är om stickproppen går in lätt utan större motstånd. En del uttag måste man nästan ha en hammare i närheten, för att kunna få in stickproppen.
Felet beror många ggr på att det är dålig konstruktion eller produktion av petskyddet.
Tröga uttag kan ibland fixas genom att smörja, typ 5-56. Kanske under flera ggr under uttagets livstid.
En del uttag fungerar bra under de första åren och börjar krångla sen.
Det andra är dålig kontaktfunktion. Det märker man inte förrän efter några år då det börjar bli allt varmare i uttaget för att till sist sluta med att man tycker att haft tur som upptäckte det hela innan huset brann.
För montören är det stor skillnad, en del är rappliga på olika vis. För en privatperson som bara ska byta sina vägguttag hemma spelar det kanske inte så stor roll. Man får lägga en timme eller två extra för strulet.
Men för en yrkesman skulle det vara hemskt frustrerande att hela tiden jobba med rappliga grejer.
Men det finns helt klart bra uttag och strömbrytare som är billiga, frågan är bara hur mycket tid och möda man vill lägga på att leta och testa.
Jag valde Eljo trend i hela huset för att det kändes enklast så, men inte billigast.
Jag skulle ha blivit hur irriterad som helst på mig själv om jag fyllt huset med undermåliga uttag och sen velat byta efter ett halvår.
Om elektrikern använder den befintliga tråden för att dra in tre nya borde det väl fungera?majkball skrev:..min elektriker har bytt ut en gammal tvåfas-matning mot en enfas-matning vilket gör att mitt 400V element känns väldigt slött för tillfället. Som toppen på moset måste han dessutom valt att gå genom en dosa som numera är överkaklad (och det rådde inga tvivel om att den skulle kaklas över heller). Så i helgen blir det till att bryta upp golvet från krypgrunden för att skarva förbi dosan vilket han borde gjort från allra första början när golvet var öppet uppifrån och sedan mata 3 faser (eller han är ju fortfarande övertygad om att han ska lyckas mata sig förbi den dolda dosan, tänkte dock vara bussig och öppna upp golvet underifrån så att han får chansen att göra det rätt istället).
Köpte en del billiga på Clas Ohlson och Jula innan jag visste bättre. Efter att jag provat några Elko vill jag inte ha de billiga varianterna längre. Inkoppling går oftast mycket smidigare med Elko. Passformen är bättre. Dessutom kärvar dom billiga ofta när man ska sätta i en stickpropp, och man får vålda lite för att få i den. Elko känns betydligt bättre.
Klicka här för att svara