Hej,

Brukar vanligtvis lägga dom där procenten extra för att få en produkt/material av mer känt varumärke då det i många fall lönar sig i längden.

Står inför byte av samtliga vägguttag och har dock blivit lite tveksam till att lägga 5 ggr så mycket på Eljo/Schneider jämfört mot vad den billigare varianten kostar.

Har provköpt båda dessa och finner inga direkta avvikelser:

http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...trombrytare-eluttag/vagguttag/29539/vagguttag
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...trombrytare-eluttag/vagguttag/29518/vagguttag

Någon som kan motivera varför jag ska välja den dyrare varianten i detta fall?

Tips på var eljo/schneider trend kan köpas billigt mottages tacksamt, prövat elbutik.se/eldirekt.se men tycker det borde finnas mer prispress på en så populär produkt.

Fördelen med ett stort märke är ju att produkterna kommer finnas kvar i mååånga år. Noname kan ju vara svårt att få tag ett halvår efter typ.

Jag vet att Jula har rätt så bra priser på en del EL produkter om de har uttagen du söker vet jag dock inte. Annars är det att gå via internet eller någon leverantör.

Varför välja en ny och fräsch bil istället för en gammal flakmoppe?

Det är väl efter tycke och smak.
De billigare är ju godkända och funkar, men de är billigare av en anledning.
Sämre kvalitet samt oftast pilligare att koppla in/sämre anslutningar.

Här har du "nya trend" Exxact Basic Primo för 97 kr styck.
http://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-2-vags?category_id=15237

EyEr0n skrev:
Varför välja en ny och fräsch bil istället för en gammal flakmoppe?

Det är väl efter tycke och smak.
De billigare är ju godkända och funkar, men de är billigare av en anledning.
Sämre kvalitet samt oftast pilligare att koppla in/sämre anslutningar.

Här har du "nya trend" Exxact Basic Primo för 97 kr styck.
[länk]
Fast i det här fallet tycker jag din jämförelse haltar lite, båda vägguttagen erbjuder samma kvalitetsintryck i mina ögon. Det är ju sällan du hittar två bilar i samma klass med sådan stor prisskillnad utan att det märks.

Jag tycker att du ska köpa det du vill oavsett fabrikat, troligen kommer du inte att märka någon skillnad. För mig som jobbar mycket med "apparaterna" är det stor skillnad både på hur lättarbetade dom är samt skillnaden på kvaliteten för det är skillnad. Hur mycket den skillnaden är värt är mycket svårt att uppskatta.
Men jag skulle med lätthet kunna köpa "billiga" apparater och sälja dom lika dyrt som "dyra" apparater och därmed tjäna dubbelt så mycket på dom billiga som dom dyra. MEN det skulle aldrig falla mig in för på lite längre sikt vet jag av erfarenhet att dom dyra faktiskt även håller en betydligt högre klass. Jag är övertygad om att det finns någon orsak till att yrkesmän använder vissa fabrikat och med hänvisning till meningen lite tidigare är det inte pga förtjänsten.

O
majkball skrev:
Någon som kan motivera varför jag ska välja den dyrare varianten i detta fall?
Det enda argumentet jag kan komma med som håller en saklig granskning är tillgänglighet. Precis som andra skrivit har du med Eljo Trend och andra kända märken en större sannolikhet att de finns kvar att köpa om 5-10 år. Det billiga alternativet på ByggMax kan utgå i sortimentet nästa vecka om du har otur.

Köpt 5-10 extra uttag beroende på hur många du gissar kommer behöva bytas under de närmaste 10-20 åren. Lägg dem i förrådet. Kan du leva med att ha blandade uttag i huset kan du dock strunta i det.

Eljo Trend finns inte längre....

• Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
Att man ska välja det dyrare alternativet i detta fallet är fördelarna nedan.

1:Anslutningarna på vägguttaget,snabb eller skruvplint spelar ingen roll är bättre.
2: Plasten är mer tålig samt lika mjuk och följsam efter 10 år.
3: Barnspärren i vägguttagsbrunnen är av högre kvalite, på de billigare är det lite mer mulle meck. Som ibland
funkar och ibland inte funkar, har även varit med att de gått sönder.

Ja....det var väl det jag kan tänka mig fn, dock är schneider svinigt dyra, deras prissättning är inte motiverad någonstans, gäller samtliga av deras produkter :)

Många billiga märken så måste man tex köpa rätt kombinationsramar En del går bara att ha stående och andra liggande. Är ett helvete om man/kunden köper fel.

Jag finner det oftast svårare att montera billiga uttag då evt klor tar plats. ibland går de inte ta bort utan måste knippsas bort vilket är omständigt. Oftast är de dålig justermån spec om man har kombinationsramar.

Det tar längre tid med billigt skit.
Nu vet jag inte vad man uppskattar en arbetstimme mot men ska du montera mängder med uttag så blir det nog dyrare för egendel i timkostnad än om man valt bättre material.

Du vet att du endast som privatperson får byta ut ett uttag om du vet vad du gör och ej utöka installationen även om du har kunskap inom ämnet va?

Enk Projektet skrev:
Eljo Trend finns inte längre....
Jo?

sajjen skrev:
Jo?
Troligtvis menar han att det heter schneider trend nu, annars måste han bo i nån liten håla med endast lanthandlare :)

Jag har monterat en strömbrytare och två uttag från den där noname serien från byggmax.
Strömbrytaren fungerade ett ta tills man fick slå på den för att det skulle bli kontakt.
Ett uttag fastnade inte skruven på locket i själva infästningen så den blev på tre kvart
Det andra uttagen satt inte fk´n fast på.

Kanske fick hela ligan i måndagsexemplar, men säljs dom på ett så pass stort företag som Byggmax ska det inte vara så.
Så visst är det skillnad i kvalitet. Idag sitter det iaf Trend från Byggmax på dom ställena.

Jag pratade med Schneider för några dagar sedan och Trend har utgått och är ersatt med Exxact.....

Schneider pratade redan inför lanseringen av Exxact om att Trend skulle utgå. Än så länge finns Trend kvar i butikerna. Med tanke på hur många installationer det finns med Trend kommer det under lång tid att finnas en stor marknad för kompletterings- och utbyggnadsprodukter. Jag tror inte att Schneider skulle våga plocka bort serien än på flera år. Jag kan mycket väl ha helt fel, men jag hoppas inte det.

• Gilla
TNN
  • Laddar…
Det ligger nog några brytare kvar och dammar, men fasas ut.
Normalt inom elbranschen så satsar man på en produkt under 10 år, sen lägger man mer fokus på det nya. Sen finns det även en "regel" att ett E:nr ska kunna levereras en viss tid efter man stoppat produktionen. Åtminstone har vi det på vårat företag.

sajjen skrev:
Schneider pratade redan inför lanseringen av Exxact om att Trend skulle utgå. Än så länge finns Trend kvar i butikerna. Med tanke på hur många installationer det finns med Trend kommer det under lång tid att finnas en stor marknad för kompletterings- och utbyggnadsprodukter. Jag tror inte att Schneider skulle våga plocka bort serien än på flera år. Jag kan mycket väl ha helt fel, men jag hoppas inte det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.