Hej

Jag har monterat en industrivägg hemma mellan sovrum och vardagsrum, och då har jag dragit elkabeln som ska vara till taklampan igenom aluminium konstruktionen ( alltså inne i konstruktionen), sen har jag borrat hål till en strömbrytare. Strömbrytaren är liten svart ( ej vanliga) kontakt, men kontakterna måste jag pressa så kontakterna kan kopplas in. Men frågan är om det är strömförande om jag bara kopplar in den via kontakten eller måste jag sätta eltejp runt eller något gummi runt?
Så ser kontakten ut.

Tack på förhand

• Svart strömbrytare med röd vipparm och guldtonade flattade stift mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår tanken med att få till en viss look men detta kommer inte hur du än gör det följa några svenska regler så länge du inte kör lågspännings lampor.

useless useless skrev:
Kör inte dom flesta lågspänning hemma?
Jaja per den riktiga definitionen så har du rätt. Skrev snabbt och försökte tillfära nått och inte bara hitta fel. Menar såklart under 50V eller nått.

Ja, det intressanta är hur det är tänkt att kopplas och till vad. Ska det kopplas till 230V så är det som sagt var svårt att göra det och uppfylla svenska regler.

Ok så då fungerar det inte att jag kopplar in som jag hade tänkt. Då kan det vara för hög spänning och att det kan smälta istället

Nu är jag inte riktigt med på hela beskrivningen. Men brytaren ifråga är väl troligen godkänd för spänningen (det finns iallafall liknande som är det). Liknande brytare sitter ofta som apparat brytare i olika sammanhang.

Problemet uppstår väl framförallt om detta skall sitta i en aluminiumskiva. Och hur man skall tolka det i förhållande till dubbelisolering. Du får inte ha enkelisolerade trådar som kan komma i kontakt med beröringsbar metall. Jag är lite osäker på vad som gäller om man väljer att jorda al. skivan.

Z Zoran Sabotkovski skrev:
Då kan det vara för hög spänning och att det kan smälta istället
Nej, det smälter inte om du använder rätt prylar och gör på rätt sätt, men det kan bli en livsfarlig installation med beröringsbara spänningssatta delar.

H hempularen skrev:
Jag är lite osäker på vad som gäller om man väljer att jorda al. skivan.
Betraktar man det som en (hemmabyggd) "apparat" med skyddsjordat metallchassi är det väl inga problem. Har sådan apparater, både hemmabyggda och fabriksbyggda.

Sen gäller det väl att sovrummet i övrigt är en skyddsjordad miljö Jag skulle något inte vilja ha en (stor) hemmabyggd apparat i mitt sovrum om den inte är skyddsjordad.

Och ytterligare sen är väl frågan om detta går att se som en "apparat" eller om det handlar om fast elinstallation.

Och nu förutsätter jag naturligtvis att brytaren är tillverkad för 230 V och inte är någon "bilbrytare".

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Spänning- och strömkapacitet för brytaren brukar vara stämplat på kåpan. Motsvarande typer sitter ex. i kaffebryggare och där rör det sig om kanske 1000 W i belastning så en korrekt brytare utav denna modell lär fungera för vanliga lampor.

E
Z Zoran Sabotkovski skrev:
Hej

Jag har monterat en industrivägg hemma mellan sovrum och vardagsrum, och då har jag dragit elkabeln som ska vara till taklampan igenom aluminium konstruktionen ( alltså inne i konstruktionen), sen har jag borrat hål till en strömbrytare. Strömbrytaren är liten svart ( ej vanliga) kontakt, men kontakterna måste jag pressa så kontakterna kan kopplas in. Men frågan är om det är strömförande om jag bara kopplar in den via kontakten eller måste jag sätta eltejp runt eller något gummi runt?
Så ser kontakten ut.

Tack på förhand
Ja då, detta går fint är en rolig och annorlunda idé.

Så får du koppla den brytare på din styrkrets på 12, 24, 48 eller vilken spänning den nu har Volt. Så får det styra ett relä som tar lasterna.

Ruta upp schemat för beskådan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.