Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Andreas_H skrev:
Det är stor skillnad på vart man bor. "Min" elektriker tar 350 kr/tim före rot och tar inte ut oskäliga påslag. Ett vägguttag drygt 100:- Han har gått igenom hela kåken och bytt uttag och dragit fram jord, satt upp extra uttag, mycket nytt i mitt renoverade kök, bytt central (som jag redan hade) och satt in två jfb. Totalt 16.000 kr. Hur får han ihop det då? God planering plus att han jobbar som på industri. Vill bara tillägga att han är mycket erfaren och kunnig.
Så här ska branschen se ut. Skälig tim kostnad ger fler jobb

Andreas_H skrev:
Det är stor skillnad på vart man bor. "Min" elektriker tar 350 kr/tim före rot och tar inte ut oskäliga påslag. Ett vägguttag drygt 100:- Han har gått igenom hela kåken och bytt uttag och dragit fram jord, satt upp extra uttag, mycket nytt i mitt renoverade kök, bytt central (som jag redan hade) och satt in två jfb. Totalt 16.000 kr. Hur får han ihop det då? God planering plus att han jobbar som på industri. Vill bara tillägga att han är mycket erfaren och kunnig.
Han kanske går "plus-minus-noll" bara för att han inte vågar debitera riktigt.. ;):D

//Patrik

M
Andreas_H skrev:
"Min" elektriker tar 350 kr/tim före rot
350 kr med moms?

Varför brukar priserna anges exklusive moms?

Exkl moms.

Vi ligger på 460kr / Tim +moms med ca 20% påslag och det är inte så att mina chefer åker runt i Bentleys på dagarna
Rimligt, dessa summor hade jag kunnat betala och ansett rimligt. Min faktura låg på 570:-/tim + moms samt 2-300%påslag på material - inte rimligt. Sedan var det någon extratimme, hade köpt det om det inte var att vi ändå fick betala någon slags "Bilhyra".

Sedan har jag konstaterat att hantverkare dubbeldebiterar för jobben ang ersättningar för bil och restid. Har varit samma både på elektriker och rörmokare jag hade senast. Då dessa åkt från mig har de åkt till någon annan och vi har båda fått betala för restiden mellan.

Att vara hantverkare är inte ett lätt yrke det är stressigt, fysisk och psykisk krävde. Jag tror jag kommer vara mer sliten i kroppen när jag är 50 en vilken tjänsteman somhelst. Och när jag är 68 så kommer min pension vara lägre än vilken tjänsteman somhelst.
En vanlig missuppfattning av "folk på golvet", då hantverkarnas påslag och timdebiteringar försvaras i tråden så kan jag lägga in ett litet försvar för tjänstemännen. Arbetar själv som sådan, det är ofta stressigt arbete med projekt med deadlines och man går inte bara runt med papper i handen. Då man går hem lämnar man inte alltid jobbet på jobbet . Förslitningsskador på kroppen är nog lika vanligt här som bland kollektiva, bara yttrar sig på andra sätt.

Redigerat:
Jag kan också meddela att rörmokaren debiterar ungefär lika. Och det ser inte ut att gå någon nöd på honom heller.

mangew skrev:
Rimligt, dessa summor hade jag kunnat betala och ansett rimligt. Min faktura låg på 570:-/tim + moms samt 2-300%påslag på material - inte rimligt. Sedan var det någon extratimme, hade köpt det om det inte var att vi ändå fick betala någon slags "Bilhyra".

Sedan har jag konstaterat att hantverkare dubbeldebiterar för jobben ang ersättningar för bil och restid. Har varit samma både på elektriker och rörmokare jag hade senast. Då dessa åkt från mig har de åkt till någon annan och vi har båda fått betala för restiden mellan.

En vanlig missuppfattning av "folk på golvet", då hantverkarnas påslag och timdebiteringar försvaras i tråden så kan jag lägga in ett litet försvar för tjänstemännen. Arbetar själv som sådan, det är ofta stressigt arbete med projekt med deadlines och man går inte bara runt med papper i handen. Då man går hem lämnar man inte alltid jobbet på jobbet . Förslitningsskador på kroppen är nog lika vanligt här som bland kollektiva, bara yttrar sig på andra sätt.
Vi har även resa på 300kr som ska täcka bil, parkering (120kr kostar det att stå en hel dag på gatan i sthlm men på vissa gator kostar det tom. mera) tullar och bränsle.

Visst ni har säkert också stress men jag tror vi ligger värre till när det gäller den fysiska biten dessutom ligger ni säkert över 45000kr i mån och inga som konstant ifrågasätter det!

O
Om en hantverkare skulle tvingas ränna runt bland alla butiker för att hela tiden hitta det billigaste uttaget eller rörkopplingen.... Då skulle det garanterat synas på timpenningen.... Är det bättre? Vissa uppdrag är mer arbetskrävande en andra, är det då okej om man tar 200:- extra per timme? Bara för att man skall kunna sälja materialet billigare?
Det skulle bli väldigt väldigt dyra jobb... så skulle vi få läsa massa trådar om den oskäliga timkostnaden i stället...

Självklart ska det vara vettiga påslag, men för att kunna berätta om påslaget är vettigt så måste vi veta vad hantverkaren betalar för sina varor. Därefter kan vi göra den beräkningen.
Att jämföra alla priser med Jula är missvisande. Med tanke på att alla hantverkare inte har dessa perfekta rabatter... hos grossen. ska då hantverkaren sätta sina priser efter Julas? även om man betalar mer hos grossen? jag har ett exempel där en strömbrytare var 25% dyrare hos grossen än på Elbutik....
Hantverkaren agerar återförsäljare till sin kund. därför blir sakerna dyrare hos hantverkaren. Sedan så kör han hem prylarna till Er och sätter upp dom på väggen.... Ger Er goda råd.... Får Ni detta när man handlar på Jula?
Visserligen så tar man betalt för att man levererar produkten och monterar den.

Alla har vi omkostnader som måste täckas för man skall gå med vinst. Så är det för alla företag.
Man har lokaler, bilar, verktyg....

Den stora frågan är egentligen, varför är det så fult att vilja tjäna pengar som hantverkare?
En advokat kan kosta runt 1000:- i timmen varför läser man inte långa trådar om deras hutlösa timpriser?
En advokat kan skicka en faktura på 10000:- där det ända man gjort i stort sett är skrivit ett brev, haft ett möte, låst några mail.... absolut inga 10 timmars arbete... Varför klagar man inte på detta?

Nä jag klagar inte på att advokaten tar bra betalt, alla vill vi leva och tjäna pengar. Det är inte så konstigt...

Att betala någon 150kr i timmen kostar företaget, drygt 250:-

• Gilla
blackadder
  • Laddar…
MultiMan
Odjuret skrev:
Om en hantverkare skulle tvingas ränna runt bland alla butiker för att hela tiden hitta det billigaste uttaget eller rörkopplingen.... Då skulle det garanterat synas på timpenningen.... Är det bättre? Vissa uppdrag är mer arbetskrävande en andra, är det då okej om man tar 200:- extra per timme? Bara för att man skall kunna sälja materialet billigare?
Det skulle bli väldigt väldigt dyra jobb... så skulle vi få läsa massa trådar om den oskäliga timkostnaden i stället...

Självklart ska det vara vettiga påslag, men för att kunna berätta om påslaget är vettigt så måste vi veta vad hantverkaren betalar för sina varor. Därefter kan vi göra den beräkningen.
Att jämföra alla priser med Jula är missvisande. Med tanke på att alla hantverkare inte har dessa perfekta rabatter... hos grossen. ska då hantverkaren sätta sina priser efter Julas? även om man betalar mer hos grossen? jag har ett exempel där en strömbrytare var 25% dyrare hos grossen än på Elbutik....
Hantverkaren agerar återförsäljare till sin kund. därför blir sakerna dyrare hos hantverkaren. Sedan så kör han hem prylarna till Er och sätter upp dom på väggen.... Ger Er goda råd.... Får Ni detta när man handlar på Jula?
Visserligen så tar man betalt för att man levererar produkten och monterar den.

Alla har vi omkostnader som måste täckas för man skall gå med vinst. Så är det för alla företag.
Man har lokaler, bilar, verktyg....

Den stora frågan är egentligen, varför är det så fult att vilja tjäna pengar som hantverkare?
En advokat kan kosta runt 1000:- i timmen varför läser man inte långa trådar om deras hutlösa timpriser?
En advokat kan skicka en faktura på 10000:- där det ända man gjort i stort sett är skrivit ett brev, haft ett möte, låst några mail.... absolut inga 10 timmars arbete... Varför klagar man inte på detta?

Nä jag klagar inte på att advokaten tar bra betalt, alla vill vi leva och tjäna pengar. Det är inte så konstigt...

Att betala någon 150kr i timmen kostar företaget, drygt 250:-
Den största anledningen för mig är att 9/10 hantverkare jag anlitat är lågt begåvade, gör ett överlag dåligt jobb och dessutom försöker överdebitera kunderna. De jobbar heltid med sitt yrke och har ändå sämre förmåga att utföra hantverksarbete är vad jag själv funderat ut på 5 minuter. Ingen advokat jag träffat hittills har varit en intellektuell förolämpning och därför är det inga problem att acceptera deras priser om de gör ett bra jobb.

Min enda bra erfarenhet på 50 år med hantverkare är ett syskonpar från småland som kunde tänka själva och ha bra lösningar utan att överdebitera. Därför anlitar jag aldrig hantverkare numera utan gör allt själv när jag har tid över. Bättre för plånboken, kvaliteten på arbetet och sinnesron. Att läsa om alla inom skrået som försvarar sina metoder förstärker bara min tidigare erfarenhet.

Det är hantverkarna själva som kommer förlora i längden även om ni tycker ni sitter säkert idag. Som man bäddar får man ligga.

Givetvis finns det bra hantverkare, men tyvärr verkar de vara få och inte korsat mina vägar speciellt ofta.

För att slänga mer bränsle på elden.. Man vet ju vilka personer i sin egen generation som gick bygg eller blev hantverkare.. ;-)

bobas skrev:
För att slänga mer bränsle på elden.. Man vet ju vilka personer i sin egen generation som gick bygg eller blev hantverkare.. ;-)
Du får gärna förklara vad du vill säga med det.

M
Själv känner jag mig en aning utanför många gånger när jag samarbetar med andra hantverkare då jag är av sorten som gjort lite olika grejer såsom kontor, indutri, kultur m.m. innan jag valde att utbilda mig inom bygg.

Men att 9 av 10 skulle göra dåliga jobb tror jag inte. @MultiManOriginal: Hur bemöter du dessa människor? de kanske upplever sig kränkta utav dig och din attityd eftersom du ser dem som lågt begåvade och reagerar på det genom att inte bry sig så mycket om resultatet hos dig? Bara en tanke att det kan ha lite med dig själv att göra också, som en självuppfyllande profetia.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Och då kommer 10.000kronorsfrågan.........

Och varför tror du att det inte funkar så då??
För att det är lättare att "gömma" ockerpåslag på materialet jämfört med timdebiteringen.
En elfirma som tar 3000kr/tim och har 15% materialpåslag får inga kunder. En firma som tar 500kr/tim och har 300% materialpåslag har en god chans att få kunder, i alla fall kunder som inte tänker på att fråga om påslaget innan. Sen att många av dessa kunder i slutändan blir missnöjda är en annan sak.

Precis!

Så länge kunderna fortsätter att blint stirra på timpriset så kommer det vara så här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.