Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag säger inget om %påslaget men "garantipåslaget" ska täcka inte bara apparaten utan även tiden som går år samt resan. Så för att byta ett uttag som kostar 150:- till kund får man en kostnad för, uttag 75:- resa för 150:- jobb för 350:- = 550:-.
OBS
Det är inget försvar för höga påslag, men jag vill visa att byta ett felande uttag kostar betydligt mer än bara uttaget.

Och jag säger att 15% på hela materiallistan borde då täcka in det osannolika att en produkt av kanske 10 går sönder. Alla 10 går inte sönder, och inte 2gånger...

En mekverkstad som får backjobb på en bil kan ju inte ta betalt 2gånger bara för att, likaså i de flesta andra branscher men inom hantverkeriet och speciellt rör och elmontörer är det allmänt vedertaget.

• Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Och du menar att en bilverkstad bara har 15 % i påslag ???? då är du nog lite felinformerad.

En märkesverkstad har varit fina nog att ta ordentlig höjd i sin timdebitering något som jag som kund kan acceptera bättre än att ta ut vinster på delarna. Eftersom jag enbart köpt och kört nya bilar senaste 15åren har jag gjort några service både på märkesverkstad och mindre oberoende, det som skiljer är framförallt timdebiteringen prisskillnaden på delarna är små skillnader.

Här har jag inte gått och köpt något på biltema eller jula för gds jobb så den jämförelsen uteblir.

570kr/tim plus moms för en elektriker?! Herregud... Helt plötsligt lönar det sig att anlita svart arbetskraft igen...

Redigerat:
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
jeppeknaster skrev:
570kr/tim plus moms för en elektriker?! Herregud... Helt plötsligt lönar det sig att anlita svart arbetskraft igen...
Det är nog den vägen vi måste gå igen, handla grejerna själv och anlita ett helgjobb på arbete för att det ska bli rimliga nivåer. Jag hade gärna betalat 300-400:-/tim svart för detta jobb ;-)

Fast då betalar du ju för mycket:)
Det kostar ju 355kr/tim efter rot idag så 150-200 svart är väl mer rimligt.

elmont skrev:
Jag säger inget om %påslaget men "garantipåslaget" ska täcka inte bara apparaten utan även tiden som går år samt resan. Så för att byta ett uttag som kostar 150:- till kund får man en kostnad för, uttag 75:- resa för 150:- jobb för 350:- = 550:-.
OBS
Det är inget försvar för höga påslag, men jag vill visa att byta ett felande uttag kostar betydligt mer än bara uttaget.
Men om vi då ser påslaget på 75 kr, per uttag. Det skulle alltså kunna vara så illa att var 8e uttag som installeras blir garantijobb, utan att elfirman går back.

Så dåliga är ju inte ens Biltemas uttag.

• Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
jeppeknaster skrev:
Fast då betalar du ju för mycket:)
Det kostar ju 355kr/tim efter rot idag så 150-200 svart är väl mer rimligt.
Jag kan gärna betala 400:-/timme för 4timmars arbete och sedan handla grejerna själv för ca. 2500:- då hade detta arbete kostat mig 4000:- inte 8000:-.

En viktig detalj i mitt ärende, jobbet gjordes med ackuratess, kunnig och bra elektriker ingen skugga över honom. De är nog bara tillsagda på veckomötet av chefen att sälja in material på kunderna. Sedan hade vi "tur" som fick jobbet gjort då det var lite av bråttomjobb för oss, den första elfirman jag ringde hade tid om 2 veckor, den andra i Augusti och den tredje sa ring nästa vecka...vi stod med en ren vägg och ville ha upp skivorna innan köket skulle komma dagen efter. Köksleverantören ordnade detta och vi fick en elektriker genom dem på 2timmar...bra. Synd bara att man inte gjorde mer bakgrundskoll och frågade vad de skulle debitera för ex. hörnboxarna som bara lämnades över. De finns att köpa för 1/3 i butiken i närheten.

Dessutom behöver tydligen vissa elinstallatörer dom höga påslagen för att existera. Jag undrar varför??? Det är ju mycket enkelt att gå in och kolla hur höga vinsterna är i branschen. För nått år sedan kollade jag ca 100 slumputvalda elinstallatörer och om jag inte mins helt galet låg vinsten i snitt på 7 - 10 %.
Att det sedan finns skojare i elbranschen, som i ALLA andra förvånar väl knappast. Men dom är undantagen inte regeln.
OCH för hundrafemtielfte gången vem är det som är "boven" är det verkligen elektrikern (som nästan alltid är anställd på en el firma) eller är det företagaren??

OCH för hundrafemtielfte gången vem är det som är "boven" är det verkligen elektrikern (som nästan alltid är anställd på en el firma) eller är det företagaren?
"Elektrikern" som omnämns i tråden och den jag syftar på är inte den som utfört som person enskilt. Det är en sammanslagning av honom själv, firman han arbetar för och den personen som fakturerar på den firman.

Jag har redogjort att det är en större firma och att installatören gjorde ett bra arbete, installatören sätter inte priserna på materialet, de har möjligen instruktioner att sälja in produkter på kunden. Sedan finns säkert tydliga instruktioner på hur de ska skriva nedlagd tid på arbetena för att debitera kund så mycket som möjligt. De skriver en arbetsrapport och sedan sitter en person och fakturerar.

elmont skrev:
Dessutom behöver tydligen vissa elinstallatörer dom höga påslagen för att existera. Jag undrar varför???
Kan bara gissa men en anledning kan vara att man behöver höga påslag för att gå runt. Det kan bero på dålig planering av jobben med mycket odebiterbar tid, dålig beläggning, höga omkostnader eller att man har svårt att göra ett bra jobb så det blir mycket garantijobb.

Min erfarenhet är att det lönar sig att hitta en firma som tjänar pengar på att "jobba" och tar ut sin debitering på timkostnaden och inte behöver ta hutlöst betalt för materialet.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
För att inte "sparka" på fel person tycker jag att man använder rätt begrepp. Installatören är den som driver firman och vanligtvis har behörighet, elektrikern är normalt en av installatören anställd som utför det praktiska installationsarbetet (och saknar behörighet).

jeppeknaster skrev:
Ja och
700+moms för frisören
1200 för juristen
700 för bilmeken (om du har tur)
tandläkaren.....
skönhetskirurgen.......
och för att inte tala om köttbiten+en bira..... nästan 400 spänn!!! (ja iofs inkl. lite restaurangmoms)
men här kan man kanske ta med sig köttbiten från lidl och biran för 17:- på bolaget själv och på så sätt spara en slant.

Alla vill ha betalt och tjäna pengar. Alla utom skomakaren.....

• Gilla
oceanis
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Det måste vara ärligare att ta ett högre timpris än att tvingas "gömma" kostnaderna under andra poster som i slutändan bara retar kunderna.
Och då kommer 10.000kronorsfrågan.........

Och varför tror du att det inte funkar så då??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.