15 752 läst ·
90 svar
16k läst
90 svar
Elinstallation vid köksrenovering av elfirma.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kanske du kan göra en lista åt oss som har servicebil och skriva upp vad vi ska ha med oss och hur mycket. Naturligtvis så att man kan åka på lite olika typer av jobb. Jag har bara ca 10 år med servicebil och jag har fortfarande mycket svårt att få med så att det täcker alla "varianter" av jobb. Tidigare körde jag en Toyota van och där gick det in rätt mycket (dock inte så att det blev heltäckande) dessutom fick jag med jämna mellanrum slänga apparater som legat och skavt. Senare har jag en Peugot Partner och i den får det ju inte plats med mer än verktygslådor, borrmaskiner, arbetspall, brandsläckare, och ev 4-5 kart fördragen slang ska man sedan ha med 4-5 olika kabel 3-4 olika kulo 5-6 olika fk1,5 och 5 fk 2,5. 10 uttag av 3 fabrikat och infälda och utanpåliggande samt jordade och ojordade blir det 120 uttag, brytare trapp, kron, trippel, dubbeltrapp 5 st av 3 fabrikat samt infälld och utanpåliggande blir det 120 brytare. men det förutsätter ju att kunden vill ha ett standard uttag/brytare vill han ha ett av någon annan serie (med just dom fabrikaten) så minst tredubblas antalet. Till det ska det vara 7-8 olika skruv, min 4 olika plugg, apparatdosor, kopplingsdosor inf och utanpå (av flera olika typer) säkringar både smältsäkringar och automater av div "storlek" mm mm
Vad jag vill säga är att den som påstår att man kan ha allt som man kan tänkas behöva i sin servicebil inte vet vad han pratar om. Dessutom bör elektrikern få en specad lista av sin arbetsledare där det står vad och hur mycket han ska använda samt exakt vad han ska göra.
Vad jag vill säga är att den som påstår att man kan ha allt som man kan tänkas behöva i sin servicebil inte vet vad han pratar om. Dessutom bör elektrikern få en specad lista av sin arbetsledare där det står vad och hur mycket han ska använda samt exakt vad han ska göra.
Jag har aldrig sagt att man ska ha allt i bilen. Men har man inte fk, slang, apparatdosor klammer mm när man vet vad som ska göras tycker jag det är värdelöst.
Går runt? Och?Claesk skrev:
Vart ska pengar komma från till investeringar av maskiner, verktyg, arbetskläder, slitdetaljer? Lokalhyra? Bilservice? Telefonkostnader? osv osv osv osv....
Det är nog extremt mycket så i sveriges kultur att det anses fel, fult, orättvist, dumt, osv att tjäna pengar eller ens att vilja tjäna pengar. Jantevarning!
Men det förutsätter i sin tur att kunden vet vad han/hon vill ha gjort!!elmont skrev:
"Sätta upp ett uttag......." räcker inte att beställa, utan då skall det också vara detalj specat från kunden med modell och varunummer på uttaget, kabeltyp, längder av kabel etc etc.
Men om kunden kan leverera den informationen i detalj så har han/hon nog satt upp uttaget själv.
(Man ska som leverantör uppenbart debitera orimligt låga timpriser. Materialet får inte kosta mer än på Jula eller Biltema. Och man förutsätts hålla gigantiska varulager utan kostnad, som man samtidigt har med sig i sin långtradare när man kör ut till kunden. Och lastbilen har man fått gratis på Scania och dieseln är sponsrad av något oljebolag.)
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Detta är lite olika från jobb till jobb, men ofta så behöver man titta på ett jobb innan man vet vad man ska ha med sig. Men oftast så har man ju pratat med kunden eller fått information av arbetsledningen om vad för typ av jobb det handlar om och kan då köpa med sig lite material som kan tänkas gå åt alt. om man tror att man kan klara sig på det man har i bilen. Jag brukar nästan aldrig komma till en kund tomhänt på morgonen och sedan åka i väg och handla. Det är väldigt illa. Men om det händer så brukar jag ha förankrat det upplägget med kunden samtidigt som vi bestämt ett datum.jeppeknaster skrev:Något som stör mig så jävulskt är när hantverkaren kommer på morgonen och inte har grejer med sig, detta trots att man utförligt beskrivit exakt vad som ska göras och vad som behövs.
"just det, ska bara åka och hämta ut lite material." Två timmar senare dyker han upp med fk i slang och apparatdosor (sånt som ska finnas i varje elektrikers arbetsfordon) som jag får betala 300 procent mer för än om jag köpt de själv. Dessutom betalar jag timpenning under tiden...
Sen vill jag säga att det är mer sällan än ofta man prickar in så att man inte behöver åka och köpa någonting alls och när man behöver åka så tar man det i samband med rast/lunch. Ett bra sätt är att då jobba från 7-9 och då åka iväg och komplettera med det man märkt att man behöver. Det är sällan man jobbar stutt så att man måste slänga sig i bilen, utan det finns oftast något annat man kan göra tills rast kommer och man åker. Då kan man ju dessutom kommit på något mer man behöver och spara en resa på att slippa hämta det separat.
Allt handlar om planering vilket alla är olika bra på. Och vissa skiter i det och har en mer slapp attityd till hela "jobbgrejen". Men ibland skiter det sig, man glömmer något och får åka en gång till eller dyl. och det är ju beklagligt och man blir stressad, men det är så det funkar.
En grej som är guld är att våra grossister har väldigt bra webbhandel både via internet och app och leverans på varor beställda innan kl. 18 till firman innan kl 7 dagen efter. Det gör att man kan beställa material snabbt och slipper plocka ihop hos grossist. Tidigare när man t.ex. skulle plocka ihop grejer för en kökskomplettering så var man ju aldrig hos kund för än kl. 9 ungefär. 2 tim till spillo. Det skapande en stress att tuden sprang iväg.
//Patrik
Redigerat:
Patrik, med din inställning och sätt att försöka jobba med kunden skulle vi nog slippa de flesta av denna typ av trådar. Men tyvärr tror jag att din typ inte är i majoritet eller tongivande i allmänhet i de här sammanhangen, det är synd. Och du behöver inte gå i försvar för skrået, jag är övertygad att du gör skäl för ditt salt.
Här kostar det ca 6-700:- per timme för en "utkörning" så det är betydligt dyrare än dom siffror du nämner och med 280/timme kan INGEN driva ett lönsamt företag, det räcker knappt till gubbens lön.
Dessutom är väl åkeribranschen en bransch med stora lönsamhetsproblem.
Dessutom är väl åkeribranschen en bransch med stora lönsamhetsproblem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Menar du att de som är dumma nog att inte fråga först förtjänar att bli hutlöst debiterade?elmont skrev:
Ingen som kan kommentera vad detta jobb rimligen borde ha landat på? 5-6' :- ?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det här med 100% påslag för att bekosta ev. garantiåtagande är ju helt orimligt. vad är det för skitmaterial/jobb som blir fel med så stor sannolikhet?
Många inlägg i den tråd jag startade för att ventilera min ilska att behöva betala 2-3ggr materialkostnaden mot att handla grejerna själv. Att en hantverkare tar någon timme extra bara för att....det kan man köpa som kund det är ju inte så att man står med tidur och klockar arbetstiden de lägger ner även om vi i dett fall var hemma och vet vilken tid som las på arbetet. Att man sedan får betala elektrikerns rast (satt ner och drack kaffe med macka innan åkte vidare) efter slutfört arbete kan jag till och med ta. Men 2-300% påslag på material är inget annat än ocker från hantverkare, hur gärna de med intressen i branschen vill motivera det med garantiåtaganden etc. En brytare eller uttag går väl sällan och aldrig sönder...Aldrig varit med om det, och tar de som någon nämnde 15% extra på hela materiallistan ifall en produkt går sönder så kan det vara ok men inte 300% på hela materiallistan. Det är inget annat än ett sätt att dryga ut förtjänsterna.
Vi betalade 570:-/timme +moms för arbete totalt 7 timmar varav 3tim måste varit restid ( beräknad tid enkel resa 20min) samt 600:- i kostnader för bilen. De som tycker att detta med materialpåslag och några extra timmar är helt ok är antingen hantverkare själv och vill hålla uppe skenet eller personer som själv inte drabbats av fenomenet. Människan fungerar så att är något orimligt så reagerar de flesta då de själva drabbas, ingen vill betala mer än nödvändigt.
Vi betalade 570:-/timme +moms för arbete totalt 7 timmar varav 3tim måste varit restid ( beräknad tid enkel resa 20min) samt 600:- i kostnader för bilen. De som tycker att detta med materialpåslag och några extra timmar är helt ok är antingen hantverkare själv och vill hålla uppe skenet eller personer som själv inte drabbats av fenomenet. Människan fungerar så att är något orimligt så reagerar de flesta då de själva drabbas, ingen vill betala mer än nödvändigt.