Jag sitter och kollar litet på olika spa och har en undran som jag inte fått något konsekvent svar på:

Vad krävs för elinstallation?

Har sett på ett flertal ställen "220V 50A". Femtio ampere? Det går väl inte att säkra upp till 50A i en vanlig villa? 400V/16A 3-fas skulle klara effektkraven men det står aldrig något om 3-fas.

Ni som har spa med värmare och ett par pumpar installerade, hur har ni gjort?

/Ola

Det står inte 5.0A ???

ola har du nån länk till där de står 50A? låter lite häftigt, går väl att ordna med 50A huvudsäkringar men blir väl lite högre fast avgift förståss. kanske bättre å satsa på ett spa som inte kräver så mycket...

50 A låter väldigt mycket, kan inte stämma.
Vi har en värmare på 1500W och klarar hela matningen (värmare+pump) med 16A enfas. Har en total belastning på 3000W.

En annan tanke, du har inte blandat ihop A och Hz (Hertz), spänningen i nätet är 230 V/ 50 Hz.
/ Kai

Kul att äntligen se litet svar på denna fråga.

I t.ex. denna installationsmanual http://www.hotspring.se/TRpre-delivery_instruct_03.pdf sidan 10 står:

"...models require a 50 amp, single phase, 230 volt circuit breaker in the main electrical service panel."

Helt vansinnigt, javisst enligt svensk elstandard. Den manualen kommer i alla fall från en svensk leverantörs sida.

Efter att ha pratat vidare med litet leverantörer så verkar det i alla fall vara så att i Sverige använder man enfas 16A eller trefas 16A beroende på effektkrav. Används trefas så kör man egentligen 3st enfas och inte "riktig" trefas på motorer.

Det är vad jag har kommit fram till i alla fall.

/Ola

Om man läser på specifikationerna i bladet, så blir det uppenbart att dom använder samma ellement till 115 som 230V systemen, Om man kör 115 så får man 1500W värme, och vid 230 blir det då 6000W.

6000W på en fas 230V, blir visserligen "bara" 26 ampère. Men i det läget så kanske 50A är rätt säkring.

Däremot verkar det märkligt att bara köra på med 230V på ett system som verkar vara gjort för 115V.

Gissningsvis har dom bytt ut motorerna mot 230V versioner (annars skulle dom aldrig klara sig), men låter värmeellementet vara kvar i 115V, och  då ger det 6000W vid 230V.

Verkar MYCKET tvivelaktigt om den här produkten borde få användas i 230V system, och sannolikt uppfyller den inte Europeiska krav.

Om den svenska lev. påstår att man kan köra med 16A, så måste det vara en annan produkt än den som är beskriven i specifikationen. Eller så är det så att dom litar på att värmeellementet med sina 26A inte är på tillräckligt länge för att knäcka 16A säkringen (har  för mig att en säkring skall tåla dubbla strömmen i en timme utan att lösa ut), men så FÅR man inte dimensionera. Likadant med hans ide om 3 16A matningar, det går inte i den produkt som beskrivs i bladet, där finns bara anslutning för en fas. Såvida man inte "paralellkopplar" 3 16A säkringar (från samma fas). också rent uppåt väggarna.

Skulle det sedan vara så att även motorerna igentligen är 115V varianter, så kommer dom att få MYCKET begränsad livslängd, och ev blir det kanske lite väl häftiga bubbeleffekter. Produkten klarar i så fall sannolikt inte våra isolationskrav. Hoppas du har en BRA  jordfelsbrytare.

Igentligen skulle man låta elsäkerhetsverket titta på den här produkten.

hempularen skrev:
Om den svenska lev. påstår att man kan köra med 16A, så måste det vara en annan produkt än den som är beskriven i specifikationen.
Det är det säkert. Manualen kommer från en av "de stora" leverantörerna. Alltså de man ser på mässor och som ger svenska garantier och hela kittet. Inte någon av de små imortfirmorna (som förvisso kan vara nog så bra). Alltså tror jag inte att de har kunnat köra på en chansning i åratal utan det är någon anpassning av systemet som gjorts.

Jag visade den mest för att visa vart jag läst 50A någonstans. Den svenska leverantören, alltså hotspring.se, använder manualen mest för de övrig delarna, alltså markförberedelse och så.

Men, för mig så lutar det åt att det blir ett importkar från importlagret.com. Väldigt tillmötesgående utan att vara påflugna. Visst är det en chansning men det är också en tredjedel av priset mot en med svensk garanti. De har precis kopplat in ett av sina egna kar och det är trefaskoppling till en kopplingsdosa i karet. Hur det löses i karet vet jag inte men som de säger i den gamla sketchen "jag vete fan hur det går till med det är väl något elektriskt"

/Ola

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.