Hej,
Håller på att installera den nya spånsugsanläggningen. Jag hade hoppats på att det skulle fungera med 16A då motorn är på 5,5kW samt Y/D start, men det blev för mkt i starten. Fläkthjulet är stort och tungt, jag antar att det är där problemet ligger. Hur tror ni det fungerar det med D karaktäristik på 16A säkringen, eller rättare sagt: Är det rätt väg att gå, eller ska jag dra en ny snabel med 20A säkring? Ca 4-5 meter från central kommer uttag att hamna.
/Tomas
Håller på att installera den nya spånsugsanläggningen. Jag hade hoppats på att det skulle fungera med 16A då motorn är på 5,5kW samt Y/D start, men det blev för mkt i starten. Fläkthjulet är stort och tungt, jag antar att det är där problemet ligger. Hur tror ni det fungerar det med D karaktäristik på 16A säkringen, eller rättare sagt: Är det rätt väg att gå, eller ska jag dra en ny snabel med 20A säkring? Ca 4-5 meter från central kommer uttag att hamna.
/Tomas
Redigerat av moderator:
Antar att det går ett antal sekunder innan säkringen löser och då gör D-kar gör ingen skillnad eftersom det handlar om överlast.
Prövat att starta mot stängt spjäll?
Prövat att starta mot stängt spjäll?
Den löser så fort den går till D läge. Nej, det har jag inte testat, bra idé. Men även om det skulle funka så måste man ju kunna starta utan att tänka på det, annars blir det ett flippande många ggr/dag.snaggletooth skrev:
Säkring typ D ska du normalt inte använda om du inte har riktigt kraftig matning vid centralen och det är fel väg i ditt fall oavsett. Har du tillräckligt lång tid i Y så den varvat upp tillräckligt före omkopplingen? Är det rätt kopplat och har fungerat tidigare?mowatom skrev:Hej,
Håller på att installera den nya spånsugsanläggningen. Jag hade hoppats på att det skulle fungera med 16A då motorn är på 5,5kW samt Y/D start, men det blev för mkt i starten. Fläkthjulet är stort och tungt, jag antar att det är där problemet ligger. Hur tror ni det fungerar det med D karaktäristik på 16A säkringen, eller rättare sagt: Är det rätt väg att gå, eller ska jag dra en ny snabel med 20A säkring? Ca 4-5 meter från central kommer uttag att hamna.
/Tomas
Om du kan så lätt ordna en anslutning med högre avsäkring så är det bästa lösningen.
Spånsugen är ny, så jag får anta att allt står rätt till. Jag fulprovade den i cncmatningen 25A, då var det inga problem. Jag antar att det är fläkthjulet som är utmaningen, både såg och hyvel går på 16A trots större motor. Nej, det är inget problem att dra en ny matning, känns tryggastGK100 skrev:
Säkring typ D ska du normalt inte använda om du inte har riktigt kraftig matning vid centralen och det är fel väg i ditt fall oavsett. Har du tillräckligt lång tid i Y så den varvat upp tillräckligt före omkopplingen? Är det rätt kopplat och har fungerat tidigare?
Om du kan så lätt ordna en anslutning med högre avsäkring så är det bästa lösningen.
Då återstår ju bara att dra fram en ny grövre matning.
Det är inget direkt tveksamt med det. Du hör ju om den varvat ut före omkopplingen gör den det ska du inte öka tiden. Motorskyddet tar hand om ev problem i det fallet även om du höjer tiden långt över det rimliga.mowatom skrev:
Det finns också ett annat sätt som kan göra skillnad för att minska omkopplingspeaken genom att koppla för mindre skillnad i vinkel mekaniskt och elektriskt vid övergång till D. Det behöver vi kanske inte gå in på men i ditt fall kan det vara så att det vore effektivt men som sagt du har ju enkla möjliheter att ordna rätt matning det är bäst så.
Drar en ny! Tack för svarGK100 skrev:
Det är inget direkt tveksamt med det. Du hör ju om den varvat ut före omkopplingen gör den det ska du inte öka tiden. Motorskyddet tar hand om ev problem i det fallet även om du höjer tiden långt över det rimliga.
Det finns också ett annat sätt som kan göra skillnad för att minska omkopplingspeaken genom att koppla för mindre skillnad i vinkel mekaniskt och elektriskt vid övergång till D. Det behöver vi kanske inte gå in på men i ditt fall kan det vara så att det vore effektivt men som sagt du har ju enkla möjliheter att ordna rätt matning det är bäst så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara

