P
Hej,
Håller på att installera den nya spånsugsanläggningen. Jag hade hoppats på att det skulle fungera med 16A då motorn är på 5,5kW samt Y/D start, men det blev för mkt i starten. Fläkthjulet är stort och tungt, jag antar att det är där problemet ligger. Hur tror ni det fungerar det med D karaktäristik på 16A säkringen, eller rättare sagt: Är det rätt väg att gå, eller ska jag dra en ny snabel med 20A säkring? Ca 4-5 meter från central kommer uttag att hamna.

/Tomas
 
Redigerat av moderator:
Antar att det går ett antal sekunder innan säkringen löser och då gör D-kar gör ingen skillnad eftersom det handlar om överlast.
Prövat att starta mot stängt spjäll?
 
Finns mjukstart,
Så frågan är om de funkar på samma säkring när båda är igång
 
P
snaggletooth snaggletooth skrev:
Antar att det går ett antal sekunder innan säkringen löser och då gör D-kar gör ingen skillnad eftersom det handlar om överlast.
Prövat att starta mot stängt spjäll?
Den löser så fort den går till D läge. Nej, det har jag inte testat, bra idé. Men även om det skulle funka så måste man ju kunna starta utan att tänka på det, annars blir det ett flippande många ggr/dag.
 
mowatom skrev:
Hej,
Håller på att installera den nya spånsugsanläggningen. Jag hade hoppats på att det skulle fungera med 16A då motorn är på 5,5kW samt Y/D start, men det blev för mkt i starten. Fläkthjulet är stort och tungt, jag antar att det är där problemet ligger. Hur tror ni det fungerar det med D karaktäristik på 16A säkringen, eller rättare sagt: Är det rätt väg att gå, eller ska jag dra en ny snabel med 20A säkring? Ca 4-5 meter från central kommer uttag att hamna.

/Tomas
Säkring typ D ska du normalt inte använda om du inte har riktigt kraftig matning vid centralen och det är fel väg i ditt fall oavsett. Har du tillräckligt lång tid i Y så den varvat upp tillräckligt före omkopplingen? Är det rätt kopplat och har fungerat tidigare?

Om du kan så lätt ordna en anslutning med högre avsäkring så är det bästa lösningen.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Och är det rätt motor, så det inte är en 230/400 V
 
P
GK100 GK100 skrev:
Säkring typ D ska du normalt inte använda om du inte har riktigt kraftig matning vid centralen och det är fel väg i ditt fall oavsett. Har du tillräckligt lång tid i Y så den varvat upp tillräckligt före omkopplingen? Är det rätt kopplat och har fungerat tidigare?

Om du kan så lätt ordna en anslutning med högre avsäkring så är det bästa lösningen.
Spånsugen är ny, så jag får anta att allt står rätt till. Jag fulprovade den i cncmatningen 25A, då var det inga problem. Jag antar att det är fläkthjulet som är utmaningen, både såg och hyvel går på 16A trots större motor. Nej, det är inget problem att dra en ny matning, känns tryggast(y)
 
P
E elmont skrev:
Och är det rätt motor, så det inte är en 230/400 V
Det hoppas jag!
 
mowatom skrev:
Det hoppas jag!
Hitta motorskylten så kan du se vilken spänning motorn ska ha. Jag har varit med om att Y/D startade motorer har haft 230/400V, det har då blivit nått fel i leveransen för dom fungerar inte här men tex i Norge ( i alla fall i delar av Norge).
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Hitta motorskylten så kan du se vilken spänning motorn ska ha. Jag har varit med om att Y/D startade motorer har haft 230/400V, det har då blivit nått fel i leveransen för dom fungerar inte här men tex i Norge ( i alla fall i delar av Norge).
Typskylt på motor: MOTIVEK, data om effekt, spänning, ström, hastighet, skyddsklass, driftsätt, tillverkad i Italien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mowatom skrev:
Den löser så fort den går till D läge. Nej, det har jag inte testat, bra idé. Men även om det skulle funka så måste man ju kunna starta utan att tänka på det, annars blir det ett flippande många ggr/dag.
Öka tiden innan D-läge går in.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
P
snaggletooth snaggletooth skrev:
Öka tiden innan D-läge går in.
Känns lite tveksamt med garantier mm, på en ny maskin för 150”:thinking: Det är möjligt att det är det ska göras, men då får de som sålt den ordna det.
 
Då återstår ju bara att dra fram en ny grövre matning.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
mowatom skrev:
Känns lite tveksamt med garantier mm, på en ny maskin för 150”:thinking: Det är möjligt att det är det ska göras, men då får de som sålt den ordna det.
Det är inget direkt tveksamt med det. Du hör ju om den varvat ut före omkopplingen gör den det ska du inte öka tiden. Motorskyddet tar hand om ev problem i det fallet även om du höjer tiden långt över det rimliga.

Det finns också ett annat sätt som kan göra skillnad för att minska omkopplingspeaken genom att koppla för mindre skillnad i vinkel mekaniskt och elektriskt vid övergång till D. Det behöver vi kanske inte gå in på men i ditt fall kan det vara så att det vore effektivt men som sagt du har ju enkla möjliheter att ordna rätt matning det är bäst så.
 
P
GK100 GK100 skrev:
Det är inget direkt tveksamt med det. Du hör ju om den varvat ut före omkopplingen gör den det ska du inte öka tiden. Motorskyddet tar hand om ev problem i det fallet även om du höjer tiden långt över det rimliga.

Det finns också ett annat sätt som kan göra skillnad för att minska omkopplingspeaken genom att koppla för mindre skillnad i vinkel mekaniskt och elektriskt vid övergång till D. Det behöver vi kanske inte gå in på men i ditt fall kan det vara så att det vore effektivt men som sagt du har ju enkla möjliheter att ordna rätt matning det är bäst så.
Drar en ny! Tack för svar(y)
En säkerhetsetikett på en apparat med garantivarning på flera språk, inklusive svenska, engelska, tyska och franska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.