JR-klammer är snygga, gör på det! Det fanns t o m såna klammer med halvpräglad profil - ännu smäckrare.

• Gilla
Fetkubrick
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Har du elcentral och dimensionering av denna på plats?
Japp. Jag har köpt en Eldon-central i rostfri plåt med lucka (avsedd för tvätthallar och lantbruk :D). Den har ju dessutom FL21-flänshål på över- och undersida. Tycker att flänsar och förskruvningar passar fint med den allmänna JR-klammer/utanpåliggande-estetiken. Dessutom tänkte jag att det var bra att det var ett riktigt svetsat plåtskåp när det sitter på en trävägg - inte bara ett plåtbakstycke Jag tänker försöka gruppera alla kablar fem och fem (eller fyra och fyra) under och över centralen. Installationen ska dessutom ske etappvis så det gäller att försöka tänka RÄTT från början.

Bo.Siltberg skrev:
Tror också det blir snygg med JR om flera kablar ska läggas tillsammans, förutsatt att det blir snyggt utfört ;)
Själva klamringen tycker jag är det som är allra svårast. Det är väl som med allt annat att det sitter i "händerna" på någon som gjort det mycket, svårt att få det snyggt som hempulare Jag har börjat på undanskymda ställen och det blir INTE riktigt 100%. Men jag hoppas att övning ger färdighet. Alla tips mottages tacksamt.

Dessutom saknar rummen lister (det ska inte vara några heller) så det finns inget att följa. Jag tänker mig att gruppera kablarna i JR5XX på väggen tio cm från taket – vad tror vi om det? Eller ska jag sätta så nära taket det går?

Det är väldigt svårt att hitta installationer som denna ute i verkligheten, finns nästan bara i gamla militära bergrum...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Svårt att säga, skulle behöva se en bild. Är taket rakt? Det blir inte snyggt om kabeln ska följa en krokigt tak - då är det bättre att lägga kabelstammen snörrakt lite under.

Det är råspont som panel på tak och vägg. Också hempulat så det är inte helt rakt :rolleyes:, men hyfsat. Huset har pulpettak och hög takhöjd (ca 3,10 m) på den sida som kabelstammen ska dras, vilket jag tycker talar för att dra den en bit ner. Frågan är hur mycket?

Hittade en risig bild, men jag tror du fattar:

Screen Shot 2015-05-19 at 23.03.35.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I den typen av installationer som du beskriver brukar kablar och dosor vara förlagda ca 20-30 cm ovanför dörrar och fönster. Inte längs med taket såvida inte takhöjden är låg. Vid riktigt låg takhöjd sitter kablarna i taket och dosorna på väggen.

OK, då kanske jag ska göra så här:

Påbörja kabelstråket på ett avstånd ganska nära tak på sidoväggarna (alltså väggarna med snett tak) och sedan låta kabelstråket gå horisontellt – snörrakt – längs rummet.

Från början hade jag tänkt följa taket även på sidoväggarna (med snett tak), men det blir nog inte bra.

Om jag gör på detta sätt hamnar stråket ca 40 cm ovanför dörrar och fönster.

Redigerat:
Har du ingen kärring som kan bestämma detta? Dvs om du har en kärring så kan det vara säkrast att låta henne bestämma för att undvika risken att behöva göra om allt ;)

• Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Hur hade en (eventuellt kvinnlig) elektriker med känsla för stil och detaljer gjort?

OCH det här är INTE för att "klaga" utan av ren upplysning, när man lägger kablar vid sidan av varandra heter det kabelstråk, när man buntar ihop trådar tex i en kabelhärva till bilen kallas det kabelstam.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Tack, då kallar jag det kabelstråk för att undvika missuppfattningar.

Och: det är faktiskt bara BRA om du klagar – så man får lite olika synpunkter från olika håll! Klaga på!

Eftersom du tänker lägga kabel med JR klammer i ett bostadsutrymme vill jag inte lämna några synpunkter i övrigt, det ligger allt för långt från vad jag tycker är ok. ;)

Men om vi slutar kalla det bostadsutrymme? Låt oss säga att det är en källare, industrilokal eller snickeri där JR är OK.

Hur lägga kabel snyggt?

Dessutom: elinstallation som arkitektoniskt uttrycksmedel måste väl vara OK så länge det inte påverkar säkerhet eller funktion?

T ex (hade jag hempulat det här hade jag ju fått STRYK av elektrikerkåren):

lew.jpg
Skapa konto

JR klammer brukar man använda där miljön kräver rostfria och beständiga klammer.
Och angående bilden så vill man ha "lekstuga" så får man väl det, men det på bilden är långt ifrån fackmannamässigt.
Och skulle jag göra en installation i ett fritidshus skulle jag spika kulo med Lettiklammer. Uttagsgupp(er) efter golvlist och belysning efter taklist/takvinkel och följa andra naturliga begränsningslinjer som fönster/dörrar.
Det arkitektoniska kan jag bara ha åsikter om, för fulheten/skönheten ligger enbart i betraktarens ögon.

Det är ju en allmän inställning att elinstallationer inte får synas, "den fula elen".
Jag studsade lite i början av tråden men en snygg installation är en fröjd för ögat.
Bilden från min verkstad och man blir så lycklig när man får till det så redigt.
Trefas till vänster, enfas till höger

• elc.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Fru Maxe och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Lite för glest mellan klamren på den svarta kabeln, annars går det att stå ut med den ... :p ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.