Vill börja med att säga att jag kan i princip ingenting om el.

Mina gamla föräldrar är ute efter en grill och mitt förslag till dom var att införskaffa en elgrill. Visst det kanske inte blir den riktiga känslan av grill men det kommer duga för dom, nog om det.

Nu till frågan.
Elgrillen måste kopplas till jordade uttag vilket inte finns. Då tänkte jag om det är möjligt att köpa en portabel JFB och koppla grillen till?

Grillen det handlar om är denna
https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/grillar-och-eldstader/elgrillar/elgrill-802467/

Och JFBn jag kollat på är denna
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ukter/jordfelsbrytare/jordfelsbrytare-402327/

tommib
Nja, det korrekta svaret på frågan är nej. En JFB ersätter inte jordade uttag.

Man kan diskutera mer kring riskens art och vad en JFB gör. Man kan också diskutera kring kalkylerade risker osv.

Med tanke på användningen och användarna så måste svaret i mitt tycke ändå bli nej. Se till att det blir installerat jordat uttag, med JFB.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nja, det korrekta svaret på frågan är nej. En JFB ersätter inte jordade uttag.

Man kan diskutera mer kring riskens art och vad en JFB gör. Man kan också diskutera kring kalkylerade risker osv.

Med tanke på användningen och användarna så måste svaret i mitt tycke ändå bli nej. Se till att det blir installerat jordat uttag, med JFB.
Så för att använda elgrillen så måste anläggningen göras om? Finns ingen genväg?

Raka Raka skrev:
Så för att använda elgrillen så måste anläggningen göras om? Finns ingen genväg?
Inte riskfria genvägar nej. Den kommer sannolikt FUNGERA i vilket uttag som helst, jordat eller ej men skyddet man får av jordning kommer inte finnas. Detta är ju speciellt viktigt utomhus där man av naturliga skäl inte befinner sig i en elektriskt isolerad miljö.

Dina föräldrar har jord indraget i huset, för att använda denna hyfsat säkert behöver man dra en jordad kabel från ett jordat uttag till grillen. Ska det vara ännu säkrare ska det finnas en jordfelsbrytare någonstans mellan inkommande el och grillen.

Grillen skall ju användas utomhus förutsätter jag, och där sätter man väl alltid jordade uttag.

A alfista skrev:
Grillen skall ju användas utomhus förutsätter jag, och där sätter man väl alltid jordade uttag.
Vet faktiskt inte om det är jordade uttag dom har utomhus. Huset är från -77 om man satte jordat utomhus då? Kan vara så att det är något man har satt in senare får höra med föräldrarna.

Men det viktigaste är att uttaget är jordat? För skulle det då hända något med apparaten som är kopplad så går säkringen. Men det bästa hade varit om det även fanns JFB? För då släcks hela anläggningen om något skulle hända med apparaten som är kopplad? Tänker jag rätt?

jordat. Om en tråd lossnar invändigt så är tanken att den rör vid höljet som leder strömmen tillbaka via jord och säkringen går. Dock ska det då upp i 10 Ampere innan den stängs. Hjälper inte om du står barfota i trädgården och råka nudda vid kabeln som råkat skadas så att kopparn sticker ut. Då får DU strömmen genom dig och eftersom du leder lite halvdåligt går inte säkringen så du kan få ström en bra stund...

JFB. OM ström som skickas till grillen inte kommer tillbaka genom nollan ( om minst 30 tusendels Ampere saknas) så bryts strömmen. Händer något av ovanstående finns det en risk att det kittlar till precis när du får ström i dig men JFB bryter långt innan det blir farligt.

Ojordat. Lossnar en tråd inuti kan hela grejen vara strömförande och du märker det inte förrän du står barfota och rör vid den. Då går strömmen genom till till jorden. Det kan pågå en bra stund om motståndet bara är tillräckligt högt så inte säkringen går.

JFB är utan tvekan ett bra skydd för personer. Säkring bra skydd för grillen. Ojordat är bara ok om du inte har möjlighet att röra grillen och något jordat samtidigt.

Raka Raka skrev:
Vet faktiskt inte om det är jordade uttag dom har utomhus. Huset är från -77 om man satte jordat utomhus då? Kan vara så att det är något man har satt in senare får höra med föräldrarna.
Att utomhusuttag ska vara jordade är ett krav som funnits sedan "tidernas begynnelse". Jag har aldrig sett ett ojordat uttag utomhus, det vore i så fall en regelvidrig installation.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.