Ser att Elgiganten säljer kök. Hur är kvaliteten? Vilket märke har dem på sina vitvaror?
Verkar vara ett bra pris och 25 års garanti. Ska testa deras ritprogram så får vi se vad det finns att välja på och vad priset landar på jämfört med t.e. Ikea.

• Gilla
Hugo10
  • Laddar…
25 års garanti mot vad, inget kök klarar sig oskadat under 25 år oavsett pris. Men enklast att få någon uppfattning om kvalitet är känn på vikten på skåpstommar av samma storlek. lättstomme = porös skiva i stomme = dålig kvalitet

• Gilla
Oeldling
  • Laddar…
Det lilla jag har sett av Epoq har jag inte blivit imponerad av, iaf inte av bänkskivorna i laminat som ser hemska ut i utställningsköken. Känner bara en person som har epoq och han är dock nöjd.

jag har satt in ett Epoq kök med plan vita luckor. Jag tycker finishen på målningen på luckorna är bra - tänkte ta IKEA kök först men jag tyckte Epoqs luckor Plan vita var snyggare än IKEAs motsvarighet.

Jag köpte en del vitvaror från Elgiganten oberoende av köket - eftersom Elgiganten säljer Epoq så finns de flesta märken att välja på av vitvaror. Köpte kylFrys från Expert.

har bara haft köket i några månader men det funkar bra hittills.
Har många lådor - härligt med mjukstängning - de känns ganska lika IKEAs, samma mått förutom att Epoq är 5 cm djupare.
Vilket är bra då det ryms lite mer - men det går inte att använda vissa av IKEAs lådinredningar vilket jag hade tänkt.

Får väl se hur bra köket håller i längden men det känns bra nu iallafall. Jag köpte extra lådfront och lucka utifall jag klantar mig och pajar någon lucka om ett år eller så och om Epoq då inte har luckorna kvar....

jag köpte ekskiva som jag kapade och slipade samt granitskiva som jag har vid hällen så jag har ingen erfarenhet av Epoqs bänkskivor.

cecar33 skrev:
25 års garanti mot vad, inget kök klarar sig oskadat under 25 år oavsett pris. Men enklast att få någon uppfattning om kvalitet är känn på vikten på skåpstommar av samma storlek. lättstomme = porös skiva i stomme = dålig kvalitet
Fullständigt irrelevant, skulle snarare säga tvärt om.
Naturligtvis så är stommarna det som håller längst i ett kök, det är luckor, lådor, gångjärn och bänkskivor som visar på kvaliteten på ett kök.

• Gilla
Isen
  • Laddar…
@Nimajneb

Vad är dina skåpluckors gångjärn fästa i? Fanerad pressad papp är inte så starkt, och det är ungefär den kvaliteten på många stommar. Men visst har du rätt i stort.

pinnladan skrev:
@Nimajneb

Vad är dina skåpluckors gångjärn fästa i? Fanerad pressad papp är inte så starkt, och det är ungefär den kvaliteten på många stommar. Men visst har du rätt i stort.
Vad man gör när man pressar spånskivan är att man har en högre densitet på dom ställen som infästningar finns. På så sätt så behåller man styrkan där samtidigt som man får ner totala materialförbrukningen.

Nimajneb skrev:
Vad man gör när man pressar spånskivan är att man har en högre densitet på dom ställen som infästningar finns. På så sätt så behåller man styrkan där samtidigt som man får ner totala materialförbrukningen.
Är inte detta önsketänkande i högsta grad?

Tror du verkligen att spånskivan tillverkas med så exakta specifikationer för varje enskilt skåp? Du måste drömma :rolleyes:

Vi byggde ett Epoq-kök 2007 som fortfarande är som nytt. Inga problem med gångjärn eller lådsystem. Jag tycker att det håller mycket god kvalitet. Här är vår byggtråd:
http://www.byggahus.se/forum/kok/64...rm-fore-efter-samt-byggbilder.html#post451120

Vi köpte dock bänkskiva med ho, och även beslag, från Kvik, mest för att vi inte hittade något vi gillade hos Epoq.

Jag skulle säga att stommarna är väldigt gedigna. Vi valde ekluckor och en av fördelarna som jag såg med Epoq jämfört med exempelvis Ikea är att stommarna går att få i annat än vitt. Betydligt snyggare att matcha en trälucka med en icke-vit stomme, tycker jag.

KnockOnWood skrev:
Är inte detta önsketänkande i högsta grad?

Tror du verkligen att spånskivan tillverkas med så exakta specifikationer för varje enskilt skåp? Du måste drömma :rolleyes:
Så reagerade jag åxå första gången jag hörde talas om det.
Men skåpen är ju eg väldigt standardiserade när det kommer till sidorna vilket gör att man vet var förstärkning behövs och då läggs denna förstärkning som ett band i spånplattan.
Kolla här tex http://www.swedspan.com/particle-boards, jag har även sett en djupare förklaring men hittar inte länken just nu.

H
Epoq är Ballingslövs lågprismärke. Båda dessa kök tillverkas av Blum, som även tillverkar IKEA:s kök (och de flesta andra kök). Att köpa Epoq är som att köpa ICA:s egna ketchup istället för Felix eller Heinz. Det är dock samma tomater och samma fabriker som kör ketchupen. Det du betalar för är en livsstil eller en känsla. Är det viktigt för dig att ditt kök ska ha ett visst märke, så kommer du inte bli nöjd med ett Epoq-kök. Vill du däremot lägga pengarna på annat än att betala för ett fint märke, så kommer du att bli nöjd!

• Gilla
Sebali och 1 till
  • Laddar…
hcan skrev:
Epoq är Ballingslövs lågprismärke. Båda dessa kök tillverkas av Blum, som även tillverkar IKEA:s kök (och de flesta andra kök). Att köpa Epoq är som att köpa ICA:s egna ketchup istället för Felix eller Heinz. Det är dock samma tomater och samma fabriker som kör ketchupen. Det du betalar för är en livsstil eller en känsla. Är det viktigt för dig att ditt kök ska ha ett visst märke, så kommer du inte bli nöjd med ett Epoq-kök. Vill du däremot lägga pengarna på annat än att betala för ett fint märke, så kommer du att bli nöjd!
Fel. Stor skillnad på icas egen ketchup och felix!!

• Gilla
Pezzo
  • Laddar…
jkarlberg skrev:
Fel. Stor skillnad på icas egen ketchup och felix!!
För att inte tala om Heinz :)

Men vad har det med kök att göra egentligen?

Blum tillverkar beslag, gångjärn, lådsystem och sånt.
Och IKEA sladdar väl lite fram och tillbaka mellan Blum och Hettich.
Liksom förmodligen alla "kökstillverkare"

Men skåpstommarna tillverkas av andra aktörer.
Det är träindstri, eller kanske det skall kallas träförädlingsindustri.

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten, Hcan!

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Har epok kök själv samt att jag monterat in ett par stycken utöver mitt eget. Jag är riktigt nöjd med mitt och skulle lätt välja ett epoq igen. Finns inget att klaga på alls enligt min mening. Riktigt stabila stommar (19mm) och gångjärn och lådskenor håller riktigt bra kvalitet.
Tror det var Hettich beslag när jag monterade mitt men de kan ju ha bytt leverantör.

T
hcan skrev:
Eftersom tråden startades för ett och halvt år sedan tror jag nog att TS har valt kök:rolleyes:

....och som sagt Blum tillverkar inga kök utan endast lådsystem och gångjärn.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.