Den från classe mäter över tiden. Jag har sådan kopplad t ex mot datorn och jag kan se över tiden hur mycket ja toitalt gjort av med.

Hej,

Tack för många bra tips och råd!

Har idag köpt den "utgående" som någon kallade den för 119:- hos 'mannen i sjön'.

Det är nog som du skriver 'rollo' att den mäter över tiden och det är ju ganska lätt att själv notera när man senast nollställde. Funderar på vad din erfarenhet 'Linnex' beror på eftersom du 'tappade' tidsmätningen över en längre period?

Lite lustigt är det när man läser i manualen vad gäller prisberäkning eftersom det står 'kr' i texten, är en EUR-sympol i displayen och är en $-symbolen i de grafiska bilderna som finns i manualen...hehe....

Nåväl, nu skall vi se hur den artar sig - det är ju min första mätare av denna typ så det kommer väl gå över styr som vanligt när man blir nyfiken på vad man senare kan köpa upp sig till... :) :)
Denna verkar ju vara ett steg på vägen, men det finns väl 'värre'? http://shop.conrad.se/cgi/websale6....5%2fe3f37c795bfc78006bf7685502c2a3c8%2fmd5%7d

Skulle ju utan tvekan kunna tänka mig följande:

Givare med temperatur, hygrometer och lufttryck på åtminstone 9 olika platser, vindmätare, regnmätare samt UV-mätare plus energiförbrukning med uppgift liknande de som denna mätaren har för ett tiotal olika förbrukare plus totalen på inkommande i huvudelcentralen - alltihop synligt på en centralt placerad display i köket samt realtidsloggat med tidkod in i datorn för statistik....kom igen vad behöver man då?

Vänligen

TMC

Redigerat:
Temp/fuktmätare med loggning har jag skaffat till mitt fritidshus som jag håller på att bygga. Tillverkaren heter ELV och finns i Tyskland:

http://www.elv.de

modellen som jag har heter WS 300 PC och kopplas med USB till datorn. Enheten har lokal temp, fukt och lufttryck, och till den kan man koppla upp till åtta ttrådlösa temp/fuktsensorer S 300 TH. Basenheten loggar alla mätningar och laddar över dom till datorn när man ansluter, du behöver alltså inte ha datorn påslagen hela tiden.

Mycket smidig och billig lösning, totalpris inkl frakt och moms för basenhet och åtta sensorer blev € 190.

mvh/fth

P.S. du kan även ansluta ytterligare en "multisensor" med vindstyrka, vindriktning, regnmängd, temp och luftfuktighet till basenheten. /fth

Tack för tips fth - får läsa på länken!

Vänligen

TMC

...hmmm...'shit' hela elv.de är ju enbart på tyska att dom inte kan börja harmoniera sig med övriga Europa...här blir det till att läsa lååångsaaamt...

Förresten, vilka olika modeller 'valde' du mellan fth innan du bestämde dig för just WS 300 PC? Hur är det med lufttrycksgivare - vet du om dom har någon sådan?

Vänligen

TMC

TMC skrev:
Hej,

Funderar på vad din erfarenhet 'Linnex' beror på eftersom du 'tappade' tidsmätningen över en längre period?

TMC
Min erfarenhet baseras på att jag hade den inkopplad och kunde konstatera efter en tid att kWh inte stämde. Minns inte hur länge den var inkopplad och vad det berodde på.
Hur många tecken visar den? Funderar på om det kan varit så att de visade hundratal och inte klarade av tusental.... Var ett tag sedan...

Nja, jag har för mig att den har många tusen kWh som kapacitet, men när det gäller tidsmätningen så står det att den mäter timmar, minuter och sekunder till 99:60:60 för att därefter visa hela timmar om jag kommer ihåg rätt från manualläsningen igår.

Var det för att du kanske mätte lysrör/lågenergilampor som kWh inte stämde eller är den helt värdelös oavsett vad man mäter för förbrukare?

Vänligen

TMC

Nä.. Jag kommer inte ihåg exakt vad det var jag mätte men jag minns att jag hade den uppkopplad och det flippade mer än en gång. Visade helt felaktigt.

Lysrör etc har jag ingen erfarenhet av. Fick info från en bekant som är lärare i elektronik att de enklare mätarna inte klarar dem (visar rätt). Han gav mig säkert en förklaring som jag fattade noll av :-$

Linnex skrev:
Lysrör etc har jag ingen erfarenhet av. Fick info från en bekant som är lärare i elektronik att de enklare mätarna inte klarar dem (visar rätt). Han gav mig säkert en förklaring som jag fattade noll av :-$
Det är inte så svårt egentligen, det finns vissa komponenter som kan lagra energi (spolar och kondensatorer) och i ett växelspänningsfall så kan de alltså skicka tillbaka energi till nätet när polariteten har vänt. Detta kallas "reaktiv effekt". De enklare mätarna tar säkert inte reaktiv effekt i beaktande, alltså ström som bara åker "fram och tillbaka" mellan förbrukaren och nätet. Om du har en (typiskt) induktiv last, dvs den innehåller en spole (transformator) som man har i ett lysrör så ser man mer av det här. Skillnaden mellan avgiven effekt och "ström som bara åker fram och tillbaka" kallas effektfaktor. Om faktorn är 1 så betyder det att all energi som strömmen levererar till förbrukaren går åt i förbrukaren (som ljus, värme, nyttigt arbete eller något). Om effektfaktorn är 0 så betyder det tvärt om att ingen av den energi som strömmen levererar till förbrukaren omvandlas där, utan all skickas i stället tillbaka till nätet under nästa cykel. (Vektor)summan av de båda typerna av effekter mäts i VA (Volt-ampere) och kallas skenbar effekt och "nyttig" effekt i W (Watt) den kallas aktiv effekt. Du måste dimensionera säkring och ledningar efter skenbar effekt, men får bara maximalt aktiv effekt ut ur apparaten, därför eftersträvas en effektfaktor nära 1.

Jag vet inte om min första mätare från Claes (32-3760) mäter aktiv effekt, men den visar i alla fall inte effektfaktor (PF-Power Factor) men min andra (36-2897) gör det. Den presenterar också rimliga siffror, t ex på en liten väggvårta så visar den en effektfaktor på 0.1, dvs en 9/10 av effekten levereras tillbaka till nätet. Vilket är rimligt, man lägger inte ner några pengar på effektfaktorkorrigering på en så billig lågförbrukare som en batterieliminator. På en lysrörsarmatur så sitter det typiskt dock en kondensator parallellt över transformatorn för att "vrida tillbaka" effektfaktorn närmare 1 (0.7 eller så, mer blir inte ekonomiskt). Så den andra mätaren är i vilket fall mer kapabel här. Och dessutom billigare...

TMC skrev:
Förresten, vilka olika modeller 'valde' du mellan fth innan du bestämde dig för just WS 300 PC? Hur är det med lufttrycksgivare - vet du om dom har någon sådan?

Vänligen

TMC
Jag valde WS300PC mest därför att jag endast kommer att använda siffrorna i datorn, då var den billigast. Övriga modeller har mer eller mindre avancerade displayer för att se värden "direkt".

Vad gäller lufttryck så har WS300PC (och alla andra modeller också tror jag) intern givare för detta. Eller vill du ha flera lufttrycksgivare kopplade till basenheten? Jag tror inte lufttrycket varierar nämnvärt över givarnas räckvidd... :-)

/fth

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.