Hej!
Kanske en dum fråga men vet någon av er om det finns möjlighet att se den aktuella samt 24h elförbrukning för en Nibe F750? Anledning till att jag är intresserad av detta är för att jag precis aktiverat SPA och vill se hur den förbrukar som mest el i samband med när priset är som lägst och liknande.
Har googlat runt och sökt i forumet men har tyvärr inte hittat någon lösning på detta. Går det att göra det via en F750 eller görs det via elbolaget? Går det att kontrollera detta på annat sätt?
Uppskattar all hjälp jag kan få!
Mvh
Kanske en dum fråga men vet någon av er om det finns möjlighet att se den aktuella samt 24h elförbrukning för en Nibe F750? Anledning till att jag är intresserad av detta är för att jag precis aktiverat SPA och vill se hur den förbrukar som mest el i samband med när priset är som lägst och liknande.
Har googlat runt och sökt i forumet men har tyvärr inte hittat någon lösning på detta. Går det att göra det via en F750 eller görs det via elbolaget? Går det att kontrollera detta på annat sätt?
Uppskattar all hjälp jag kan få!
Mvh
Enkel avläsning i elcentralen, haft mina i 10år nu.
Nu finns det smidigare grejer från typ Schneider som monteras i elcentralen och du får allt i en mobilapp. Lyssna med en elektriker.
SPA sänker inte din elförbrukning utan flyttar den bara till billig tid. Elförbrukningen kan därmed öka för att VP ska jobba ifatt ett underskott och då används ibland elpatronen.
Ta en funderare över SPA. Jag använder det inte.
Nu finns det smidigare grejer från typ Schneider som monteras i elcentralen och du får allt i en mobilapp. Lyssna med en elektriker.
SPA sänker inte din elförbrukning utan flyttar den bara till billig tid. Elförbrukningen kan därmed öka för att VP ska jobba ifatt ett underskott och då används ibland elpatronen.
Ta en funderare över SPA. Jag använder det inte.
Det finns ju billiga strömmätare som kan - eller inte - vara installerade i pumpen.
Ev. har vissa pumpar riktiga effektmätare men det har inte min F730 - sannolikt inte ditt system heller. Om enkle strömmätare är på plats mäter de ström per fas. Jag hade såna på föregående pump - de satt på inkommande ledningar till huset och kunde begränsa elen så inte propparna gick (flvp fick dra mindre om för höga värden). Vid bytet till nuvarande F730 så var det 3 st såna med i lev. Så de installerades i elskåpet där 3 faser går till NIBE:n. Och de mäter inte inkommande strömmar utan bara F730:ans elförbrukning. När jag kollat är det alltid 2:a fasen som körs - dvs kompressor och elektronik, ja det mesta är inkopplat på samma fas (fas 2 hos mig då). De kallas B1, B2, B3 i servicemenyn. För att testa fixade jag till systemet så den gick utan kompressor. Och först när tillskott sattes på gick fas 1 och fas 3 på. Antar det sitter 2 inkopplade element på dessa faser. Sedan har systemet en faktor - 300 (har jag sett). Tror den ska kompensera för fasförskjutning (spänning och el kurva ligger inte helt på varandra - ena lite framför). Men effekten (med eller utan sk reaktiv effekt) är ju bara att räkna ut som 230VAC (eller vad ni har för spänning hos er) * elen i Ampere. Så om fas 2 drar 10 Ampere och bara en fas körs så är effekten 230*10 - typ 2300W. Inkluderar fläkt, cirkulationspump - som jag förstår är allt inkopplat på samma fas utom ”tillägg”. Loggat B1 och B3 över tid - de är alltid noll. Men jag har ju stängt av tillägg under det halvåret jag loggat.
De ursprungliga - likadana - strömmätarna som lev. med pumpen före var ganska lika i sina värden över en veckas period. Hoppas det betyder att huset är någorlunda neutralt när det gäller fasförbrukningen. De är nu bortkopplade och det sitter en modern mätare som läser diodpulser. Den kommer ungefär till samma resultat mellan faserna. Totala effekten vet jag inte, har inte haft dem inkopplade samtidigt (och det var ju dumt...).
Jag vet att dessa elmätare i pumpen är mycket enkla, men de ger viss info i alla fall. Du kollar bara B1-B3 när kompressorn går så ser du om dessa är installerade och vilken som gör jobbet mot kompressorn i så fall. Senare tänkte jag (har inte kunnat eftersom det alltid är ngn hemma) - slå av alla proppar utom de till pumpen. Och sedan jämföra pumpens elförbrukning (B2) med den moderna diodavläsaren (som Tibber sålt mig). Måste bara ha igång wifi så den funkar också (en till propp på då om det ska funka).
När gäller SPA har jag stängt av den. Men det beror bara på att huset är trögt. Betong i golvet. Har du ett trähus utan betongplatta kan du nog nyttja SPA. Eftersom min byggare rev bort alla rumsjusteringar och sa det var skit - så har huset bara värmts med utetemp som grund. Han menade på att vi hade trögt hus med öppen planlösning och kunde skippa automatiken. (Det har funkat men lite sämre ett par veckor höst och vår). Om ert hus inte är lika trögt och man kan ha olika temp i olika rum är det annu större ide testa SPA. Kom bara ihåg att det är bättre köra hela tiden lite grann med kompressorn - jämfört köra som en tok på natten för att elen är billig. Hört om hus som oscillerar i temp pga detta.
Ok, nog för nu. Alla hus är olika. Lycka till.
Ev. har vissa pumpar riktiga effektmätare men det har inte min F730 - sannolikt inte ditt system heller. Om enkle strömmätare är på plats mäter de ström per fas. Jag hade såna på föregående pump - de satt på inkommande ledningar till huset och kunde begränsa elen så inte propparna gick (flvp fick dra mindre om för höga värden). Vid bytet till nuvarande F730 så var det 3 st såna med i lev. Så de installerades i elskåpet där 3 faser går till NIBE:n. Och de mäter inte inkommande strömmar utan bara F730:ans elförbrukning. När jag kollat är det alltid 2:a fasen som körs - dvs kompressor och elektronik, ja det mesta är inkopplat på samma fas (fas 2 hos mig då). De kallas B1, B2, B3 i servicemenyn. För att testa fixade jag till systemet så den gick utan kompressor. Och först när tillskott sattes på gick fas 1 och fas 3 på. Antar det sitter 2 inkopplade element på dessa faser. Sedan har systemet en faktor - 300 (har jag sett). Tror den ska kompensera för fasförskjutning (spänning och el kurva ligger inte helt på varandra - ena lite framför). Men effekten (med eller utan sk reaktiv effekt) är ju bara att räkna ut som 230VAC (eller vad ni har för spänning hos er) * elen i Ampere. Så om fas 2 drar 10 Ampere och bara en fas körs så är effekten 230*10 - typ 2300W. Inkluderar fläkt, cirkulationspump - som jag förstår är allt inkopplat på samma fas utom ”tillägg”. Loggat B1 och B3 över tid - de är alltid noll. Men jag har ju stängt av tillägg under det halvåret jag loggat.
De ursprungliga - likadana - strömmätarna som lev. med pumpen före var ganska lika i sina värden över en veckas period. Hoppas det betyder att huset är någorlunda neutralt när det gäller fasförbrukningen. De är nu bortkopplade och det sitter en modern mätare som läser diodpulser. Den kommer ungefär till samma resultat mellan faserna. Totala effekten vet jag inte, har inte haft dem inkopplade samtidigt (och det var ju dumt...).
Jag vet att dessa elmätare i pumpen är mycket enkla, men de ger viss info i alla fall. Du kollar bara B1-B3 när kompressorn går så ser du om dessa är installerade och vilken som gör jobbet mot kompressorn i så fall. Senare tänkte jag (har inte kunnat eftersom det alltid är ngn hemma) - slå av alla proppar utom de till pumpen. Och sedan jämföra pumpens elförbrukning (B2) med den moderna diodavläsaren (som Tibber sålt mig). Måste bara ha igång wifi så den funkar också (en till propp på då om det ska funka).
När gäller SPA har jag stängt av den. Men det beror bara på att huset är trögt. Betong i golvet. Har du ett trähus utan betongplatta kan du nog nyttja SPA. Eftersom min byggare rev bort alla rumsjusteringar och sa det var skit - så har huset bara värmts med utetemp som grund. Han menade på att vi hade trögt hus med öppen planlösning och kunde skippa automatiken. (Det har funkat men lite sämre ett par veckor höst och vår). Om ert hus inte är lika trögt och man kan ha olika temp i olika rum är det annu större ide testa SPA. Kom bara ihåg att det är bättre köra hela tiden lite grann med kompressorn - jämfört köra som en tok på natten för att elen är billig. Hört om hus som oscillerar i temp pga detta.
Ok, nog för nu. Alla hus är olika. Lycka till.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Säkert som för de flesta. Vilken typ hus har du?
Hur mycket värmekapacitet är det i huset - klarar du ett dygn i ganska kallt väder helt utan värme utan att graderna rör sig för mycket i rummen?.
Tänker man köpa elen när det är billigt för att det också skall värma under perioden när det är dyrt så gäller det att ha termisk lagringskapacitet i huset - och då pratar vi om betydligt mera än några hundra liter vatten i en beredartank (som dessutom ger sämre COP ju varmare det värms) utan typ om tvåsiffrigt antal ton i tex. golvvärmeytor som inte värms många grader över tänkt rumstemperatur och då med flytande kondensering i LLVP mot golvtemperaturen.
Tänker man köpa elen när det är billigt för att det också skall värma under perioden när det är dyrt så gäller det att ha termisk lagringskapacitet i huset - och då pratar vi om betydligt mera än några hundra liter vatten i en beredartank (som dessutom ger sämre COP ju varmare det värms) utan typ om tvåsiffrigt antal ton i tex. golvvärmeytor som inte värms många grader över tänkt rumstemperatur och då med flytande kondensering i LLVP mot golvtemperaturen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

