Hej, min baklucka på volvon har länge inte gått att öppna med handtaget, enbart med fjärren. Felet kom smygande under ett par år när det gick från och till men sen helt upphörde funka,
Tänkte fixa det nu och monterade isär allting rejält och testade alla kablar för att upptäcka ev kabelbrott, men alla kablar hade motstånd och leder ström utan problem.
När jag sen monterade dit låset igen så funkade ingenting och i displayen stod meddelandet "öppen baklucka", fastän den var stängd. Så nu gick det inte att öppna med varken fjärr eller knapp, endast med huvudnyckeln.
Nu prövade jag alla möjliga sätt och har hittat ett som funkar. Om jag kopplar blåsvart kabel direkt till batteriets minuspol antingen vid kopplingen i bakluckan eller på vänstersidan så försvinner felmeddelandet i displayen, och nu funkar både knapp och fjärrkontroll för att öppna bakluckan. Baksidan är att bilen nu tror att luckan alltid är stängd så även om jag öppnar luckan står inget meddelande om det, och belysningen i kofferten slås inte heller på.
Är det nån som har en resonlig förklaring vad som kan ligga bakom det hela och kan det finnas en möjlig lösning för att få till så att allting funkar riktigt..?
Tänkte fixa det nu och monterade isär allting rejält och testade alla kablar för att upptäcka ev kabelbrott, men alla kablar hade motstånd och leder ström utan problem.
När jag sen monterade dit låset igen så funkade ingenting och i displayen stod meddelandet "öppen baklucka", fastän den var stängd. Så nu gick det inte att öppna med varken fjärr eller knapp, endast med huvudnyckeln.
Nu prövade jag alla möjliga sätt och har hittat ett som funkar. Om jag kopplar blåsvart kabel direkt till batteriets minuspol antingen vid kopplingen i bakluckan eller på vänstersidan så försvinner felmeddelandet i displayen, och nu funkar både knapp och fjärrkontroll för att öppna bakluckan. Baksidan är att bilen nu tror att luckan alltid är stängd så även om jag öppnar luckan står inget meddelande om det, och belysningen i kofferten slås inte heller på.
Är det nån som har en resonlig förklaring vad som kan ligga bakom det hela och kan det finnas en möjlig lösning för att få till så att allting funkar riktigt..?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok jag får kolla alla kablar efter avbrott igen..
Förbikopplade varje kabel i sänder för att se om nån var trasig, de var hela. Men får vara ganska nöjd med den lösning jag hittade nu funkar alla öppningsreglage och bara bra att lamporna i trunken inte lyser då drar det ingen extra ström.. 👍
Det känns väldigt tveksamt när du pressat i en stor spik i kontaktstycket. Du kan mycket väl ha orsakat mer skada med den metoden av felsökning.
Om du är seriös i din felsökning måste du fixa fram ett elschema så du ser vad du har för mikrobrytare i låset till bakluckan, det kan mycket väl vara en sådan som är trasig.
Om du är seriös i din felsökning måste du fixa fram ett elschema så du ser vad du har för mikrobrytare i låset till bakluckan, det kan mycket väl vara en sådan som är trasig.
Rätt säker på att du har avbrott i härvan mellan lucka och kaross. Har själv bytat ett flertal sådana. Kollar du vinklarna på kabel vid öppen/stängd lucka förstår du problemet. Har för mig kabeln kostade ca 800 för nåt år sen men den kan mycket väl vara "utgången" nu.... Ett tips i allmänhet, kabeln fri i båda ändar, belasta med tex. 21w glödlampa samtidigt som du drar lätt i kabeln, då hittar du snart en dålig kabel. Ohmmätning på obelastad kabel ger ofta ett ok värde även om kabeln i princip är helt av och ändarna bara rör vid varandra.M munspelarn skrev:Hej, min baklucka på volvon har länge inte gått att öppna med handtaget, enbart med fjärren. Felet kom smygande under ett par år när det gick från och till men sen helt upphörde funka,
Tänkte fixa det nu och monterade isär allting rejält och testade alla kablar för att upptäcka ev kabelbrott, men alla kablar hade motstånd och leder ström utan problem.
När jag sen monterade dit låset igen så funkade ingenting och i displayen stod meddelandet "öppen baklucka", fastän den var stängd. Så nu gick det inte att öppna med varken fjärr eller knapp, endast med huvudnyckeln.
Nu prövade jag alla möjliga sätt och har hittat ett som funkar. Om jag kopplar blåsvart kabel direkt till batteriets minuspol antingen vid kopplingen i bakluckan eller på vänstersidan så försvinner felmeddelandet i displayen, och nu funkar både knapp och fjärrkontroll för att öppna bakluckan. Baksidan är att bilen nu tror att luckan alltid är stängd så även om jag öppnar luckan står inget meddelande om det, och belysningen i kofferten slås inte heller på.
Är det nån som har en resonlig förklaring vad som kan ligga bakom det hela och kan det finnas en möjlig lösning för att få till så att allting funkar riktigt..?
[bild]
[bild][bild][bild][bild][bild]
Har samma problem.
Har du löst det, jag kan öppna och stänga med både knapp i luckan eller knapp på nyckeln, fast den "bagagelucka öppen.
Om jag fattar det rätt så om nummerplåtsbelysningen fungerar så ska det att fungera att låsa upp med knappen som sitter i luckan?
Jag tror mitt problem kan vara kabelbrott eller något med microbrytaren.
Har du löst det, jag kan öppna och stänga med både knapp i luckan eller knapp på nyckeln, fast den "bagagelucka öppen.
Om jag fattar det rätt så om nummerplåtsbelysningen fungerar så ska det att fungera att låsa upp med knappen som sitter i luckan?
Jag tror mitt problem kan vara kabelbrott eller något med microbrytaren.
Klicka här för att svara
