Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Men alltså, är den inkopplad i centralen eller är den bara utdragen?
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om jordledaren inte är inkopplad så ligger den och flyter och tar sig en egen pontential. Mäter du då från t.ex. fasen där du har 230V så kommer du få ett värde som brukar kunna variera lite. 92V, 136V, 155V osv.
Även mellan nolla och jord kommer du få ett värde eftersom att de inte har samma pontential i.o.m. att det inte är ihopkopplade i centralen.
Var hos en kund idag som själv hade mätt upp 140 V mellan fas och nolla när han felsökte varför en lampa inte funkade. Då var det mycket riktigt nollan som hade lossnat i en toppklämma. Samma fenomen då.
//Patrik
Även mellan nolla och jord kommer du få ett värde eftersom att de inte har samma pontential i.o.m. att det inte är ihopkopplade i centralen.
Var hos en kund idag som själv hade mätt upp 140 V mellan fas och nolla när han felsökte varför en lampa inte funkade. Då var det mycket riktigt nollan som hade lossnat i en toppklämma. Samma fenomen då.
//Patrik
det finns ingen jord och har aldrig funnits:
Men jag har dragit en tjock svart kabel från elcentralen ut från huset 15m eller mer som ska bli jordkabel i framtiden, den har jag kopplat in på jord skenan där alla jord från eluttag sitter (xsvarta + 2stgulgrön)
jag började felsöka elfel efter att tjejen klagat på stötar i vasken när hon stod barfota.
jag fick 4 volt ac mellan rinnande vatten i vasken och blöta klinkers på golvet.
men känns verkligen 4 volt som stötar?
så altså är allt normalt hos mig eller ska jag skruva bort allt som har med jordning att göra?
Men jag har dragit en tjock svart kabel från elcentralen ut från huset 15m eller mer som ska bli jordkabel i framtiden, den har jag kopplat in på jord skenan där alla jord från eluttag sitter (xsvarta + 2stgulgrön)
jag började felsöka elfel efter att tjejen klagat på stötar i vasken när hon stod barfota.
jag fick 4 volt ac mellan rinnande vatten i vasken och blöta klinkers på golvet.
men känns verkligen 4 volt som stötar?
så altså är allt normalt hos mig eller ska jag skruva bort allt som har med jordning att göra?
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om du säger att du dragit en "tjock, svart jordkabel", då tror alla att du har dragit en markkabel, d.v.s. grävt ner en matning till t.ex. en central i ett garage.
Men som jag förstår dig rätt så är inte detta någon jordkabel/markkabel utan en jordledare/skyddsjordledare. Korrekt?
Ska du ansluta den till ett jordspett eller vad?
//Patrik
Men som jag förstår dig rätt så är inte detta någon jordkabel/markkabel utan en jordledare/skyddsjordledare. Korrekt?
//Patrik
aha då förstår jag, då är det jordledare som senare ska anslutas till "jordspett"Patrik_Hed skrev:Om du säger att du dragit en "tjock, svart jordkabel", då tror alla att du har dragit en markkabel, d.v.s. grävt ner en matning till t.ex. en central i ett garage.
//Patrik
Varför man skyddar golvvärme med jordfelsbrytare är främst för att man inte ska DÖ vid ett kabelfel. Inte primärt för att någon föreskrift/försäkringsbolag kräver detta.
Vilket land du än är i, och vilka regler/lagar/föreskrifter som än må finnas, så tror jag ändå att de har spänning och ström som kan vara farlig för dig, din flickvän, husdjur osv..
Lägg ner det där!
Vilket land du än är i, och vilka regler/lagar/föreskrifter som än må finnas, så tror jag ändå att de har spänning och ström som kan vara farlig för dig, din flickvän, husdjur osv..
Lägg ner det där!
Redigerat:
Mja..Mikael_L skrev:
Däremot vilket kön "läppglans" har förtäljer ej historien.. Spelar väl heller ingen rollläppglans skrev:
Iofs kan ju "tjejen" vara läppglans dotter, mamma eller syster.. Fast känns inte som att det har så stor betydelse.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg