746 läst ·
4 svar
746 läst
4 svar
Elfel eller spökjakt?
Vi har nyligen flyttat in i ett äldre hus och har upptäckt att i ett av rummen på ovanvåningen så har en lampa tänds utan vår inverkan, vad 2-3 tillfällen( en vanlig äldre skärmlampa från Ikea med strömbrytare på sladden). Samt igår natt så tändes en gammal lampa i klädkammaren, med en strömbrytare som man vrider, av klassiskt snitt.
Gubben som bodde i huset innan var elektriker och allt gällande elen tycks vara i gott skick samt väldigt välplanerat och välgjort.
Så, hur förklarar man det här för sambon ( och mig!) hur detta möjligtvis kan ske?
Gubben som bodde i huset innan var elektriker och allt gällande elen tycks vara i gott skick samt väldigt välplanerat och välgjort.
Så, hur förklarar man det här för sambon ( och mig!) hur detta möjligtvis kan ske?
Hur känns strömbrytarna? Är de distinkta eller sladdriga? Det kan vara slitna och glappa så att när man släcker hamnar den inte i rätt läge. Om det skulle vara fallet är lösningen att byta strömbrytaren.
Om det å andra sidan skulle vara ett spöke som tänder är det kanske svårare att förklara. Men så länge spöket inte gör något värre än att tända lampan kanske man kan leva med det.
Om det å andra sidan skulle vara ett spöke som tänder är det kanske svårare att förklara. Men så länge spöket inte gör något värre än att tända lampan kanske man kan leva med det.
Jag tycker nog dom känns ganska distinkta faktiskt. Kanske ska pröva ställa dit en annan lampa för att se om problemet återkommer..
Nu när jag tända lampan i klädkammaren så märker jag hur lampan flimrar och har sig, kanske något som hör ihop med mitt problem?
Nu när jag tända lampan i klädkammaren så märker jag hur lampan flimrar och har sig, kanske något som hör ihop med mitt problem?
Moderator
· Stockholm
· 57 756 inlägg
Flimrandet i klädkammaren kan förklara den delen. Då har någon av släkt lampan, men egentligen bara hittat ett ”glappläge” dör den slocknar. Minsta vibration kan då göra att den glappar igång. Byt brytaren!
Brytaren på sladden kanske kan förklaras på samma sätt, inte ovanligt att de blir dåliga. Men om den känns normal, kanske man istället borde fundera på om någon av er börjat gå i sömnen.
Brytaren på sladden kanske kan förklaras på samma sätt, inte ovanligt att de blir dåliga. Men om den känns normal, kanske man istället borde fundera på om någon av er börjat gå i sömnen.
Klicka här för att svara