5 50procent skrev:
Det är inte farligt så länge man inte ansluter klass 1 apparater.
Men då skall även ett fel uppstå så att berörbara delar på apparaten bli spänningssatta.
Eftersom uttagen tidigare var ojordade och det är en lägenhet så tolkar jag det som att man vid byggnationen tillämpade skyddsmetoden isolerad miljö. Det har inte förändrats när man bytt till jordade uttag utan ansluten skyddsjord. Enfelsprincipen är intakt, spänningssättning av en utsatt del innebär inte fara gör person eller egendom.

Etiskt bör TS se till att felet åtgärdas men juridiskt tror jag inte TS har någon skyldighet då det är något som lätt hade kunnat undersökts inom ramen undersökningsplikten.
Med en vägguttagsprovare är det lätt att kontrollera om jord är framdragen till uttaget utan att behöva skruva isär ett eluttag, det är även möjligt att testa en jordfelsbrytare.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ent/spanningsprovare/vagguttagsprovare-p50348
Jag tror att köparen brustit i sin undersökningsplikt.

• Gilla
Josefjosef
  • Laddar…
5
J Johan456 skrev:
Eftersom uttagen tidigare var ojordade och det är en lägenhet så tolkar jag det som att man vid byggnationen tillämpade skyddsmetoden isolerad miljö. Det har inte förändrats när man bytt till jordade uttag utan ansluten skyddsjord. Enfelsprincipen är intakt, spänningssättning av en utsatt del innebär inte fara gör person eller egendom.
På så sätt har du iofs rätt, dock så gäller det i sådana fall att grenuttag och skarvsladdar endast befinner sig i den isolerade miljön. Tex inte dra ett grenuttag från hallen till brödrosten i köket

5 50procent skrev:
På så sätt har du iofs rätt, dock så gäller det i sådana fall att grenuttag och skarvsladdar endast befinner sig i den isolerade miljön. Tex inte dra ett grenuttag från hallen till brödrosten i köket
Nej, men nu är du inne och sågar tidigare godkända skyddsmetoder. Innan -94 utfördes installationer på det viset, risken fanns såklart med skarvsladd till köket då, likväl som den finns idag. Sen kan jag hålla med om att skyddsmetoden ”skydd genom automatisk frånkoppling av matning” är bättre men det hör liksom inte hit.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
A amoreex skrev:
Men om jag ej tänker del.
I äldre lägenheter fanns ej jordfelsbrytare trots jordade uttag?
Vi hade de så i vår förra lägenhet!

Jordat i kök o badrum,
När vi renoverade badrummet fick vi installera jordfelsbrytare! :)
Jordfelsbrytare och jordade uttag är två olika saker. De ökar säkerheten på olika sätt. Det ena förutsätter inte det andra och tvärtom.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi skall kanske inte ta diskussionen om HUR allvarligt felet med icke anslutna jordledare är, här under juridik. Det finns mer än nog av den diskussionen under elämnet här. Men vi kan konstatera att det är tveklöst fel att göra så. Och därmed är ett (av flera) kriterier uppfyllda för köparens rätt att reklamera.

Sedan finns det mer svårbedömda delar i den här historien.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Mjaa.. skulle inte vilja göra affärer med dig
Kanske du rätt, men i andra hand till balkongen går el med jord ledare, och den går från en eluttag från rum, har öppnat och titta på, så jag vet då jag var lurat var jag köpt lägenhet, jag är trot på vad människor säger, och lura mig, jag köpt utan undersökning också. Ja det är min fel jag köpt fel uttag och sätta på och tänka det är ok.
Dom är granerna, dom hade ingen jord i den lägenhet. Jag säljer för dom för mycket bra pris (50-100k mindre), pga jag gjort lägenhet renovering själv, och dom tar den utan undersökning. Om fel är inte dolt, jag VILL INTE bli snäll och betala för, dom kan betala skälv från stor rabat....

J Johan456 skrev:
Jag kommer inte ihåg det var ojordade, nu jag vet mer, så tänker 99% var ojordade.

H hempularen skrev:
köparens rätt att reklamera.
Kanske jag har rätt at reklamera också, varför dom gjora inte och ville inte ha hjälp med undersökning :)

Tack, Alla för hjälp!
Jag ville hitta vad ingår i listan av Doldfel. Hittade inte, men jag fortfarande omgiven...

Claes Sörmland
I och med att köparen visste att säljaren själv gjort renoveringen kan han inte förvänta sig en nyrenoverad elanläggning trots att uttagen var nya. Det är ju behörighetskrävande att koppla i elanläggningen men inte behörighetskrävande att byta vägguttagen så köparen måste förvänta sig att enbart uttagen är bytta. Frånvaron av jordfelsbrytare utesluter också att anläggningen har renoverats efter 2004.

I och med att huset stammar från en tid när man använde ojordade uttag i isolerade miljöer men att det trots det förekom helt nybytta jordade uttag i dessa miljöer torde köparen haft en indikation på att något var fel vad gäller förekomsten av jordade uttag. Köparen borde ha frågat säljaren om mer detaljer gällande elanläggningen eller undersökt varan (testat eluttagen eller öppnat ett uttag).

Trots detta skulle jag som säljare erkänna fel på varan avseende närvaron av jordbleck i vissa specifika uttag och kräva min rätt att avhjälpa felet enligt 36 § köplagen. Jag skulle helt enkelt byta dessa uttag till korrekta ojordade uttag utan kostnad för köparen (enligt 34 §, första stycket i köplagen).

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
harry73
En intressant detalj i köplagen är att köparen inte per automatik har undersökningsplikt.
Säljaren behöver uppmana köparen att undersöka varan, då finns det en undersökningsplikt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I och med att köparen visste att säljaren själv gjort renoveringen kan han inte förvänta sig en nyrenoverad elanläggning trots att uttagen var nya. Det är ju behörighetskrävande att koppla i elanläggningen men inte behörighetskrävande att byta vägguttagen så köparen måste förvänta sig att enbart uttagen är bytta. Frånvaron av jordfelsbrytare utesluter också att anläggningen har renoverats efter 2004.

I och med att huset stammar från en tid när man använde ojordade uttag i isolerade miljöer men att det trots det förekom helt nybytta jordade uttag i dessa miljöer torde köparen haft en indikation på att något var fel vad gäller förekomsten av jordade uttag. Köparen borde ha frågat säljaren om mer detaljer gällande elanläggningen eller undersökt varan (testat eluttagen eller öppnat ett uttag).

Trots detta skulle jag som säljare erkänna fel på varan avseende närvaron av jordbleck i vissa specifika uttag och kräva min rätt att avhjälpa felet enligt 36 § köplagen. Jag skulle helt enkelt byta dessa uttag till korrekta ojordade uttag utan kostnad för köparen (enligt 34 §, första stycket i köplagen).
Dom har just nu en lekman/elektriker vem hittar fel, han var kopplade en utanpåliggande eluttag från innanpåliggande eluttag. Jag trodde jag kan byta till ojordade, men en ’smart’ lekman pratar då köparen köpt helt jordade lägenhet, och den fel är dolt. Och han säger då spelar ingen roll det var besiktning gjort eller inte.

Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
En intressant detalj i köplagen är att köparen inte per automatik har undersökningsplikt.
Säljaren behöver uppmana köparen att undersöka varan, då finns det en undersökningsplikt.
Det är väl löst om en mäklare varit iblandad? Torde vara en standardformulering som ges skriftligt till intressenterna i prospektet. Dessutom är väl närvaro på visning att betrakta som att undersöka varan i lagens mening.

harry73 harry73 skrev:
Min fru frågade flera gånger: vill du gjora en besiktning?
Svar: nej, den är ny renoverad;
Vill du komma till lägenhet för undersökning, du kan öppna vad du vill, titta vad du vill.
Svar: nej, det är ok.

Själv klart allt vad vi pratade inte skrivade på papperna, men dom kan inte visa ingenting också med datum före köpekontrakt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.