Hej!
Just nu är en elektriker här för att koppla in växelriktare och batteri. Då jag vill ha batteriet på samma vägg som växelriktarna så behöver jag flytta ett elementen. Problemet är att sladden inte räcker till den nya placeringen. Enligt elektrikern finns det skarvsladdar att köpa, men jag kan inte hitta någon som inte är med vanlig stickpropp i ena änden.
Är det någon som har sett sådan förlängningssladd eller har annat tips på hur jag löser det?
Elementet ska flyttas från dosan till den plats det står på, på bilden.
//Tobbe
Just nu är en elektriker här för att koppla in växelriktare och batteri. Då jag vill ha batteriet på samma vägg som växelriktarna så behöver jag flytta ett elementen. Problemet är att sladden inte räcker till den nya placeringen. Enligt elektrikern finns det skarvsladdar att köpa, men jag kan inte hitta någon som inte är med vanlig stickpropp i ena änden.
Är det någon som har sett sådan förlängningssladd eller har annat tips på hur jag löser det?
Elementet ska flyttas från dosan till den plats det står på, på bilden.
//Tobbe
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Så här ser baksidan och väggfästen ut. Det sitter ju egentligen bara fast uppe och nere, ”metalldistansen” är kanske överflödig?H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
De svetsade fästena är en alternativ fästmetod, man har en sorts "plåtkrokar" på väggen som man hänger radiatorn på.
Men med dina fästen kan du fästa det "bakomfram", blir en estetisk fråga om man vill se de svetsade fästena.
Men med dina fästen kan du fästa det "bakomfram", blir en estetisk fråga om man vill se de svetsade fästena.
Det är i förrådet så det estetiska är inte speciellt viktigt. Att vända på det är ju som sagt en väldigt mycket enklare lösning 👍H hempularen skrev:
Är det verkligen en elektriker som gjort jobbet? Varför flyttade han inte anslutningsdosan till/bakom elementet och satte kopplingsdosan där anslutningsdosan suttit samt varför byta klammertyp halvvägs och klamra anslutningssladden med "udda" finish? Så mycket udda på så litet jobb.
Jag hoppas verkligen att han är elektriker med tanke på vad han kopplat in 😊E elmont skrev:
Som jag förstod det så var det enklare/snabbare för honom att göra såhär med tanke hur det ser ut i anslutningsdosan, så han fixade det gratis.
Funktionen blir la den samma?
Sen varför han bytte klammer, kablarna är ju olika tjocka, jag antar att det är därför?
Det ser inte proffsigt ut och det skulle inte tagit längre tid om han gjort det lite snyggare. Tex så skulle han inte behövt byta klammer efter halva vägen. Men som vanligt är det billigt kanske man har överseende med det estetiska.
Det är ju i ett förråd, så det gör mig ingenting. Det som faktiskt stör mig är att han satt en klammer bakom batteriet, så kabeln har ingen rörelsemån, så jag kan inte dra ur kontakten. Jag får skruva loss batteriet och ta bort just den klammern.E elmont skrev:
Men han städade i alla fall helt okej efter sig 😊








