921 läst ·
13 svar
921 läst
13 svar
Element blir bara delvis ljumna
Hej! Har problem med 2 element i källaren, jag har 2 totalt och det ena som är väldigt gammalt blir hyfsat varmt upptill men inte ned till, samma med det nyare elementet men det blir kallare överlag, på övervåningen och mellanvåningen blir dom varma som dom ska. Har ca 1bars tryck i expensionskärlet och ingen luft i elementet när jag luftar. Vad kan vara felet? Har någon slags grad justering innanför termostaten på elementet som går upp till 7 om det kan ha med felet att göra?
Mvh
Mvh
°S Simonjohansson20 skrev:Hej! Har problem med 2 element i källaren, jag har 2 totalt och det ena som är väldigt gammalt blir hyfsat varmt upptill men inte ned till, samma med det nyare elementet men det blir kallare överlag, på övervåningen och mellanvåningen blir dom varma som dom ska. Har ca 1bars tryck i expensionskärlet och ingen luft i elementet när jag luftar. Vad kan vara felet? Har någon slags grad justering innanför termostaten på elementet som går upp till 7 om det kan ha med felet att göra?
Mvh
Tyder på att du har dålig cirkulation i källaren. Så blir det vid självcirkulation eller ingen värme alls utan cirkulationspump. Med pump bör det fungera i källaren om ledningarna är tillräckliga och ventiler tillräckligt öppna. Gammalt eller nytt element har ingen betydelse. Kolla så att ledningarna inte är förväxlade, så att framledning till elementen är varmare än returledningen.
Gissar att det finns ventil(er) som inte är tillräckligt öppna.
°
Okej ja allt är öppet vad jag kan se, det är bara ena röret som är varmt till vardera element, retur röret är kallt, tycker även att det ena tillförselröret eller man ska säga pulsar (blir varmare/kallare) vad kan jag kika på som är fel menar du?😊
Rören i taket då kanske, där står nog kanske luft och pumpen orkar inte trycka ner den till elementet, flödet går till alla andra element. Prova med att gasa på pumpen till max och stäng alla andra element. Har du tur så åker luften ur rören.S Simonjohansson20 skrev:Hej! Har problem med 2 element i källaren, jag har 2 totalt och det ena som är väldigt gammalt blir hyfsat varmt upptill men inte ned till, samma med det nyare elementet men det blir kallare överlag, på övervåningen och mellanvåningen blir dom varma som dom ska. Har ca 1bars tryck i expensionskärlet och ingen luft i elementet när jag luftar. Vad kan vara felet? Har någon slags grad justering innanför termostaten på elementet som går upp till 7 om det kan ha med felet att göra?
Mvh
Okej ja allt är öppet vad jag kan se, det är bara ena röret som är varmt till vardera element, retur röret är kallt, tycker även att det ena tillförselröret eller man ska säga pulsar (blir varmare/kallare) vad kan jag kika på som är fel menar du?😊J Jochi skrev:°
Tyder på att du har dålig cirkulation i källaren. Så blir det vid självcirkulation eller ingen värme alls utan cirkulationspump. Med pump bör det fungera i källaren om ledningarna är tillräckliga och ventiler tillräckligt öppna. Gammalt eller nytt element har ingen betydelse. Kolla så att ledningarna inte är förväxlade, så att framledning till elementen är varmare än returledningen.
Gissar att det finns ventil(er) som inte är tillräckligt öppna.
°
J jonaserik skrev:Rören i taket då kanske, där står nog kanske luft och pumpen orkar inte trycka ner den till elementet, flödet går till alla andra element. Prova med att gasa på pumpen till max och stäng alla andra element. Har du tur så åker luften ur rören.rören är som varmast där, då borde väl inte luften ligga där?
Dom är varma, dom borde väl vara kalla om det vore luft där?
Kanske bara halva röret som har vatten i sig, då finns det bara en liten del värme som värmer rören. Du kan använda fattigmans stetoskåp, en mejsel mellan örat och rören, på nedförsbacken då. Kan höras om det rinner/skvalpar något kanske.
°S Simonjohansson20 skrev:
Du bör skapa en bild av hur rörsystemet ser ut.
Sitter pumpen i returledn och pumpar mot pannan eller sitter den i framledn. och pumpar mot elementen?
Kolla att rören till källaren förgrenas från rör för övriga våningar så att källarens rör är kopplat som övriga våningar.
Finns det ventiler i rören till källaren?
Kan du rita upp ett schema eller ta bilder som visar rördimensioner. Någonstans finns nog en strypning.
°
Fick en tanke idag, har ett litet element i badrummet på övervåningen som jag hade bort i somras, ströp då returen då, när jag monterade det igen öppnade jag det till max. Kan detta vara felet att jag behöver strypa det lite? Det är bland annat ett av de element som är varmast just nu.
Är det närmast värmekällan och det är 2 rörs, kan det kortsluta flödet tillbaka, pumptrycket orkar inte till dom andra. Blir till prova stänga till hälften.S Simonjohansson20 skrev:
Okej tack!
Klicka här för att svara