14 064 läst ·
14 svar
14k läst
14 svar
Elektroniska glimtändare till lysrör
Det finns elektroniska ersättare till traditionella glimtändare och det skulle vara kul att
veta om de håller vad de lovar. Observera att det inte är frågan om att ersätta drosseln
med ett HF-don, det är bara glimtändaren som byts ut.
1.
En tveklös fördel är att de stänger av blinkande/glödande lysrör och det är
bra ur brandsynpunkt.
2.
Blinkandet vid tändning slipper man också, vad det nu är värt.
3.
Det påstås också att livslängden på lysrören förlängs avsevärt. Någon som vet
hur pass det stämmer. Vid upprepad tändning/släckning påstås elektroniska
tändare spara lysrören. Lite diffusa siffror om 50 - 70 % förbättring lovas.
Jag hade en tanke på att byta till elektroniska glimtändare i tre trapphus i min
brf men vill veta lite mer. Lyset styrs av trappautomater och dessutom kombinerat
med kopplingsur/skymningsrelä som gör att det är konstant tänt en viss tid
kvällstid och mörker ute. Tydligen ska lysrören må bättre av att vara konstant tända
än att upprepat tändas/släckas. Kanske skulle det gå att minska eller ta bort tiden
för konstant ljus med elektroniska tändare, utan att drastiskt minska livslängden på lysrören.
Frågan är också hur mycket livslängd som sparas med konstant lysande vissa
tider. Vet inte om jag lagt märke till det i andra trapphus. Visst är det bra att spara
el men vi ska inte låta vinsten ätas upp av fler lysrörsbyten.
veta om de håller vad de lovar. Observera att det inte är frågan om att ersätta drosseln
med ett HF-don, det är bara glimtändaren som byts ut.
1.
En tveklös fördel är att de stänger av blinkande/glödande lysrör och det är
bra ur brandsynpunkt.
2.
Blinkandet vid tändning slipper man också, vad det nu är värt.
3.
Det påstås också att livslängden på lysrören förlängs avsevärt. Någon som vet
hur pass det stämmer. Vid upprepad tändning/släckning påstås elektroniska
tändare spara lysrören. Lite diffusa siffror om 50 - 70 % förbättring lovas.
Jag hade en tanke på att byta till elektroniska glimtändare i tre trapphus i min
brf men vill veta lite mer. Lyset styrs av trappautomater och dessutom kombinerat
med kopplingsur/skymningsrelä som gör att det är konstant tänt en viss tid
kvällstid och mörker ute. Tydligen ska lysrören må bättre av att vara konstant tända
än att upprepat tändas/släckas. Kanske skulle det gå att minska eller ta bort tiden
för konstant ljus med elektroniska tändare, utan att drastiskt minska livslängden på lysrören.
Frågan är också hur mycket livslängd som sparas med konstant lysande vissa
tider. Vet inte om jag lagt märke till det i andra trapphus. Visst är det bra att spara
el men vi ska inte låta vinsten ätas upp av fler lysrörsbyten.
Jag vet inte så mycket mer än det du skriver, men alla tändare vi byter till är säkerhetständare som vi kallar dom istället. 
Ni har inte funderat på att byta från traditionella lysrör till LED rör. Ingen glimtändare, tänts direkt, längre livslängd!
Två problem som jag ser med ledrör är att ljusutbytet inte når i närheten upp till ett T5-rör av samma Watt. Ett annat som jag inte riktigt vet hur det ser ut med i dagsläget, är att alla ledrör fick skickas tillbaka pga 4-5 punkter där säkerheten inte höll enligt någon nämnd här i Sverige. Dock vet jag inte hur Ida dom ät tillåtna i nuläget, då detta var 6-12 månader sen.
På semestern var jag inne i en ICA-butik i Ånge som bytt alla lysrör i butiken till LED-rör. Första tanken när jag kom in var att det kanske var strömavbrott så nödbelysningen var igång. Men det var som sagt LED och hur man kan vilja ha så dålig belysning är för mig en gåta. Svagt ljus och hemsk ljustemperatur. Jag noterade också att påfallande många LED-rör inte funkade så kvalitén var nog inget vidare heller. Den där påstådda långa livslängden finns nog bara på papperet i nuläget.
Lysrör är nog en ganska bra ljuskälla än så länge. LED verkar vara en lycksökarbransch. Därför känns det i nuläget rätt att behålla fungerande lysrörsarmaturer tills det några vettiga alternativ dyker upp och göra vad man kan för att förbättra det som finns under tiden. Jag såg att någon (glömt tillverkarnamnet) kommit med T8-rör med 16W som lyser lika mycket som 18W.
Det är därmed fortfarande intressant att veta om elektroniska tändare verkligen ger någon påtaglig förbättring av lysrörens livslängd där de tänds ganska ofta.
Lysrör är nog en ganska bra ljuskälla än så länge. LED verkar vara en lycksökarbransch. Därför känns det i nuläget rätt att behålla fungerande lysrörsarmaturer tills det några vettiga alternativ dyker upp och göra vad man kan för att förbättra det som finns under tiden. Jag såg att någon (glömt tillverkarnamnet) kommit med T8-rör med 16W som lyser lika mycket som 18W.
Det är därmed fortfarande intressant att veta om elektroniska tändare verkligen ger någon påtaglig förbättring av lysrörens livslängd där de tänds ganska ofta.
Jag håller med dig.SM4UKE skrev:På semestern var jag inne i en ICA-butik i Ånge som bytt alla lysrör i butiken till LED-rör. Första tanken när jag kom in var att det kanske var strömavbrott så nödbelysningen var igång. Men det var som sagt LED och hur man kan vilja ha så dålig belysning är för mig en gåta. Svagt ljus och hemsk ljustemperatur. Jag noterade också att påfallande många LED-rör inte funkade så kvalitén var nog inget vidare heller. Den där påstådda långa livslängden finns nog bara på papperet i nuläget.
Lysrör är nog en ganska bra ljuskälla än så länge. LED verkar vara en lycksökarbransch. Därför känns det i nuläget rätt att behålla fungerande lysrörsarmaturer tills det några vettiga alternativ dyker upp och göra vad man kan för att förbättra det som finns under tiden. Jag såg att någon (glömt tillverkarnamnet) kommit med T8-rör med 16W som lyser lika mycket som 18W.
Det är därmed fortfarande intressant att veta om elektroniska tändare verkligen ger någon påtaglig förbättring av lysrörens livslängd där de tänds ganska ofta.
LED är såpass i början nu att det är lika bra att ha lite is i magen nu. Att prova någon enstaka lampa för att kolla hur det verkar är väl OK, men inte att börja byta ut på bred front i trapphusen i någon bostadsfastighet. Särskilt inte den idag så bra och vettiga upplysningen som lysrör utgör.
Med elektronisk starter har jag uppfattat ungefär samma fördelar som du nämner i punkt 1-2 i första inlägget. Men sen vet jag inget mer, så jag är också spänd på vad för hårda fakta som kan komma fram här.
Men i vilket fall, Clas Olsson har väl philips elektroniska starters för 50 kr st, så det är väl egentligen inte mycket för dig att fundera på.
Bara att minimera brandrisken och få aningens mer snabbtänt och/eller blinkfritt är väl tillräckligt skäl för dig att motivera bytet. Samt att du aldrig mer behöver byta en glimtändare, bara rör.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Inte lätt att se långtisdeffekter på så kort tid som ett par år. Tanken är ju att den elektroniska tändaren skall förlänga livet på rören med kanske 10 år. Man får helt enkelt lita på tillverkare som exvis Philips att de är seriösa i sina redovisningar.
Jag har själv Bytt samtliga (25st) tändare till Philips S-10E för 6 år sedan och använder dessa rör dagligen. Känslan man får är att rören tänds mycket mjukare. Alltså är jag övertygad om att de kommer att hålla längre.
Jag har själv Bytt samtliga (25st) tändare till Philips S-10E för 6 år sedan och använder dessa rör dagligen. Känslan man får är att rören tänds mycket mjukare. Alltså är jag övertygad om att de kommer att hålla längre.
Jag är frivillig vaktmästare/elektriker i lokala badmintonklubben. Vi har en badmintonhall med runt 280 st 54w lysrör i taket. För cirka sju år sedan började vi använda dessa elektroniska glimtändare i våra gamla armaturer. Lysrören är alltid påslagna när vi har öppet, dvs drifttiden ligger nog runt 120 timmar per vecka.
Blinkande lysrör har vi aldrig numera, eller åtminstone väldigt sällan.
Längre livslängd ? Nja, kanske marginellt lite längre livslängd, men fortfarande håller rören alldeles för kort tid för att det ska vara roligt.
Högfrekvensdon därimot, det är grejer det !! Bättre ljusutbyte, lägre effekt, håller MYCKET längre.
Blinkande lysrör har vi aldrig numera, eller åtminstone väldigt sällan.
Längre livslängd ? Nja, kanske marginellt lite längre livslängd, men fortfarande håller rören alldeles för kort tid för att det ska vara roligt.
Högfrekvensdon därimot, det är grejer det !! Bättre ljusutbyte, lägre effekt, håller MYCKET längre.
Nu slog jag i sak och köpte två st Philips elektroniska starters från ClasO.
Och inte tänder rören nå snabbare än de bredvid som fortfarande har vanlig glimtändare. :S
Men däremot tänder dom utan blink.
Det ska bli intressant och se hur det blir när det blir kallt, för då har det tidigare varit riktigt segt med tändningen.
Och inte tänder rören nå snabbare än de bredvid som fortfarande har vanlig glimtändare. :S
Men däremot tänder dom utan blink.
Det ska bli intressant och se hur det blir när det blir kallt, för då har det tidigare varit riktigt segt med tändningen.
Jag köpte nyligen ett par nya lysrörsarmaturer på Bauhaus för 260:-/ styck inklusive dubbla 38 W T5-lysrör (det tyckte jag var ganska billigt eftersom bara lysrören ju kostar sådär 50:- /styck). Dom hade inga tändare överhuvudtaget utan troligen en elektronisk drossel med integrerad tändfunktion (kanske det som se38005 kallar för högfrekvensdon) och dom tänder utan någon som helst synbar fördröjning. Kanske något att fundera på?
Nu har tre trapphus och diverse andra utrymmen fått elektroniska glimtändare (från Philips). Hoppas lysrören håller lite längre men den största vinsten är förmodligen att slippa blinkande utbrända lysrör och risker som hänger ihop med det. Helt klart tänder lysrören mjukare än med den gamla sortens glimtändare.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Ehh, ja just ja. ... 
Ja det har ju blivit lite förändring. Jag har ju bara monterat upp lite provisoriskt 2 jula-armaturer med konventionell reaktor. Och redan där blivit alltför irriterad på det brummande ljudet när dom lyser och blinkningar resp fördröjning vid tändning.
Så när Bauhaus började sälja de där trevliga Nordlux-armaturerna med 2x36W T8, elektronisk ballast och t.o.m inkl ljusrör för ynka 199:- så har jag köpt sådana. Och Jula-armaturerna kommer helt enkelt aldrig användas där i garaget.
Nåväl, jag har de två provisoriskt monterade fortfarande på plats, precis lika provisoriskt som tidigare. Och nu är det ju rätt kallt så jag kan väl kika lite imorgon hur lång tändtid det är nu.
Jag skulle tro att det ligger runt 0 grader i garaget just nu.
Ja det har ju blivit lite förändring. Jag har ju bara monterat upp lite provisoriskt 2 jula-armaturer med konventionell reaktor. Och redan där blivit alltför irriterad på det brummande ljudet när dom lyser och blinkningar resp fördröjning vid tändning.
Så när Bauhaus började sälja de där trevliga Nordlux-armaturerna med 2x36W T8, elektronisk ballast och t.o.m inkl ljusrör för ynka 199:- så har jag köpt sådana. Och Jula-armaturerna kommer helt enkelt aldrig användas där i garaget.
Nåväl, jag har de två provisoriskt monterade fortfarande på plats, precis lika provisoriskt som tidigare. Och nu är det ju rätt kallt så jag kan väl kika lite imorgon hur lång tändtid det är nu.
Jag skulle tro att det ligger runt 0 grader i garaget just nu.
Nu har jag kollat.
Det tar väl i runda slängar 3 sekunder att tända rören första gången, dvs helt kalla.
Inget blinkande, men inget ljus heller förrän det tänder efter nästan 3 sekunder.
Den andra armaturen, med konventionell tändare, tänder på ungefär samma tid, men blinkar fram till dess.
Jag har inte tempmätt i garaget, men gissar att det är mellan 0 och 5 grader.
Det tar väl i runda slängar 3 sekunder att tända rören första gången, dvs helt kalla.
Inget blinkande, men inget ljus heller förrän det tänder efter nästan 3 sekunder.
Den andra armaturen, med konventionell tändare, tänder på ungefär samma tid, men blinkar fram till dess.
Jag har inte tempmätt i garaget, men gissar att det är mellan 0 och 5 grader.
Klicka här för att svara