2 953 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Elektroniska säkerhets "Glimtändare"
Jag har bytta samtliga Glimtändare i stallet till elektroniska säkerhetständare. Stallet är ett uthyrningsstall där det kommer och går folk mest hela dagarna. För att hålla nere elförbrukning så vill jag att man släcker när man lämnar stallet, man vet ju inte när nästa kommer. Det kan vara om några minuter eller kanske flera timmar. Men det innebär att det blir många gånger det tänds och släcks per dygn. Elektroniska tändare ska ju vara snällare mot lysrören och göra att de tål flera cykler, vissa påstår att slitaget för att tända är obefintligt med dessa. Stämmer det? Är det värt att tända och släcka fler gånger för att få hålla nere förbrukningen, eller förlorar man med kortare livslängd på rören?
Någon som vet?
Någon som vet?
Nu vet jag inte hur stallet ser ut, men rent spontant så borde ju en rörelsevakt vara bättre
än en brytare. Då tänds ju bara belysningen när den behövs. Förutsatt att vakten
kan täcka den yta det gäller, och att vakten inte ser hästarna i sina spiltor. Jag antar
att stallet är en rak gång med spiltor på ömse sidor. Då borde det fungera.
än en brytare. Då tänds ju bara belysningen när den behövs. Förutsatt att vakten
kan täcka den yta det gäller, och att vakten inte ser hästarna i sina spiltor. Jag antar
att stallet är en rak gång med spiltor på ömse sidor. Då borde det fungera.
Redigerat:
Tack för era svar.
Rörelsedetektor, givetvis varför tänkte jag inte på det själv. Sätter man det så det slocknar efter ca 15 minuter så är det tänt när någon är där och släckt när det är tomt. (vilket ju inte alltid är fallet nu, många glömmer släcka
)
Man måste bara hitta någon riktad, eller som man kan skärma av, så det tar rörelser vid dörrarna eller stallgången, men inte hästarna i boxarna. Jag har 19 armaturer med två 36w rör per styck, och har en brytare vid varsin dörr för att tända/släcka. Antar att så många rysrör tänds och släcks via en kontaktor i centralen. Om så är fallet skulle man kunna sätta två rörelsedetektorer som ger signal till samma kontaktor att tända, och någon fördröjning som släcker om den inte fått ny signal på 15 minuter? Eller hur skulle detta kopplas?
Rörelsedetektor, givetvis varför tänkte jag inte på det själv. Sätter man det så det slocknar efter ca 15 minuter så är det tänt när någon är där och släckt när det är tomt. (vilket ju inte alltid är fallet nu, många glömmer släcka
Man måste bara hitta någon riktad, eller som man kan skärma av, så det tar rörelser vid dörrarna eller stallgången, men inte hästarna i boxarna. Jag har 19 armaturer med två 36w rör per styck, och har en brytare vid varsin dörr för att tända/släcka. Antar att så många rysrör tänds och släcks via en kontaktor i centralen. Om så är fallet skulle man kunna sätta två rörelsedetektorer som ger signal till samma kontaktor att tända, och någon fördröjning som släcker om den inte fått ny signal på 15 minuter? Eller hur skulle detta kopplas?
En rörelsedetektor är väldigt enkel att skärma av över det lilla fönstret som är den aktiva ytan.
Tiden som ljuset är tänt brukar gå att ställa in med ett litet vred på vakten, allt från någon minut
till ganska lång tid.
Har du en kontaktor som styr ljuset så är det ju busenkelt att parallellkoppla dem till denna
kontaktor.
Detta är en funktion som är vanlig i många källargångar under hyreshus till exempel. Oavsett
från vilket håll någon kommer så tänder sig ljuset.
Tiden som ljuset är tänt brukar gå att ställa in med ett litet vred på vakten, allt från någon minut
till ganska lång tid.
Har du en kontaktor som styr ljuset så är det ju busenkelt att parallellkoppla dem till denna
kontaktor.
Detta är en funktion som är vanlig i många källargångar under hyreshus till exempel. Oavsett
från vilket håll någon kommer så tänder sig ljuset.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 199 inlägg
Du kan också bara lägga till en trappautomat och en återfjädrande brytare så att det bara lyser viss tid. Då slipper du avskärmningsproblematik osv.Tompa01 skrev:Tack för era svar.
Rörelsedetektor, givetvis varför tänkte jag inte på det själv. Sätter man det så det slocknar efter ca 15 minuter så är det tänt när någon är där och släckt när det är tomt. (vilket ju inte alltid är fallet nu, många glömmer släcka)
Man måste bara hitta någon riktad, eller som man kan skärma av, så det tar rörelser vid dörrarna eller stallgången, men inte hästarna i boxarna. Jag har 19 armaturer med två 36w rör per styck, och har en brytare vid varsin dörr för att tända/släcka. Antar att så många rysrör tänds och släcks via en kontaktor i centralen. Om så är fallet skulle man kunna sätta två rörelsedetektorer som ger signal till samma kontaktor att tända, och någon fördröjning som släcker om den inte fått ny signal på 15 minuter? Eller hur skulle detta kopplas?
Men det är inte superkrångligt. Ett större problem är i så fall för kort tid på rörelsevakten. Nu har jag aldrig skött en häst, men antar att en "ompyssling" kan ta mer än 15 minuter. Då är det extremt trist att ljuset slocknar mitt i och att man då måste gå bort för att få ljus igen. Det kan även medföra risker för skador, men det kan du bedöma bättre än jag. Det är iofs en risk man tar vid varje form av ljuskälla som kan släckas automatiskt. Och naturligtvis beroende på hur mycket fönster och ljusinsläpp det finns i normala fall.
Att bara ha en timer som släcker efter en viss tid blir nog störande. Även om det inte äventyrar säkerheten då det finns en automatisk svag nattbelysning som tänds vid mörker. Detta för att det inte ska bli för stora ljusförändeimhar för hästarna, det skulle vara störande att gå från mörker till full belysning ofta. Dessutom slipper man vid nattvak typ fölning od tända och störa.
Men med två eller tre sensorer tror jag att dessa går att placera så att man passerar dessa regelbundet så det inte blir "okynnessläckningar". Men skulle man någon gång uppehålla sig i samma hästbox i 15 min så får man kliva ut för att tända igen. Bör inte ske så ofta att det blir störande.
Men med två eller tre sensorer tror jag att dessa går att placera så att man passerar dessa regelbundet så det inte blir "okynnessläckningar". Men skulle man någon gång uppehålla sig i samma hästbox i 15 min så får man kliva ut för att tända igen. Bör inte ske så ofta att det blir störande.
I vår Brf bytte vi ut alla gamla glimtändare mot elektroniska. Jag tycker det blev en märkbar skillnad på livslängden i exempelvis trapphus, helt klart håller lysrören mycket längre nu. Som en bonus släcker de utbrända lysrör så man slipper blinkandet och brandrisken. Kan inte komma på någon nackdel. Några har tjatat på oss om att byta allt till LED-belysning men det känns som en investering som aldrig går att räkna hem med tanke på att armaturerna är i gott skick och inte lyser kontinuerligt. Man ska inte gå på allt... lysrör, även med gammaldags drosslar, är nog ganska energieffektiva än så länge. Men man bör helt klart ha elektroniska tändare om det blir mycket av/på. Lysrör som körts med elektroniska tändare blir inte lika fort svarta i ändarna, jag såg en förklaring på nätet någonstans om det.Tompa01 skrev:
I källarkorridorer har vi en rörelsedetektor i vardera änden och det har fungerat bra.
Vad det gäller förkortad livslängd på lysrör när de tänds och släcks så är det lite av en överdriven myt.
Visst förkortas livslängden något när de tänds, men det är inte så mycket. Jag vill minnas att det var framräknat att om en lokal lämnas för längre än tio minuter typ, är det lönsamt att släcka lysrören, men knappast om lokalen bara lämnas en minut.
Att det skulle vara bättre att låta rören brinna i en eller flera timmar är absolut inte korrekt.
Visst förkortas livslängden något när de tänds, men det är inte så mycket. Jag vill minnas att det var framräknat att om en lokal lämnas för längre än tio minuter typ, är det lönsamt att släcka lysrören, men knappast om lokalen bara lämnas en minut.
Att det skulle vara bättre att låta rören brinna i en eller flera timmar är absolut inte korrekt.
Jaha, nu har jag haft Philps S10-E 18-75w elektroniska tändare i stallet en vinter.
Är inte imponerad. När jag bytte så lät jag de gamla fungerande lysrören sitta kvar, bytte bara tändare. Nu under våren så har två lysrör slocknat, och det funkar ju bra såtillvida att de inte blinkar och följaktligen inte heller blir varma så som de blev med de traditonella glimtändarna. Så brandrisken bör ju ha minskat. Men när jag skulle byta lysrör tände inte de nya. Tänkte först att jag måste starta om så jag släckte och tände igen efter ett tag, men de lös fortfarande inte. Även de elektroniska tändarna hade slutat funka. Var tvungen att byta även dessa, och det efter ca ett halvårs användande bara. Är detta en trend så blir det väldigt dyrt då tändarna inte är billiga.
Jag hade fått för mig att de nya elektronisk tändarna skulle ha en livslängd på flera lysrör, men så är det inte i mitt fall.
Kanske ska pröva att reklamer tändarna, dä är ju bara 6 månader gamla?
Hittade detta om att tändarna ska hålla lika länge som armaturen. Jag ska nog pröva att reklamera, men konstigt att jag ska ha fått två dåliga tändare
http://https://www.ledelfakta.com/product/philips-glimtandare-elektronisk-s2-e
Är inte imponerad. När jag bytte så lät jag de gamla fungerande lysrören sitta kvar, bytte bara tändare. Nu under våren så har två lysrör slocknat, och det funkar ju bra såtillvida att de inte blinkar och följaktligen inte heller blir varma så som de blev med de traditonella glimtändarna. Så brandrisken bör ju ha minskat. Men när jag skulle byta lysrör tände inte de nya. Tänkte först att jag måste starta om så jag släckte och tände igen efter ett tag, men de lös fortfarande inte. Även de elektroniska tändarna hade slutat funka. Var tvungen att byta även dessa, och det efter ca ett halvårs användande bara. Är detta en trend så blir det väldigt dyrt då tändarna inte är billiga.
Jag hade fått för mig att de nya elektronisk tändarna skulle ha en livslängd på flera lysrör, men så är det inte i mitt fall.
Kanske ska pröva att reklamer tändarna, dä är ju bara 6 månader gamla?
Hittade detta om att tändarna ska hålla lika länge som armaturen. Jag ska nog pröva att reklamera, men konstigt att jag ska ha fått två dåliga tändare
http://https://www.ledelfakta.com/product/philips-glimtandare-elektronisk-s2-e
Redigerat:
Måndagsexemplar?
De är specade ner till -10 i omgivningstemp, men så kallt borde det väl inte vara i ett stall?
På jobbet har jag bytt ut flera hundra tändare till just S10-E, de gånger de har pajat så har det även varit kortslutning i drosseln i armaturen.
De är specade ner till -10 i omgivningstemp, men så kallt borde det väl inte vara i ett stall?
På jobbet har jag bytt ut flera hundra tändare till just S10-E, de gånger de har pajat så har det även varit kortslutning i drosseln i armaturen.
Nä, tempen ligger över över noll, men korta stunder kan Nog lufttemperaturen bli kallare när stallet är tomt och dörrarna öppna. Men aldrig så länge att vattnet fryser eller att inredningen når frysgrader. Om det är en dålig batch jag har fått så lär nog flera gå sönder snart. Ska pröva att reklamera så får vi se
Klicka här för att svara
