I den nya tvättstugan ska tvättmaskinen så klart ha en avstängning. Enklast är ju en mekanisk på kranen men handen på hjärtat så glöms den av. Tänkte därför sätta en elektronisk, men vilken är bäst?
Har kikat på en del olika; Grohe, Mora, Oras. Kanske finns det fler?
Men vilken är ni nöja med? Vissa ser jag är utförda i plast - mässingshus känns mer robust. Sen vill man ju gärna att knappen ska vara så snygg som möjligt. Där vinner nog Mora - men de kräver håltagning…
Så tar gärna emot erfarenheter och tips.
Men vilken är ni nöja med? Vissa ser jag är utförda i plast - mässingshus känns mer robust. Sen vill man ju gärna att knappen ska vara så snygg som möjligt. Där vinner nog Mora - men de kräver håltagning…
Jag har oras. Den funkar, men svårt att byta batteri på knappen. Rekommenderar någon annan.mexitegel skrev:
I den nya tvättstugan ska tvättmaskinen så klart ha en avstängning. Enklast är ju en mekanisk på kranen men handen på hjärtat så glöms den av. Tänkte därför sätta en elektronisk, men vilken är bäst?
mexitegel skrev:
Så tar gärna
Är maskinen fast kopplad till 3fas? Har du även en extra strömbrytare till tvättmaskinen? Jag hade valt magnetventil som öppnar när maskinen kör.mexitegel skrev:
Är det en vanlig stickkontakt 1fas finns det redan en lösning. Är det trefas får man sätta en sensor runt en av ledarna om du nu inte har en stor brytare för alla tre faserna. Jag har det så och har en 230VAC kabel som går till magnetventil.mexitegel skrev:
En sådan här eller liknande. Fördelen är ju att det sköter sig själv. Det finns även de dom bara godkänner en viss mängd vatten som får användas.mexitegel skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Säker vatten:mexitegel skrev:
"Vattenanslutning till tvättmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning som är synligt placerad och lätt åtkomlig."
https://sakervatten.se/branschregler/las-branschregler-20212-online-2/4-2-4-tvattmaskin/
Jag svarade på hans önskemål om att styra en magnetventil som han ville ha för att styra vattnet i sin tvättstuga. Där jag sa att flera lösningar finns! Jag fråga om hur maskinen var elektriskt kopplad (enfas eller trefas samt om det var en extra strömställare för just maskinen) här började det bli väl mycket alternativ. Få jag har trefas med en huvudbrytare för ström till maskin samt där med indikatorlampa att ström är tillslagen. Valde jag att komplettera med en magnetventil som bryter vatten som ström till maskin ej är på. Men har även en stor röd ventil innan dess som är för att stänga av vatten till maskinen. Men då jag inte hade skribentens information om vad han ville uppnå, mer än just styra magnetventil och med vanligt 230VAC uttag visade jag ett alternativ. Sedan nämnde jag att flera andra versioner finns ex med flödesbegränsning etc. Men i detta fall om han justerar rätt kommer vatten inte komma till maskin om den är avslagen eller om det är vatten på sensorn(läckage). Allt var bara ett förslag då jag inte visste exakt vad han sökte.BirgitS skrev:
En input som jag tycker kan lyftas igen.
Jag skulle ha monterat en hederlig mekaniska/analog avstängare innan den elektroniska.
Om/när den elektroniska tjorvar, då kan du enkelt felsöka eller byta ut den utan att behöva stänga av onödigt mycket vatten.
Själv har jag en Zvawe styrd sak från Popp, men den monteras direkt på den mekaniska ventilen.
Funkar, men är estetiskt sett inte så snygg...
Jag skulle ha monterat en hederlig mekaniska/analog avstängare innan den elektroniska.
Om/när den elektroniska tjorvar, då kan du enkelt felsöka eller byta ut den utan att behöva stänga av onödigt mycket vatten.
Själv har jag en Zvawe styrd sak från Popp, men den monteras direkt på den mekaniska ventilen.
Funkar, men är estetiskt sett inte så snygg...