Jag hartagit bort ett meddelande som ifrågasätter min moderering.

Synpunkter på moderering atr vi inte i trådarna. Det kan diskuteras via PM med användare "byggahus support".

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
En fråga till dig TS. Har du undersökt eller låtit undersöka torken för att utreda felet på just ditt exemplar? Det vore mycket intressant att få mer kött på benen, jag har svårt att se vilka felsätt som skulle ge denna verkan, jag har aldrig sett denna typ men tror att konstruktionen delvis förklarats i tråden.
Nej det har jag inte. Har inte kompetensen helt enkelt.
Det var en av anledningarna till att jag gjorde en anmälan till Elsäkerhetsverket (ESV).

Men jag är så godtrogen att jag litar på att Biltema och ESV tillsammans borde kunna ta fram sanningen.
Det biltema har redovisat hittills är bara "på grund av en felaktig anslutning", vilket väl låter lite märkligt.

Jag kommer att följa ESV:s utredning, och postar här om/när det kommer fram något intressant.

Det låter väl knappast allt för osannolikt att det finns ett samband mellan denna incident och att biltema väljer att bumpa sin varningsflash.

Lazyman skrev:
Återkallelsen var uppe på deras hemsida under slutet av 2011 men den var lika kass då som nu. En liten rad till höger bland Nyheterna och när det kommer en ny nyhet så åker återkallelsen neråt för att till slut försvinna. Ev. var det en bild på handdukstorken vid återkallelsen.

Återkallelsen borde vara det enda som är dominerande på första sidan med tanke på de förödande konsekvenser som de felaktiga handdukstorkarna kan orsaka.

Jag såg 1 (en) skylt på ett Biltema-varuhus om återkallelsen under senhösten 2011, så det har varit en ganska kasst utförd återkallelse men den har skett. Jag minns inte under hur lång tid den var ute.

När man googlar "biltema handdukstork återkallad" nu så får man fram den nya återkallelsen. Tidigare fick man fram den gamla återkallelsen.
Som jag skrev tidigare har jag tittat igenom nyheterna, och hittade inget om detta från november 2011.
Deras listade nyheter går tillbaka till mars 2011, så den borde inte ha försvunnit än.
Jag kan inte bli fri från känslan att de mörkat och chansat :mad:

Nimajneb skrev:
Det låter väl knappast allt för osannolikt att det finns ett samband mellan denna incident och att biltema väljer att bumpa sin varningsflash.
Om det inte skulle finnas ett samband vore det ett fantastiskt sammanträffande.

26 juni skrev jag till Elsäkerhetsverket (ESV)
27 juni fick jag svar från ESV "...Jag har meddelat Biltema om din tillbudsanmälan..."
27 juni 1 1/2 timme därefter fick jag ett mail från Biltema "...Jag skulle behöva få in handukstorkarna om du skulle vilja fixa det..."
28 juni finns varningsskyltar uppe i biltemavaruhuset
29 juni finns "nyheten" på deras hemsida.

Samband? Jo tjena mittbena :D Snacka om lågoddsare :thumbup:

Förresten Benjamin, du under- och overstatmentens mästare:
Vad är en rimlig definition på varningsflash?

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Som jag skrev tidigare har jag tittat igenom nyheterna, och hittade inget om detta från november 2011.
Deras listade nyheter går tillbaka till mars 2011, så den borde inte ha försvunnit än.
Jag kan inte bli fri från känslan att de mörkat och chansat :mad:
Den känslan du har stämmer nog mycket bra.

Jag har inte kollat igenom deras nyhetsflöde, men om den är bortplockad därifrån så är det nog ganska troligt att de inte vill försämra sin försäljning av den nuvarande handdukstorken med samma produktnummer.

Jag upptäckte nu att återkallelsen finns endast på första sidan som en liten notis. När man klickar sig vidare så försvinner den.

Lazyman skrev:
Den känslan du har stämmer nog mycket bra.

Jag har inte kollat igenom deras nyhetsflöde, men om den är bortplockad därifrån så är det nog ganska troligt att de inte vill försämra sin försäljning av den nuvarande handdukstorken med samma produktnummer.

Jag upptäckte nu att återkallelsen finns endast på första sidan som en liten notis. När man klickar sig vidare så försvinner den.
Nja, inte för mig i alla fall.

Ursäkta, förstår nu hur du menade.
Går man in på produkter eller annat så är varningen borta.
Ja, den borde kanske legat kvar som en banner på alla sidor.

Men då hade det väl varit ajöss för Biltema :rolleyes:

Redigerat:
Botkyrka. :)

• ImageUploadedByByggahus.se1342540476.572171.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Kattvovven skrev:
En affär som tar sitt ansvar. Bra jobbat Botkyrka! :thumbup:

Liten uppdatering:
2012-06-27 skrev Biltema efter anmodan från Elsäkerhetsverket
info from Biltema.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppenbarligen finns det fortfarande en hel del potentiellt brandfarliga handdukstorkar ute i hemmen. Vore ju bra om vi kunde hitta dem och "oskadliggöra" dem!

Här finns det ju en ny intressant detalj. Skarvad värmekabel. Det skulle kunna förklara branden, om det uppstår en kortslutning mellan trådarna i skarven. Då kan man också tänka sig att kortslutningen är beroende av en värmerörelse, dvs att felet bara kommer fram när tråden blir varm.

Fint med en skarvad värmekabel i handdukstorken. Det är ju ytterligare en helt onödig felkälla som verkar vara den felkälla som har orsakat branden.

Det är ju inget fel med att skarva en värmekabel om man gör det på rätt sätt, men slarvar man vid skarvningen så kan det hända precis som med handdukstorkarna.

Kattvovven skrev:
Även Göteborg har en stor skylt precis vid grindarna till ingången.

lars_stefan_axelsson skrev:
Även Göteborg har en stor skylt precis vid grindarna till ingången.

Bra, det låter som att Biltema börjar förstå allvaret efter Elsäkerhetsverkets påstötning.
Skall kolla hur det ser ut i Halmstad nu fredag-lördag.

Det tar sig sa mordbrännarn!

(ridå...)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.