47 921 läst ·
146 svar
48k läst
146 svar
Elektrisk handdukstork - brand - varning!
Och säkrare. Då stannar fläktarna, den glödande brödrosten, den pyrande TVn eller den rykande handdukstorken. Borde finnas en stor poäng i att bryta all el vid rökutveckling. Beror röken på något elrelaterat har man kanske en skaplig chans att det stannar vid bara rök.KnockOnWood skrev:
Själv har jag ett Lexel IHC som numera heter ELKO Living Home.Daniel78 skrev:
Jag har programmerat det så att i händelse av att en brandvarnare löser ut så slocknar ALLA vägguttag, ringklockorna ringer konstant och belysningen blinkar i sovrummen. Övrig belysning lyser i 5 minuter, eller var det 10, för att man skall hinna utrymma huset och sen slocknar även belysningen. Strålkastarna utomhus tänds upp för att ge ljus på gårdsplanen när man utrymt huset. När jag hinner med att programmera om det så kommer jag att programmera så att det blir olika händelser beroende på vilken brandvarnare som löser ut, så att man lätt kan veta vilken brandvarnare som löst ut.
Mina brandvarnare är vanliga brandvarnare med ett litet kretskort som sitter istället för 9V batteriet. Brandvarnarna drivs av elsystemet.
Open collector verkar faktiskt säkrare, skulle det brinna där kabeln går utan att larmet löser ut (typ t.ex. brand i vägg som inte hunnit sprida sig såpass att det blir rökigt i rummen) så lär det nästan helt säkert bli kortslutning långt före det blir avbrott i en normal kabel. Här kanske man till och med kan använda en kabel som tål värme extra dåligt, så att det extra lätt blir kortslutning?mycke_nu skrev:
Intressant för övrigt hur brandvarnarna dels ger en kortslutning ut men ändå känner av om avbrott sker. Det måste vara nån slags lite mer intelligent kommunikation där antar jag.
Fast att bryta allt gör också att för oss lantisar så stannar även färskvattenpumpen. Är det nåt man vill ha fungerande vid brand så är det väl vattenpumpen. Fast den kan ju kopplas utanför vad som nu bryter resten.Alfredo skrev:
Jag skulle tro att risken att vattenpumpen brinner utan att lösa ut motorskydd o.s.v. är så otroligt liten att det är värt att ta den risken.
Att däremot lösa ut resten kan nog däremot vara en klar fördel, bättre att lösa ut en jordfelsbrytare på kontrollerat sätt än att en kabel brinner av så att det blir kortis och med otur löser ut huvudsäkringar.
Man ska dock inte försumma värdet av nödbelysning. Om man bryter all el vid minsta rökutveckling så är risken att det blir svårare att hitta ut om det brinner när det är mörkt ute (då man dessutom oftast sover och då tar längst tid på sig att reagera på larmet).
Om man har LED-belysning som matas via lågvolt-drivdon så är det ju ganska enkelt att göra en hembyggd batterimatning, men då bör det inte krävas nåt specialknapptryckande för att tända vid strömavbrott.
Nej där har du verkligen en poäng som jag inte tänkte på att kommentera! Det tål nog att tänka till noga i varje enskilt fall för att få det så optimalt som möjligt ur alla aspekter.yxis skrev:
Vissa här har dock så avancerade elsystem så det bör väl nästan ingå fullgod batteridriven nöd- / evakueringsbelysning också.
Om du plockar bort dricksvattenpumpen från JFB som tar övriga delar av huset, så se till att ha en egen JFB för pumpen. Lite dumt att spänningssätta vattenrören i händelse av isolationsfel i vattenpumpen.yxis skrev:Fast att bryta allt gör också att för oss lantisar så stannar även färskvattenpumpen. Är det nåt man vill ha fungerande vid brand så är det väl vattenpumpen. Fast den kan ju kopplas utanför vad som nu bryter resten.
Jag skulle tro att risken att vattenpumpen brinner utan att lösa ut motorskydd o.s.v. är så otroligt liten att det är värt att ta den risken.
Att däremot lösa ut resten kan nog däremot vara en klar fördel, bättre att lösa ut en jordfelsbrytare på kontrollerat sätt än att en kabel brinner av så att det blir kortis och med otur löser ut huvudsäkringar.
Man ska dock inte försumma värdet av nödbelysning. Om man bryter all el vid minsta rökutveckling så är risken att det blir svårare att hitta ut om det brinner när det är mörkt ute (då man dessutom oftast sover och då tar längst tid på sig att reagera på larmet).
Om man har LED-belysning som matas via lågvolt-drivdon så är det ju ganska enkelt att göra en hembyggd batterimatning, men då bör det inte krävas nåt specialknapptryckande för att tända vid strömavbrott.
Den där hemmabyggda batterimatningen för ett nödbelysningssystem låter ganska mycket som en stor brandrisk om det skulle bli något fel i det. Många hemmapulare är glada för att använda SKX 2x0.75 och med 10-talet 35 W halogenare så blir strömmen runt 30 Ampere i trådarna om man parallellkopplar armaturerna och då har man en enormt stor brandrisk.
Skall man bygga ett sånt system så skall man veta vad man sysslar med p.g.a. den stora brandrisken vid felbyggnation.
Jag har ett par UPS:er som driver lite nätverksutrustning och styrsystem till huset + värmeanläggningen, en av dessa UPS:er tänkte jag även mata en 10m lång LED-slang som jag tänkte montera under bänkskåpen i köket (som är centralt placerat i huset)Alfredo skrev:
Tanken var att denna slang skulle tändas ifall UPS:erna aktiveras (av t.ex. strömavbrott)
Jag har dock inte kommit så långt att jag monterat slangen ännu.
Det finns brandlarm för industriellt bruk som fungerar precis så.yxis skrev:
Man drar ett antal långa kablar från en central till optiska detektorer.
Sedan knappar man in kabel-längden i centralen, och ifall detektorn löser ut så varnar centralen för rök, och ifall isoleringen på kabeln smälter och det blir kortslutning så varnar centralen för värmeutveckling, och den visar även vart kabeln har smält (den mäter resistansen på kabeln)
På centralen brukar det finnas ett schema med kablarna markerade, och ett antal lysdioder på "kabelns väg" som markerar varje rum/cell som kabeln går igenom.
Fast eftersom den är fast installerad så är väl risken att det blir avbrott på skyddsjorden nära noll. Visst, i mitt fall kan den gamla EKKL-kabeln kanske skaka sönder efter hundra år, men vattenledningsrören är också jordade via pannan som har 2,5mm2 (eller grövre) jord för elpatronen + 1,5mm2-jord för oljebrännaren + 1,5mm2-jord för cirkulationspumpen. Dessutom är det plastslangar både in till och ut från dricksvattenpumpen.Lazyman skrev:
Ja, usch, jag tänkte inte något strömslukande halogenjox på klena trådar. LED och vettig avsäkring.Lazyman skrev:Den där hemmabyggda batterimatningen för ett nödbelysningssystem låter ganska mycket som en stor brandrisk om det skulle bli något fel i det. Många hemmapulare är glada för att använda SKX 2x0.75 och med 10-talet 35 W halogenare så blir strömmen runt 30 Ampere i trådarna om man parallellkopplar armaturerna och då har man en enormt stor brandrisk.
Skall man bygga ett sånt system så skall man veta vad man sysslar med p.g.a. den stora brandrisken vid felbyggnation.
Det vore trevligt om det fanns färdiga LED-drivdon med uttag för backup-batteri (och byglingsbart vad som händer vid avbrott, gärna med ingång för ljusgivare som tänder bara om det inte ändå är ljust nog, och/eller ingång från brandlarm som tänder ljuset o.s.v.). Det skulle säkert bli rätt dyrt i litet antal, men i större antal så skulle det kunna bli bra priser.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Vi kan väl försöka hålla den här tråden till att handla om torken från Biltema, och branden.
Det ligger även som en nyhet på deras hemsida.KnockOnWood skrev:Uppdatering
Jag var i dag in till den lokala Biltema-butiken för att lämna in mina två handdukstorkar,
den som hade startat branden och den andra som inte hade ställt till med något än.
Vid "reklamationsdisken" satt ett stort anslag om "Återkallelse
Handdukstork 44-111". Och i entrén satt en likadan affisch bredvid reklamaffischerna.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
På hugget igen Benamin?Nimajneb skrev:
Jag har själv skrivit några inlägg, för jag tycker ämnet är viktigt,
och jag tycker inte att Biltema har skött det på bästa sätt.
Vad i mina inlägg är spekulationer och off topic menar du?
Från min sida finns det inte en enda "spekulation". Allt är fakta.
Men om du av någon anledning tycker att en sådan här diskussion är obehaglig
kan du väl läsa och skriva i någon annan tråd i stället.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Intressant!MatCan skrev:
Nyheten är daterad 2012-06-29, alltså i går.
Jag bläddrade igenom tidigare nyheter, och det finns ingen om någon återkallad handdukstork.
Biltemas pdf, som de nu har tryckt upp i affischformat, är daterad 2011-11-01.
De skriver också i ett mail "Denna Handdukstork återkallades 2011-11-01 pga en felaktig anslutning.".
Det var kanske ett "internt" återkallande. Varför oroa kunderna?
En fråga till dig TS. Har du undersökt eller låtit undersöka torken för att utreda felet på just ditt exemplar? Det vore mycket intressant att få mer kött på benen, jag har svårt att se vilka felsätt som skulle ge denna verkan, jag har aldrig sett denna typ men tror att konstruktionen delvis förklarats i tråden.
Återkallelsen var uppe på deras hemsida under slutet av 2011 men den var lika kass då som nu. En liten rad till höger bland Nyheterna och när det kommer en ny nyhet så åker återkallelsen neråt för att till slut försvinna. Ev. var det en bild på handdukstorken vid återkallelsen.KnockOnWood skrev:Intressant!
Nyheten är daterad 2012-06-29, alltså i går.
Jag bläddrade igenom tidigare nyheter, och det finns ingen om någon återkallad handdukstork.
Biltemas pdf, som de nu har tryckt upp i affischformat, är daterad 2011-11-01.
De skriver också i ett mail "Denna Handdukstork återkallades 2011-11-01 pga en felaktig anslutning.".
Det var kanske ett "internt" återkallande. Varför oroa kunderna?
Återkallelsen borde vara det enda som är dominerande på första sidan med tanke på de förödande konsekvenser som de felaktiga handdukstorkarna kan orsaka.
Jag såg 1 (en) skylt på ett Biltema-varuhus om återkallelsen under senhösten 2011, så det har varit en ganska kasst utförd återkallelse men den har skett. Jag minns inte under hur lång tid den var ute.
När man googlar "biltema handdukstork återkallad" nu så får man fram den nya återkallelsen. Tidigare fick man fram den gamla återkallelsen.