Hmm. Insåg en grej. Handdukstorken är inte monterad åt "upponer"?

Jag råkade göra det. Den blev skålhet.

Kattvovven skrev:
Hmm. Insåg en grej. Handdukstorken är inte monterad åt "upponer"?

Jag råkade göra det. Den blev skålhet.
Svar: Nej. Det skulle vara idiotiskt, med anslutningssladden rätt uppåt uppe vid taket (se bild i första inlägget).
Din var nog av en helt annan modell.
F.ö. se Biltemas bild:
44-111_l.jpg

Och den har funkat u.a. i ett och ett halvt år innan den försökte sig på ett kollektivt självmord.

Redigerat:
hempularen skrev:
Det där ligger det något i. När jag skrev tidigare i tråden att det var orimligt att den skulle kunna antända så tänkte jag på våra egna oljefyllda torkar.

Som sagt det känns som hög tid att koppla in elsäkerhetsverket, Biltema fortsätter ju att sälja samma modell.
Har nu mailat till elsäkerhetsverket (deras telefontid är ungefär när jag tar min middagslur),
och avslutade med följande frågor:
1)
Hur många av denna produkt är sålda innan "återkallandet", hur många har lämnats tillbaka, och hur många potentiellt farliga handdukstorkar finns fortfarande ute i hemmen?
2)
Har Biltema tillräckligt kraftfullt varnat för produkten och försökt kontakta köparna individuellt?
3)
Jag kan inte hitta denna handdukstork i Elsäkerhetsverkets lista över produkter som belagts med försäljningsförbud.
Har Biltema anmält produkten till Elsäkerhetsverket?
4)
Är konstruktionen lämplig, med en "värmekabel" i ett stålrör.
Ej att förväxla med ett oljefyllt element med elpatron.

Något jag har glömt?

Tror ni att de svarar?
De har kanske viktigare saker att ta i, som nettodebitering, smarta elnät och laddstolpar för elbilar.

KnockOnWood skrev:
De har kanske viktigare saker att ta i, som nettodebitering, smarta elnät och laddstolpar för elbilar.
Eller hemmapulare som spikar några meter kulo till ett nytt vägguttag för att slippa sladdhärvor...

• Gilla
yxis
  • Laddar…
(Att ha sladden uppåt är kanske inte så dumt ibland, med lagom lång sladd och uttag eller kanske "tvättmaskinsdosa" så kan det nog bli en snyggare installation än uttag nere vid golvet, åtminstone om torken sitter högt upp.

(Apropå det så stör jag mig på att den vattenburna handdukstorken i lägenheten sitter monterad med anslutningarna nedåt (för att det finns en avluftningsmojäng upptill) vilket gör att vid sidan av torken går rör upp till takhöjd där varmvattencirkulationen finns. Grejen är ju den att om den varit vänd åt andra hållet så hade avluftningen inte behövts eftersom den varit "längst ner", och dessutom lär väl en varmvattencirkulationsslinga vara rätt så självavluftande... )

Där finns ju en länk "anmäl elolycka" direkt på första sidan. Du kanske kulle prova där.

yxis skrev:
(Att ha sladden uppåt är kanske inte så dumt ibland, med lagom lång sladd och uttag eller kanske "tvättmaskinsdosa" så kan det nog bli en snyggare installation än uttag nere vid golvet, åtminstone om torken sitter högt upp.
Om torken är oljefylld så är det viktigt att vända den på rätt håll (följ installationsanvisningen), ofta så är den då inte helt fylld, för att ge lite expansionsmöjlighet. Skulle då "luftbubblan" hamna vi elementet så är det ju inte så bra.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Ja, absolut!

(Det jag tänkte på är alltså att det kan finnas vettiga skäl till att tillverka en tork som får eller till och med ska installeras med kabeln uppåt - även om jag nog inte sett någon sån).

KnockOnWood skrev:
Slugge, får jag fråga hur du hittade den här varningen?
När jag tar fram listan över Biltemas nyheter kan jag inte finna den.
Jag hittade den genom att googla: "biltema handdukstork återkallad".

Det var första svarsalternativet som kom upp.

Lazyman skrev:
Jag hittade den genom att googla: "biltema handdukstork återkallad".

Det var första svarsalternativet som kom upp.
Kanoners Lazyman, ibland är man bara för dum!

(Var finns det googleskolor?)

Förresten, om Biltema ville att man skulle se varningen/återkallandet, skulle de kanske gjort informationen lite mer lättåtkomlig.
Skall man behöva gå ut och googla på diverse ordkombinationer för att rädda livhanken?

Förresten 2: Varför kan man inte hitta denna varning inifrån Biltemas sida via dess menyer? Jag tycker de är lite väl diskreta.

Redigerat:
Uppdatering

Har fått ett snabbt svar från Elsäkerhetsverket.
Verkar vara en myndighet som tar sitt uppdrag på allvar!

I svaret står det i huvudsak
"Ja det stämmer att Biltema har gjort en frivillig återkallelse. Detta gjorde de efter det att vi fått in två anmälningar om att handdukstorken brunnit och frågat vad de tänker göra åt detta.

Jag väntar att få i dagarna en rapport av dem om hur det gått och hur stor andel av de sålda de fått in

Jag är inte säker på att de annonserat med den kraft de borde ha gjort i detta fall, så att alla som har en sådan tork förstått allvaret och monterat ner och lämnat åter-

Vill du följa ärendet så har det diarienummer 11EV3834.

Jag har meddelat Biltema om din tillbudsanmälan".

Min kommentar:
Lite smålustigt (i allt elände) är det att ca två timmar efter detta mail fick jag en påstötning från den lokala biltemabutiken, "Jag skulle behöva få in handukstorkarna om du skulle vilja fixa det."

Jaha, börjar förstå att det är allvar eller?

Till er alla: Vet ni någon som kan ha en sådan här elektrisk handdukstork: Varna för eldfaran!

hempularen skrev:
Där finns ju en länk "anmäl elolycka" direkt på första sidan. Du kanske kulle prova där.
Du har så rätt, Hempularen! Jag tar på mig dumstruten och sätter mig i skamvrån!
(Men har du kikat på sidan som länken leder till? Det är inte helt självklart hur man går vidare.)
I sjäva verket gjorde jag BÅDE en anmälan på deras webformulär OCH skickade ett mail.

Men du skall ha stort tack Hempularen för att du fick mig att kontakta Elsäkerhetsverket.
Nu vet jag att jag har gjort vad jag kan för att förhindra att andra handdukstork-köpare blir rökförgiftade i hemmet.
Det gör det mycket lättare att sova lugnt på nätterna! Tack!

lite off-topic, men jag vill bara tipsa om hur jag gjort i vår tvättstuga/badrum för att (förhoppningsvis) förhindra sådana här saker.

Jag har brandvarnade i taket som är kopplade så att all ström i badrummet bryts så fort dom reagerar. (eluttag, tvättmaskin, torktumlare etc)

Sedan får jag hoppas på att brandvarnarna reagerar tillräckligt snabbt ifall det skulle hända något, men i regel så står saker och ting och pyr innan det tar eld ordentligt.

Låter intressant, vad är det för modell/fabrikat på brandvarnaren?

mycke_nu skrev:
Låter intressant, vad är det för modell/fabrikat på brandvarnaren?
Det är en vanlig brandvarnade med relä-utgång, som jag har det kopplad till ett PLC som jag styr hela huset med (belysning, eluttag etc)

Men även utan PLC/KNX så kan man lätt göra en likande lösning med t.ex. impulsreläer ifall man vill ha en väldigt enkel och billig lösning för några hundralappar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.