67 866 läst ·
350 svar
68k läst
350 svar
Elektrikern påstår att de måste ta med servicebil för att få ROT..??
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Skatteverket kräver att man som hantverkare tar med resekostnaderna på rotansökan.D Derbyboy skrev:
Jag brukade baka in den i materialet men så fick man inte göra.
Bara göra som skatteverket säger, dom är inga man vill bli osams med.
@hempularen varför kan du inte bjuda in ahlsell här så de kan få chansen att förklara sin modell?
Jag har blivit nekad att dra rot åt en kund för att jag inte hade specat resekostnaderna. Men de gör bara stickprov så det får för det mesta.K Killkurt skrev:
Jag gör mycket jobb i området där jag bor. Skv anser att jag måste specificera resekostnaden trots att jag har gångavstånd till kunden. Anledningen är att jag måste ha grävmaskinen med mig på något sätt. Skriver jag etableringskostnad så är det tydligen helt ok. Men att ta etableringskostnad eller resekostnad av en kund som bor 200m bort känns vansinnigt. Tanten på skv hävdade dock mycket bestämt att jag måste ha tagit mig dit på något sätt och att den kostnaden inte är avdragsgill. Att jag vill bjuda kunden på det spelar ingen roll. Frakten av mig själv och maskinen eller bilen i ert fall är alltid en kostnad och den ska specas för att man ska få dra Rot. Jag har gjort över 500 jobb mot privatkunder de senaste 4-5 åren. Varje gång det är något strul med rot så är det i 9 fall av 10 att jag inte har specat resekostnader även om det för det mesta går att reda ut.K Killkurt skrev:
Jag har inte haft någon diskussion med SKV, och jag har än så länge inte fått något ROT-jobb granskat eller avvisat.
Men jag har plöjt det som står att läsa om frågan och jag tycker SKV är väldigt tydliga med:
1. Resor, etablering och sånt ingår ej i det avdragsgilla, utan endast arbete hos kunden (och inte vilket arbete som helst heller, men det kan vi lämna därhän i denna tråd)
2. Arbete på kundens material i egen verkstad, i företagets egna lokaler är ej avdragsgillt.
3. Man måste alltså ta sig till kunden, och SKV är väldigt tydliga med att därför förväntar de sig en ej avdragsgill post vid ROT-ansökan, ty man måste ju som hantverkare ha tagit sig dit, även om jag promenerar så går det ju åtminstone tid.
Jag har löst det med att jag lägger till en milersättning på 20:- moms per mil när jag gör ett ROT-jobb, och jag räknar sträckan från mitt i Uppsala till kunden, oavsett hur jag i verkligheten kört.
En milersättning som annars inte tillkommer, om det ej är ett ROT jobb.
Egentligen skulle jag inte behöva det p.g.a det sätt jag jobbar och debiterar i verkligheten. För kunder inom "mitt område" så börjar tidtagningen som regel då jag kommer fram och slutar då jag lämnar, visst undantag finns för explicita inköpsrundor eller annan planering etc, tid som är 100% hänförligt jobbet ifråga och jag inte riktigt kan motivera att bjuda på, men de flesta inköp går till så att jag bara svänger förbi grossen när jag är i närheten och plockar ut lite saker, inte sällan till flera projekt samtidigt.
Så i verkligheten har jag inte bilersättning och registrerar inte heller körtid (i de flesta fall i alla fall). Så egentligen borde jag kunna ta fakturan på detta sätt och göra en ROT-ansökan, ty SKV kommer ändå inte betala ut ett enda öre för min transport till kunden, ty det betalar inte kunden heller för.
MEN, då är det ju så att jag pallar inte med att hålla på och strida om detta gång på gång mot SKV, jag har nog hört historierna från andra hantverkare. Så jag gör det enkla, jag "hittar på" en bilersättning och lägger till, som jag annars inte skulle ta ut.
Jag meddelar givetvis kunden detta när ROT kommer på tal, särskilt viktigt om det är en kund som tidigare fått någon faktura utan ROT och därmed utan bilersättning, så det inte kommer som överraskning.
För den som undrar, ja fritt från bilersättning är det alltså bara inom närområdet, börjar det dra iväg ett par mil till kunden, då får de börja betala arbetstid för mig redan i bilen.
Men jag har plöjt det som står att läsa om frågan och jag tycker SKV är väldigt tydliga med:
1. Resor, etablering och sånt ingår ej i det avdragsgilla, utan endast arbete hos kunden (och inte vilket arbete som helst heller, men det kan vi lämna därhän i denna tråd)
2. Arbete på kundens material i egen verkstad, i företagets egna lokaler är ej avdragsgillt.
3. Man måste alltså ta sig till kunden, och SKV är väldigt tydliga med att därför förväntar de sig en ej avdragsgill post vid ROT-ansökan, ty man måste ju som hantverkare ha tagit sig dit, även om jag promenerar så går det ju åtminstone tid.
Jag har löst det med att jag lägger till en milersättning på 20:- moms per mil när jag gör ett ROT-jobb, och jag räknar sträckan från mitt i Uppsala till kunden, oavsett hur jag i verkligheten kört.
Egentligen skulle jag inte behöva det p.g.a det sätt jag jobbar och debiterar i verkligheten. För kunder inom "mitt område" så börjar tidtagningen som regel då jag kommer fram och slutar då jag lämnar, visst undantag finns för explicita inköpsrundor eller annan planering etc, tid som är 100% hänförligt jobbet ifråga och jag inte riktigt kan motivera att bjuda på, men de flesta inköp går till så att jag bara svänger förbi grossen när jag är i närheten och plockar ut lite saker, inte sällan till flera projekt samtidigt.
Så i verkligheten har jag inte bilersättning och registrerar inte heller körtid (i de flesta fall i alla fall). Så egentligen borde jag kunna ta fakturan på detta sätt och göra en ROT-ansökan, ty SKV kommer ändå inte betala ut ett enda öre för min transport till kunden, ty det betalar inte kunden heller för.
MEN, då är det ju så att jag pallar inte med att hålla på och strida om detta gång på gång mot SKV, jag har nog hört historierna från andra hantverkare. Så jag gör det enkla, jag "hittar på" en bilersättning och lägger till, som jag annars inte skulle ta ut.
Jag meddelar givetvis kunden detta när ROT kommer på tal, särskilt viktigt om det är en kund som tidigare fått någon faktura utan ROT och därmed utan bilersättning, så det inte kommer som överraskning.
För den som undrar, ja fritt från bilersättning är det alltså bara inom närområdet, börjar det dra iväg ett par mil till kunden, då får de börja betala arbetstid för mig redan i bilen.
Hur menar du att detta har löst det?Mikael_L skrev:
Jag har inte haft någon diskussion med SKV, och jag har än så länge inte fått något ROT-jobb granskat eller avvisat.
Frågar du SKV så lär det vara skattefiffel på hög nivå att du kör bil till så låg lön.
För det är ju arbetskostnaden som bekymrar, att sen bilen kostar 40 eller 80 kronor milen är ju en annan eventuellt skattemässig aspekt.
Men det låter som du tar mina skattepengar till att sponsra när du agerar chauförr, vill gärna se någon länk eller mail att detta skulle vara okej
Det Skatteverket sagt till oss vid 2 olika tillfällen då vi ringt upp och pratat allmänt om rotavdrag är följande:
Du ska fakturerara bilkostnaden på samma sätt som du normalt brukar göra när det inte är ett rotjobb. Skatteverket påstod att dom kan kräva in fakturakopior från ANDRA arbeten för att kontrollera hur man normalt tar betalt för bilen.
Observera att jag aldrig hört talas om att Skatteverket gjort en sådan kontroll. Om någon varit med om detta så lyssnar jag nyfiket.
Tar du alltså normalt 400kr för servicebil så ska du göra det vid rotjobb också.
Tar du INGET för bilen normalt så anser Skatteverket att du bakat in bilersättningen i arbetstiden. Då gör man klokast i att minst ta betald enligt lagstadgat milersättning.
När det gäller rotavdrag för arbetstid så kan man tolka det som att man inte får rotavdrag för arbetstid i bilen, när man handlar material, projekterar etc. Jag har dock inte lyckats hitta några sådana utslag från Skatteverket.
Vi har ALDRIG separerat arbetstimmar och har aldrig fått en förfrågan kring detta heller.
Eftersom de flesta hantverkare tar betalt för sin arbetstid när dom handlar material eller transporterar sig till kund så antar jag att saken är prövad trots att jag inte hittar någon info om detta. Annars borde Skatteverket utföra täta kontroller kring detta. Eller så tolkar JAG skatteverkets texter kring rotavdrag fel.
Bilersättning hamnar under en post som kallas ”övrigt”. När den är helt tom ökar risken för kontroll.
Du ska fakturerara bilkostnaden på samma sätt som du normalt brukar göra när det inte är ett rotjobb. Skatteverket påstod att dom kan kräva in fakturakopior från ANDRA arbeten för att kontrollera hur man normalt tar betalt för bilen.
Observera att jag aldrig hört talas om att Skatteverket gjort en sådan kontroll. Om någon varit med om detta så lyssnar jag nyfiket.
Tar du alltså normalt 400kr för servicebil så ska du göra det vid rotjobb också.
Tar du INGET för bilen normalt så anser Skatteverket att du bakat in bilersättningen i arbetstiden. Då gör man klokast i att minst ta betald enligt lagstadgat milersättning.
När det gäller rotavdrag för arbetstid så kan man tolka det som att man inte får rotavdrag för arbetstid i bilen, när man handlar material, projekterar etc. Jag har dock inte lyckats hitta några sådana utslag från Skatteverket.
Vi har ALDRIG separerat arbetstimmar och har aldrig fått en förfrågan kring detta heller.
Eftersom de flesta hantverkare tar betalt för sin arbetstid när dom handlar material eller transporterar sig till kund så antar jag att saken är prövad trots att jag inte hittar någon info om detta. Annars borde Skatteverket utföra täta kontroller kring detta. Eller så tolkar JAG skatteverkets texter kring rotavdrag fel.
Bilersättning hamnar under en post som kallas ”övrigt”. När den är helt tom ökar risken för kontroll.
Svårt att se att detta håller vid en granskning.Krille-72 skrev:
Det Skatteverket sagt till oss vid 2 olika tillfällen då vi ringt upp och pratat allmänt om rotavdrag är följande:
Men släpps säkert genom 999 gånger av 1000.
Du kanske kan ställa frågan skriftligt till SkV för att reda ut begreppen?
Fundera bara över hur det går till då SkV granskar körningen, är inte varenda resa fem år tillbaka redogjord för väntar giljotinen på Hötorget.
Det digitala är ett bra motmedel, men vid djupdykning blir det svettigt.
Varför körde du den vändan 2016?
Minns inte vad som gjordes för 5 dagar sedan.
Ett vanligt fel är nog att man bara tittar på hur man själv fakturerar. Har jag en bil i företaget så har den givetvis omkostnader. Försäkring, skatt, drivmedel och avskrivningar. Även om jag inte i min räkning skriver ut dessa så tar jag ju ut en ersättning för mitt arbete som är stor nog att täcka dessa och andra pluss lön. Det går alltså inte att bjuda på dessa, betalas skall de ju om det så är av egen lön. Det samma gäller ju även om jag bara fakturerar tid på plats, ett fordon betalas ju av det man kan fakturera. Således skall sammanlagda omkostnader för bil redovisas separat och inte räknas in i kostnaden för utförd tjänst.
Ja, ett företags enda inkomstkälla är ju kunderna, självklart är det ju de som får betala…T TypRätt skrev:Ett vanligt fel är nog att man bara tittar på hur man själv fakturerar. Har jag en bil i företaget så har den givetvis omkostnader. Försäkring, skatt, drivmedel och avskrivningar. Även om jag inte i min räkning skriver ut dessa så tar jag ju ut en ersättning för mitt arbete som är stor nog att täcka dessa och andra pluss lön. Det går alltså inte att bjuda på dessa, betalas skall de ju om det så är av egen lön. Det samma gäller ju även om jag bara fakturerar tid på plats, ett fordon betalas ju av det man kan fakturera. Således skall sammanlagda omkostnader för bil redovisas separat och inte räknas in i kostnaden för utförd tjänst.
Hur skulle det annars gå till?