38 830 läst ·
125 svar
39k läst
125 svar
Elektrikermejslar
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag kom faktiskt på att jag har en kombi-mejsel!! En stubbmejsel med en massa olika bits i handtaget. Använder den extremt sällan, men helt(!) ovärderlig dom gånger det är riktigt trångt!Mikael_L skrev:
//Patrik
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
http://www.conrad.se/7-DELARS-VDE-S...nrad-swe&pi=816142&ci=SHOP_AREA_17600_1512027
Dessa använder jag i jobbet & hemma...guld värda! Sätter kittet i bältet & efter lite övning kan man byta bits med en hand. Går även att ha bitsen i skruvdragaren men dom blir lite misshandlade då & det är lite otympligt men bra när man glömt rätt bits & är 2km från bilen
Finns även i lite andra former med mer mejslar.
http://www.conrad.se/?websale8=conr...ntent=817679&gclid=COy23cSHkLwCFQhZ3god6EsASg
Mvh Ingmar
Dessa använder jag i jobbet & hemma...guld värda! Sätter kittet i bältet & efter lite övning kan man byta bits med en hand. Går även att ha bitsen i skruvdragaren men dom blir lite misshandlade då & det är lite otympligt men bra när man glömt rätt bits & är 2km från bilen
Finns även i lite andra former med mer mejslar.
http://www.conrad.se/?websale8=conr...ntent=817679&gclid=COy23cSHkLwCFQhZ3god6EsASg
Mvh Ingmar
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Skruvar ni mycket i plint är en +/- mejsel ett trevligt komplement i västen.
Jag har fortfarande inte gjort slag i saken och köpt mig isolerade mejslar. Jag har en PH1 och 2 och 4 flata ifrån ett set som var lite halvkasst. En av de flata har det gått en flisa ur, kan nästan inte hända med WERA.
Men idag såg jag att det fanns en WERA-lookalike på Jula. Och så gott jag kan syna dom så verkar dom inte helt odugliga. Men stålkvaliten kan jag ju inte se, kanske mjuka, eller alltför härdat stål ...
Någon som provat dessa något?
(jag köpte en 2,5 mm flat, tänkte misshandla den ett tag med att skruva allt möjligt, stjärn, torx och stora flata. Så ser jag väl ganska snabbt vad stålet går för...)
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...yg/mejslar/elmejslar/elektrikermejsel-110043/
(Bilden går att förstora med några klick)
Men idag såg jag att det fanns en WERA-lookalike på Jula. Och så gott jag kan syna dom så verkar dom inte helt odugliga. Men stålkvaliten kan jag ju inte se, kanske mjuka, eller alltför härdat stål ...
Någon som provat dessa något?
(jag köpte en 2,5 mm flat, tänkte misshandla den ett tag med att skruva allt möjligt, stjärn, torx och stora flata. Så ser jag väl ganska snabbt vad stålet går för...)
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...yg/mejslar/elmejslar/elektrikermejsel-110043/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Bilden går att förstora med några klick)
Redigerat:
Rätt mejsel till rätt skruv. Då håller det, oavsett fabrikat (nästan)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
sluta upp med att skruva i onödan och slita på handlederna. jag använder maskin så mycket jag bara kan.
denna tar säker 90% av allt skruvande. http://www.panasonictools.se/produkt/ey7410 . ja självklart får man ju efterdra lite för hand men ni fattar vad jag menar. det gäller bara att känna in var momenten ligger
denna tar säker 90% av allt skruvande. http://www.panasonictools.se/produkt/ey7410 . ja självklart får man ju efterdra lite för hand men ni fattar vad jag menar. det gäller bara att känna in var momenten ligger
den kostade förresten något på 1800-1900:- (utan moms) när vi köpte den för nåt år sen. verstadsservice/tools i helsingborg.Srednq skrev:
Har misshandlat den en del nu.Mikael_L skrev:Men idag såg jag att det fanns en WERA-lookalike på Jula. Och så gott jag kan syna dom så verkar dom inte helt odugliga. Men stålkvaliten kan jag ju inte se, kanske mjuka, eller alltför härdat stål ...
Någon som provat dessa något?
(jag köpte en 2,5 mm flat, tänkte misshandla den ett tag med att skruva allt möjligt, stjärn, torx och stora flata. Så ser jag väl ganska snabbt vad stålet går för...)
[länk]
Vågar nu försöka påstå att det verkar vara halvhygglig stålkvalitet, Inte WERA-klass, men betydligt sämre har jag också vart med om.
(Och denna är en pyttig 2,5mm, ganska grymt att försöka dra div stjärnskruv osv med den.)
Rea på något paket nu
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...g/mejslar/elmejslar/elmejsel-tangsats-110051/
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...g/mejslar/elmejslar/elmejsel-tangsats-110051/
Är man sugen på dessa mejslar jag skrivit om så måste nog kjell's kampanj (utförsäljning?) vara tokbra deal:
http://www.kjell.com/sortiment/el/v...ibotech-skruvmejselsats-7-st-1000-volt-p40160
För det är såvitt jag kan bedöma exakt samma mejsel.
Här jämför jag en PH2 med en PZ2 jag köpt från Jula och använt ett tag:
Den lätta gummikänslan i handtagen är densamma osv, det måste vara samma, kan inte tänka mig annat.
Efter köp av detta set komplettera med PZ1 + PZ2 från Jula, ty PZ är det som gäller i alla uttag, strömbrytare, normkomponenter av idag.
Jag tror detta set + PZ från Jula är ett utomordentligt val för den som skruvar lite ibland.
Det är inte säkert att det håller länge nog för en elektriker som skruvar i jobbet dagligen, det kan iaf inte jag lova - så långt har inte min test kommit.
Men för huvuddelen av publiken på detta forum tror jag detta är ett gott val, åtminstone just nu under kampanjen.
http://www.kjell.com/sortiment/el/v...ibotech-skruvmejselsats-7-st-1000-volt-p40160
För det är såvitt jag kan bedöma exakt samma mejsel.
Här jämför jag en PH2 med en PZ2 jag köpt från Jula och använt ett tag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den lätta gummikänslan i handtagen är densamma osv, det måste vara samma, kan inte tänka mig annat.
Efter köp av detta set komplettera med PZ1 + PZ2 från Jula, ty PZ är det som gäller i alla uttag, strömbrytare, normkomponenter av idag.
Jag tror detta set + PZ från Jula är ett utomordentligt val för den som skruvar lite ibland.
Det är inte säkert att det håller länge nog för en elektriker som skruvar i jobbet dagligen, det kan iaf inte jag lova - så långt har inte min test kommit.
Men för huvuddelen av publiken på detta forum tror jag detta är ett gott val, åtminstone just nu under kampanjen.
Skulle rekomendera detta kit med Wera mejslar.
Ett handtag med utbytbara bits i praktisk väska/fodral.
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1173655&rdeocl=1&rdetpl=productpage&rdebox=box1
Ett handtag med utbytbara bits i praktisk väska/fodral.
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1173655&rdeocl=1&rdetpl=productpage&rdebox=box1
