Mikael_L skrev:
Och ingen vettig kombinationsmejsel finns det?, som gör att man kan skippa en eller två?
Jag kom faktiskt på att jag har en kombi-mejsel!! En stubbmejsel med en massa olika bits i handtaget. Använder den extremt sällan, men helt(!) ovärderlig dom gånger det är riktigt trångt!

//Patrik
 
sajjen skrev:
Nej, men behovet för det är betydligt mindre i hemmamiljö. De andra vet att ge fan i att pilla på "min" elcentral. ;)
Det har jag också trott. Det tror jag inte längre... ;)
 
I
http://www.conrad.se/7-DELARS-VDE-S...nrad-swe&pi=816142&ci=SHOP_AREA_17600_1512027

Dessa använder jag i jobbet & hemma...guld värda! Sätter kittet i bältet & efter lite övning kan man byta bits med en hand. Går även att ha bitsen i skruvdragaren men dom blir lite misshandlade då & det är lite otympligt men bra när man glömt rätt bits & är 2km från bilen:rolleyes:

Finns även i lite andra former med mer mejslar.
http://www.conrad.se/?websale8=conr...ntent=817679&gclid=COy23cSHkLwCFQhZ3god6EsASg

Mvh Ingmar
 
Skruvar ni mycket i plint är en +/- mejsel ett trevligt komplement i västen.
 
Mikael_L
Jag har fortfarande inte gjort slag i saken och köpt mig isolerade mejslar. Jag har en PH1 och 2 och 4 flata ifrån ett set som var lite halvkasst. En av de flata har det gått en flisa ur, kan nästan inte hända med WERA.

Men idag såg jag att det fanns en WERA-lookalike på Jula. Och så gott jag kan syna dom så verkar dom inte helt odugliga. Men stålkvaliten kan jag ju inte se, kanske mjuka, eller alltför härdat stål ...

Någon som provat dessa något?
(jag köpte en 2,5 mm flat, tänkte misshandla den ett tag med att skruva allt möjligt, stjärn, torx och stora flata. Så ser jag väl ganska snabbt vad stålet går för...)
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...yg/mejslar/elmejslar/elektrikermejsel-110043/
110043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bilden går att förstora med några klick)
 
Redigerat:
Rätt mejsel till rätt skruv. Då håller det, oavsett fabrikat (nästan)
 
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
el_richard skrev:
Rätt mejsel till rätt skruv. Då håller det, oavsett fabrikat (nästan)
Och dåliga brukar därför gå sönder oftare eftersom de ofta *passar* sämre. :)
 
sluta upp med att skruva i onödan och slita på handlederna. jag använder maskin så mycket jag bara kan.
denna tar säker 90% av allt skruvande. http://www.panasonictools.se/produkt/ey7410 . ja självklart får man ju efterdra lite för hand men ni fattar vad jag menar. det gäller bara att känna in var momenten ligger
 
En mycket bra maskin som fungerar utmärkt, värd varenda krona, i alla fall om man har som yrke att skruva dagarna i ända.
 
Srednq skrev:
sluta upp med att skruva i onödan och slita på handlederna. jag använder maskin så mycket jag bara kan.
denna tar säker 90% av allt skruvande. [länk] . ja självklart får man ju efterdra lite för hand men ni fattar vad jag menar. det gäller bara att känna in var momenten ligger
den kostade förresten något på 1800-1900:- (utan moms) när vi köpte den för nåt år sen. verstadsservice/tools i helsingborg.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Men idag såg jag att det fanns en WERA-lookalike på Jula. Och så gott jag kan syna dom så verkar dom inte helt odugliga. Men stålkvaliten kan jag ju inte se, kanske mjuka, eller alltför härdat stål ...

Någon som provat dessa något?
(jag köpte en 2,5 mm flat, tänkte misshandla den ett tag med att skruva allt möjligt, stjärn, torx och stora flata. Så ser jag väl ganska snabbt vad stålet går för...)
[länk]
Har misshandlat den en del nu.
Vågar nu försöka påstå att det verkar vara halvhygglig stålkvalitet, Inte WERA-klass, men betydligt sämre har jag också vart med om.
(Och denna är en pyttig 2,5mm, ganska grymt att försöka dra div stjärnskruv osv med den.)
jula-2.5mm.jpg
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Är man sugen på dessa mejslar jag skrivit om så måste nog kjell's kampanj (utförsäljning?) vara tokbra deal:
http://www.kjell.com/sortiment/el/v...ibotech-skruvmejselsats-7-st-1000-volt-p40160

För det är såvitt jag kan bedöma exakt samma mejsel.
Här jämför jag en PH2 med en PZ2 jag köpt från Jula och använt ett tag:
dibo-vs-jula-01.jpg
dibo-vs-jula-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dibo-vs-jula-03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den lätta gummikänslan i handtagen är densamma osv, det måste vara samma, kan inte tänka mig annat.

Efter köp av detta set komplettera med PZ1 + PZ2 från Jula, ty PZ är det som gäller i alla uttag, strömbrytare, normkomponenter av idag.

Jag tror detta set + PZ från Jula är ett utomordentligt val för den som skruvar lite ibland.
Det är inte säkert att det håller länge nog för en elektriker som skruvar i jobbet dagligen, det kan iaf inte jag lova - så långt har inte min test kommit.
Men för huvuddelen av publiken på detta forum tror jag detta är ett gott val, åtminstone just nu under kampanjen. :)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Jag använder denna på jobbet för att slippa bära runt på x antal mejslar wiha-2831t701.jpg hyffsat
sköna, passar i fickan på benet samt nästan alltid rätt storlek.
men jag håller mest på med felsökning.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.