9 930 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Elektriker som råkat koppla fel
Allting låter oerhört mysko.T Trolltomte skrev:Han bytte huvudsäkring som också hade gått (vilket jag inte såg för att de 3 säkringarna när jag tittade var de helt OK, alltså inte brända eller den pluppen borta på något sätt, men jag skruvade inte ur den som han gjorde och såg att pluppen visst hade lossnat bara lite. Den första elektriker-killen flyttade en säkring till en annan eftersom den som gick, belysningsgruppen tydligen var på något sätt kopplad till en annan säkrings fas också, så sa han.
Vet inte om ugnen på något sätt var och är kopplad till en annan säkring, eller om det problemet är löst.
Kanske löste det problemet (ugnen på, 2 datorer på, säkring går), att flytta det rummets säkrings-kabel på en annan säkring nära den.
Har du inte fått någon faktura kan du ju avvakta med att betala och skulle den komma kan du ta upp det med chefen igen och minst få en ordentlig rabatt.
Det positiva verkar vara att hantverkaren bytte din huvudsäkring och det negativa att han kopplade din jordfelsbrytare upp & ner samt bak och fram.
En granne fick just problem med sitt internet den dagen elektrikerna kopplade min JFB fel, det ser ut som att många av hans prylar startade om den dagen. Kan det ha orsakats av en sådan felkoppling? Eller går det ens att bryta strömmen till grannen när elektriker rotar i en elcentral?E El-Löken66 skrev:Allting låter oerhört mysko.
Har du inte fått någon faktura kan du ju avvakta med att betala och skulle den komma kan du ta upp det med chefen igen och minst få en ordentlig rabatt.
Det positiva verkar vara att hantverkaren bytte din huvudsäkring och det negativa att han kopplade din jordfelsbrytare upp & ner samt bak och fram.
Nej, din elförsörjning ska inte påverka grannens Internet men i större fastigheter kan det vara så.T Trolltomte skrev:
Om grannen hemmapular och kopplar fel så kan de slå av och på din tv när de tänder och släcker sina lampor. Det är sant för det har jag sett i en film från Elsäkerhetsverket!E El-Löken66 skrev:
https://www.facebook.com/2320684004906583
Det som elektikern möjligen kunnat lyckats med är ju att kopplat ur grannens säkring ute i gatan när han skulle bryta dina säkrningar. Men har svårt att se varför han skulle behöva koppla ur dina säkringar där för att installera en JFB.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Själv tycker jag de andra klippen är ännu mer spännande.
Hemmapularna jobbar även på flygfält och hockeyrinkar.
Hemmapularna jobbar även på flygfält och hockeyrinkar.
Absolut inte, jag skriver här just för att det verkar så konstigt att en elektriker har gjort detta fel.Grizzlybjörnen123 skrev:
Det är ju ganska enkelt, hemförsäkringen gäller inte om man ska själv bara börja öppna uttag eller rota i en elcentral. Trodde inte ens på kompisen som förklarade vad felet var, bara när den andra elektrikern också sa samma sak och även ni här. OK, så visst kan man få en "elektriker" som klantar sig tydligen.
Det finns inte heller något sätt att veta om man får en bra elektriker eller en klant, så min läxa är att anlita en annan elektriker varje gång för att kolla att den första gjort normalt jobb.
Elektriker är människor dom med precis som alla andra och kan givetvis göra fel.T Trolltomte skrev:Absolut inte, jag skriver här just för att det verkar så konstigt att en elektriker har gjort detta fel.
Det är ju ganska enkelt, hemförsäkringen gäller inte om man ska själv bara börja öppna uttag eller rota i en elcentral. Trodde inte ens på kompisen som förklarade vad felet var, bara när den andra elektrikern också sa samma sak och även ni här. OK, så visst kan man få en "elektriker" som klantar sig tydligen.
Det finns inte heller något sätt att veta om man får en bra elektriker eller en klant, så min läxa är att anlita en annan elektriker varje gång för att kolla att den första gjort normalt jobb.
Hur gammal var elektrikern som var hemma först?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Det där brukar hävdas, framför allt från delar av elektrikerskrået, men det är ingen som kunnat visa på att det stämmer när frågan ställs. Lyfta bort kåpan till elcentralen påverkar knappast någon försäkring och det kan du göra (om du känner dig trygg i det, annars låt bli). Uttag frår du faktiskt byta, om du vet vad du gör. Däremot är det helt klart inte att rekommendera att göra något man inte behärskar.T Trolltomte skrev:
Nej, det gör det tyvärr inte, men man kan kolla med bekanta, grannar etc om de har någon som de kan rekommendera. Har man sen hittat en bra elektriker så anlitar man denne i fortsättningen och rekommenderar vänner och grannar att använda denne. Iallafall gör jag så.T Trolltomte skrev:
Sen kan alla göra fel, men det här borde avslöjats om elektrikern provat.
Ungefär som när du lämnar in bilen för byte av bromsar så provkör mekanikern bilen efter, för att se att det fungerar. Du ska inte behöva anlita en annan elektriker för att verifiera den första elektrikerns jobb. Lika lite som att du tar din bil till en annan firma för kontroll efter ett byte av bromsar.
Det finns aldrig några garantier men det enda sättet vår statliga myndighet kan utöva tillsyn och kunna påverka är då du anlitat en registrerad firma. Gör du inte detta är det polisen som får driva ärendetT Trolltomte skrev:Absolut inte, jag skriver här just för att det verkar så konstigt att en elektriker har gjort detta fel.
Jag har inte krävt nånting, jag bara undrar om TS vet att elektrikern verkligen var där 5h eller det bara är något som stått på en faktura.Alfredo skrev:
Det går bra att skriva han. Jag har som du säkert förstår ingen aning om vad elektrikern sysslat med i fem timmar. Dock tycker jag det är rätt onödigt att ifrågasätta TS beskrivning och börja kräva "bevis". Spelar det någon som helst roll för trådens frågeställning hur många timmar elektrikern arbetade?
För har elektrikern varit där fem timmar och bara lyckats slå ut jordfelsbrytaren, ja då är det ju ingen elektriker. För vad kan denne ha gjort där i fem timmar?
Om elektriker åkt och handlat materiel i 2h kanske TS känner till detta?
Jo då jag vet att elektriken var här 5h, jobbar hemifrån så jag hörde honom dra i kablar från elcentralen, knatta upp till rummet, mäta i uttagen. Mest var han runt elcentralen, sovrummet och ugnens uttag.E El-Löken66 skrev:Jag har inte krävt nånting, jag bara undrar om TS vet att elektrikern verkligen var där 5h eller det bara är något som stått på en faktura.
För har elektrikern varit där fem timmar och bara lyckats slå ut jordfelsbrytaren, ja då är det ju ingen elektriker. För vad kan denne ha gjort där i fem timmar?
Om elektriker åkt och handlat materiel i 2h kanske TS känner till detta?
Kanske finns det fler fel i elinstallationen som han undersökte. Skulle inte förvåna mig, vi är nyinflyttade högst sannolikt att förra ägaren var en sk hempulare. En led lampa jag satte upp i köket, den gick inte att stänga av alls. Det finns en dimmer på det uttaget men ledden bara blinkar när den är på och svagt ljus när den är av. Stoppade in halogen där.
Man måste nog vara utbildad, certifierad och väldigt, väldigt behörig för att kunna fatta detta. Vissa saker får vi lekmän helt enkelt acceptera att vi inte förstår!useless skrev: