Byggahus.se

Elektriker och asbest

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej jag har nyligen börjat arbeta som elektriker på ett mindre företag. Är inte så insatt i hela byggsvängen men har en liten fråga.,

Hur kan man veta om man som elektriker blir utsatt för asbest är?
    Som jag förstår det finns asbest i olika former både som tillsatser i puts och bruk men även i ren form. Blir det inte omöjligt att bli medveten om när man blir exponerad för skiten?

2. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 15
    Asbest är varken något som avger strålning eller något smittsamt virus. Som elektriker är det inte så stor risk att du ska andas in dessa fibrer.

Det hade varit värre om du valt någon annan bransch som rörmokare, snickare eller golvläggare.

Lär dig känna igen asbestull och asbestfiberbetong, eternit. Finns som takskivor, väggskivor och ventilationsrör. I ditt fall kanske du råkar ut för att det ska upp en kabel som ska klamras i en gammal källare med eternitplattor som brandskydd i taket. Skulle dessa vara målade så kan det vara svårt att se innan man borrar.

Så länge asbesten är bunden i skivorna så är den inte farlig, men börjar man röra i isolering, såga eller borra i asbestskivor eller ventilationsrör så det dammar så frigör man ju små fibrer man kan andas in.

• Laddar…
  3. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    River du en gammal elcentral kan du hitta asbest, tex mellan centralen och en trävägg, som brandskydd.
    Borrar du i en vägg som är äldre än mitten på 70-talet kan det finnas eternitplattor som fasadmaterial eller isolering med asbest.
    Rörisolering kan innehålla asbest, iofs river man inte i det direkt som elektriker men tex vid jobb i gamla panncentraler eller ett vanligt pannbyte hemma hos Svensson stöter man på det.
    Huruvida det kan finnas asbest i gamla elkablar vet jag faktiskt inte, men det har använts lite överallt back in the days så det skulle inte förvåna mig.
    Några exempel, jag jobbade som elmontör ett par år i början på 90-talet.
    Asbest är en hälsofara, men som elmoj är tex risken att man står på en stege, råkar klippa i en kabel med ström på och ramlar ner och bryter benet eller får hjärnskakning mycket större än att man blir sjuk av asbest. Se upp för det, men det finns ingen anledning att gå runt och vara rädd.

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Som arbetstagare så är det arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFSar) som gäller,
    https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/
    ->
    https://www.av.se/arbetsmiljoarbete.../foreskrifter/asbest-afs-200601-foreskrifter/
    ->
    https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrifter/asbest-foreskrifter-afs2006-1.pdf

Det är många AFSar som man som arbetstagare bör/ska känna till, det är många som man kanske tror att dom inte berör en men som gör det när man läser dom.

Som nämnts tidigare så är det mest i eternitskivor av olika slag som elektriker oftast råkar ut för asbesten, så länge man är ensam arbetsgrupp på arbetsplatsen.
    Men när snickare, VVSare mfl är på samma ställe och river/bygger om så är risken större att asbestfibrer sprids i luften.

Det är mer troligt att du stöter på döda möss/ormar, gammal spillning, fågelfjädrar, 50+ år gammalt damm etc än asbest.

Om du har egen bil så se till att du har ombyte med dig om du tex behöver upp på någon vind och krypa i gammal gullfiberisolering, ha gärna även med dig overall som du kan försluta runt handleder, vrister, huvudet.

• Laddar…
  5. S
    Medlem · Nivå 7
    Det finns också gamla plugg som bland annat "trikarna" använde som består av asbestfiber och något bindemedel.

Man gick och tuggade på pluggen tills de blev lite uppblötta och mjuka, kunde då knackas in i hålet, varefter skruv kunde knackas in.

De jag sett brukar vara (minst) 8 mm i diameter.

Tiden för att få en plugg mjuk stämde nog rätt väl med tiden för att med slägghammare och handborr mejsla upp ett hål 8 x 25 eller så i betong.

Största faran med dessa är väl om man får för sig att köra in borrhammaren för att rensa hålet och sätta en modern plastplugg - då förvandlar man ju hela pluggen till damm...

6. useless
    Självbyggare · Nivå 25
  7. M
    Husägare · Nivå 10
    Brukar själv fundera ibland på att bli elektriker (på "gamla dar"; redan utbildad för något helt annat) men i så fall skulle jag nog vägra jobba i fastigheter som inte är från 1980-talet eller senare (undantaget mitt eget hus).

8. S
    Medlem · Nivå 7
    Miljonprogrammet, 1965 - 75, kommer att vara en stor "arbetsplats" framöver - kåkarna ligger runt 50 år och i de flesta har inte mycket gjorts under vägen.

Mycket affärer man missar om man inte vill skumma annat än "grädden", speciellt om man inte lever i någon storstad med "oändlig marknad".

Däremot kan Du fundera på industrielektriker, på rätt industri är det bara modernare saker.

Eller på ren nyproduktion, så länge det byggs nytt finns det alltid plats för någon som sätter en kundvagn vägguttag före middagen och en efter. Strömbrytare, centraler mm tar någon annan hand om, någon som redan slitit ut sina knän på vägguttags-ackord.

Det går också att satsa på distribution - då blir det ute-jobb och grovkabel för hela slanten, men det behövs det med. Finns ofta på "elverk" och distributionsföretag.

9. Asbesträdd
    Medlem Nivå 5
    Det kan finnas asbest i elkablar, men då är det oftast i ren form. Det brukar oftast finnas i saker som alstrar varme som t.ex. värmefläktar, bastuaggregat, elmotorer. Är det en kabel med vit isolering som ser ut som bomull med vitt pulver blandat i så är det garanterat asbest. Är de glasfiber så kan man se att fiberna är mycket raka och i samma storlek. Är det rent glasfiber så kan man även se att det skimrar lite, medans asbest är gråvitt och matt.