43 939 läst ·
63 svar
44k läst
63 svar
Elektriker men vill utbilda vidare sig?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det beror väl kanske lite på hur man räknar.elmont skrev:Är det inte fortfarande så att efter lärlingstid/skola 3 år kommer 1:a 2:a 3:e året i yrket tills man har 6 år totalt och därmed är fullbetald 6 årsmontör. Tidigare 2 år i skola/lärlig och därefter 1:a till 4:e året i yrket och fullbetald 6 årsmontör. I annat fall blir jag lite nyfiken på när det ändrades för det är nått jag skulle haft vetskap om. Har det ändrats utan att jag fått vetskap ska huvuden rulla![]()
Jag har lärt mig att man räknar först lärling och sedan 1:a, 2:a, 3:e, och 4:e årsmontör. Vid 4:e så blir man fullbetald. Men räknar man med lärlingsåret så har man varit yrkesverksam i 5 år.
Dessutom så är skola o lärlingstid 4 år sammanlagt.
//Patrik
Redigerat:
Jag tog och kollade lite på avtalet där är lönen stiger lönen i tre ( 3 år i yrket) steg efter lärlingstiden, lärlingslönen stiger i två steg men jag kan inte se under hur lång tid. men jag är rätt säker på att skola och lärlingstid räknas som 3 år och därmed 6 årsmontör = fullbetald. Som sagt, jag tycker det är mysko om nån ändring skett som gått mig förbi, men det är naturligtvis inte omöjligt
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Lärlingslönen lyfts ett steg efter 720 tim.elmont skrev:Jag tog och kollade lite på avtalet där är lönen stiger lönen i tre ( 3 år i yrket) steg efter lärlingstiden, lärlingslönen stiger i två steg men jag kan inte se under hur lång tid. men jag är rätt säker på att skola och lärlingstid räknas som 3 år och därmed 6 årsmontör = fullbetald. Som sagt, jag tycker det är mysko om nån ändring skett som gått mig förbi, men det är naturligtvis inte omöjligt
Dock så fick jag den högre lönen direkt med utebliven lönehöjning vid 720 timmar. Men det var ju bara bra.
Gymnasiet är 3 år och lärlingstiden är 10 månader eller något sånt = ungefär 4 år.
//Patrik
Efter 3 år i gymnasiet blir du lärling, efter 720 timmar får du löneökning, efter 1600 timmar som lärling blir du 1 års montör, 12 månader efter det 2 års, sedan 3 års, och 4 års som är fullbetald. Så efter gymnasie jobbar du mindre än 4 år, 3 år och 9-10månader.
Klicka här för att svara